Tips önskas inför ett kanske kommande VP – byte

Vi har en bergvärmepump på ca 10 KW.
VP är kopplad med en arbetstank.
Tanken är på 250 liter.
VP jobbar mot arbetstanken.
Radiatorkretsen jobbar via separat cirk.pump mot arbetstanken.
Två slingor alltså.
Vi har en helt separat Varmvattenberedare .
Vår årsförbrukning är ca 13 000 kWh.

VP installerades 2010.
Lite strul med VP på sistone gör att vi nu vill försöka klara ut vad vi skall satsa på för nytt system om situationen skulle bli mera akut.

Förändringar:
Vi vill förenkla vårt VP-system så att arbetstanken blir en VOLYMTANK.
VP jobbar då mot radiatorerna via Volymtanken.

Vi skrotar varmvattenberedaren. VP får ha egen varmvattentank.

Sedan svåra frågan om vi skall satsa på en INVERTER eller välja en ON / OFF

Tacksam för tips och goda råd
Axelman
 
Kolla upp driftdata från den befintliga värmepumpar. Antal timmar och så. Kolla upp borrhålet hur djupt det är och helst temperaturerna KBin och KBut i slutet av vintern.
 
On/off med arbetstank.
Det slår alla andra varianter enligt mig. Då kan du köra termostater utan problem också.
Dock lite klen tankvolym men det blir bra ändå.
 
Jag köpte en Daikin, dels på grund av modellen som jag beställde kunde kyla, dels för att den hade hög COP. Sen var det inte heller en IVT (inga installatörer inom en halvtimmes körning) och inte heller en Nibe (lång leveranstid).
 
Lite tidigt att byta kanske men on/off skulle jag satsa på thermia legend om man inte vill allt för mycket lull lull.
 
J Josth skrev:
Kolla upp driftdata från den befintliga värmepumpar. Antal timmar och så. Kolla upp borrhålet hur djupt det är och helst temperaturerna KBin och KBut i slutet av vintern.
Jag har tyvärr inga uppgifter om antal timmar eller kb in och ut.
Maskin och styrning alltför simpelt.
BORRDJUPET ÄR DOCK C 220 METER
/A
 
Du har bara radiatorer, ingen golvvärme?
 
Bara radiatorer. Också 2 i garaget, som vi håller åtminstone 5 grader
/A
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Dock lite klen tankvolym men det blir bra ändå.
ja 250 liter är lite för lite att luta sig mot om man har en 10kW panna. Jag har 7kW mot 500 liter och det verkar ge en bra driftspunkt, men förstås ett trögare system.

Jag skulle ta en inverterpump i detta fall.
 
Radiatorvolymen tillkommer ju förstås.
Är verkligen 250 liter volymtank för lite ?
De flesta kör väl systemet utan volymtank ?
/a
 
Dom pratar om 15- 20 liter vatten för varje kw pumpen har så dina 250liter räcker långt.
 
Vi pratar om tanken kopplad som en arbetstank.
Finns inga fördelar att koppla det som volymtank.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Finns inga fördelar att koppla det som volymtank.
Bara att det blir så mycket enklare vid en utbytesinstallation.
Gärna synpunkter på Inverter contra ON / OFF
/A
 
Hej igen
Jag lutar nog mest åt en Bergvärmepump av typen ON / OFF.
Inverter är dyrare och antagligen mer komplicerad att åtgärda om något blir fel.
Viessmann är tilltalande, men kanske lite komplexa "programvarumässigt". Tyska språket och, som det sägs, ofta inte översatt.

Jag hoppas att någon kan tala om hur radiatorvattnet bäst skall kopplas till och från VOLYMTANKEN ?
Bifogar en skiss på Volymtanken.
--- Skall radiatorvattnet från VP kopplas in i Översta eller Näst översta anslutningen ?
--- Ska utgående till radiatorerna kopplas ut i understa eller näst understa anslutningen ?

Eller har det kanske ingen betydelse ?

Tacksam för tips
Axelman
 
Jag hade tidigare mina 500 liter kopplade i serie med framledning från bergvp, jag antar att det är vad vi kallar volymtank i denna tråd. Jag hade framledning från bergvp in i botten på tanken och utlopp mot radiatorer och golvvärme på toppen av tanken. Kan inte svära på att det är "rätt" sätt att göra det på. Man förstör ju skiktningen i tanken hur man än gör.

Förra året byggde jag om systemet (efter cirka 20års drift i ursprungligt skick) för att bättre kunna hantera värmesystemet som det ser ut efter några år av renoveringar. Jag har golvvärme + en fläktkonvektor. Nu ser det ut som på bilden i denna tråd:

https://www.byggahus.se/forum/threads/golvvaerme-utan-shunt.428126/

Dvs, varmt vatten in i toppen på tanken och ut mot gv också från toppen på tanken, alla returer i botten.

Det ursprungliga sättet att koppla, som volymtank, fungerade inte utan framflyttad framledningsgivare (till efter tanken) för bergvp, men det kanske är självklart för dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.