nizzehult nizzehult skrev:
IP65 ska väl vara helt tät och det ska inte ens kunna komma in luft där? För var skulle det då ske, slangen är homogen och den ska vara tätad i båda ändar. Sen ligger ju listen längs under laven, lagd i en fyrkant och det är bara några dm just i början där ingången finns som det förekommer fukt, övriga delen av slingan är OK utan tecken på fukt.
Luft får komma in, men inte damm.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag tätade hemgjorda led-lampor med silicon men det blev fukt innanför linserna hur jag än gjorde. Kom sen på att kanske siliconet i sig släpper ifrån sig fukt under härdningen?
 
nizzehult nizzehult skrev:
Med list menar jag att den ligger i en slang och det gör den i mitt fall. Man har alltså stoppat en list i en genomskinlig slang och det är väl så alla LED-lister som ska tåla fukt är konstruerade?

IP65 ska väl vara helt tät och det ska inte ens kunna komma in luft där? För var skulle det då ske, slangen är homogen och den ska vara tätad i båda ändar. Sen ligger ju listen längs under laven, lagd i en fyrkant och det är bara några dm just i början där ingången finns som det förekommer fukt, övriga delen av slingan är OK utan tecken på fukt.
IPX5 säger inte att vattenånga inte kan komma in. Den säger att vattendroppar inte kan komma in. Pga ytspänningen så är en vattendroppar väldigt stor.

Jag tänkte på de led-slangar/rep som många använder i trädgården runt jul. De tål oftast mer fukt. Men som boende på västkusten så vet jag att även de ger upp efter två-tre år.
 
nizzehult
Hm. Men att täta en slangände så att det inte kan tränga in vaken luft eller fukt kan ju inte vara raketforskning, särskilt inte om man matar in flera cm av det materiel som ska täta. Tänkte även använda krympslang.
Eller?
I husvagnar använder man butyl för tätning, den har ungefär samma konsistens som tuggummi och stelnar inte.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Med list menar jag att den ligger i en slang och det gör den i mitt fall. Man har alltså stoppat en list i en genomskinlig slang och det är väl så alla LED-lister som ska tåla fukt är konstruerade?

IP65 ska väl vara helt tät och det ska inte ens kunna komma in luft där? För var skulle det då ske, slangen är homogen och den ska vara tätad i båda ändar. Sen ligger ju listen längs under laven, lagd i en fyrkant och det är bara några dm just i början där ingången finns som det förekommer fukt, övriga delen av slingan är OK utan tecken på fukt.
Nej dammtätt är inte detsamma som lufttätt.
I de LED-slangar jag har haft ha det inte varit inskjutet en led-list, utan det har varit en "gjuten" slang med LED's
 
nizzehult nizzehult skrev:
Hm. Men att täta en slangände så att det inte kan tränga in vaken luft eller fukt kan ju inte vara raketforskning, särskilt inte om man matar in flera cm av det materiel som ska täta. Tänkte även använda krympslang.
Eller?
I husvagnar använder man butyl för tätning, den har ungefär samma konsistens som tuggummi och stelnar inte.
Det går, men just kletiga ämnen är det som krävs och de är inte så roliga att hantera i tillverkning och distribution. Vill du ha det vacuum-tätt så får du fixa det själv.

Jag ifrågasätter dock att gummit ens är vacuum-tätt...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
nizzehult
Här finns inget gummi öht.

Ja men det ska förbaske mig gå. Slangen i sig är helt tät, det betvivlar jag inte och eftersom själva början just passerar ett hål i en träregel så kan man låta slangen börja halvvägs i hålet och sen kleta dit mängder med silikon. Blir det inte tätt då vet jag inte vad jag gör.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Här finns inget gummi öht.

Ja men det ska förbaske mig gå. Slangen i sig är helt tät, det betvivlar jag inte och eftersom själva början just passerar ett hål i en träregel så kan man låta slangen börja halvvägs i hålet och sen kleta dit mängder med silikon. Blir det inte tätt då vet jag inte vad jag gör.
Silikon torkar och håller inte tätt med tiden.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Här finns inget gummi öht.

Ja men det ska förbaske mig gå. Slangen i sig är helt tät, det betvivlar jag inte och eftersom själva början just passerar ett hål i en träregel så kan man låta slangen börja halvvägs i hålet och sen kleta dit mängder med silikon. Blir det inte tätt då vet jag inte vad jag gör.
Det kan nog gå, men det är inte trivialt att få det tätt mot ånga/kondens, särkilt inte över tid i en miljö som dessutom varierar mycket i temperatur fram och tillbaks.

Vilket ju också är ett av skälen att sådana saker är dyra.

Men eftersom du redan har installerat grejer så har du ju inte mkt att förlora på att försöka. Silikon/annan tätning är ju inte så dyr. Täta själva slangen dock, inte hålet om du borrat in i trä -för trä släpper ifrån sig fukt i sig själv...kanske missförstod hur du skulle göra iofs.
 
nizzehult
Nu har jag bytt ut den vattenskadade biten och tätat flödigt med silikon. Få se hur det går, jag sparade inte på silikonet (sikaflex).

Så här såg det ut när jag klippte bort den skadade delen och blåste i den. Som synes är anslutningen (som är helt orörd) verkligen inte tät och här har det förr eller senare kommit in vatten även om jag satt den utomhus på en vägg - som den ska klara. Jag påstår att detta är en produkt som inte ens uppfyller IP65 och ska kunna reklameras.

Vad anser ni?


 
  • Gilla
MasMats och 2 till
  • Laddar…
Ditt test är helt irrelevant i förhållande till test standarden för IP 65, de två testerna har ingenting gemensamt, du kan därmed inte bevisa att produkten inte uppfyller IP 65. (Dessutom tolkar jag att du har lagt till silikon vilket diskvalificerar produkten från testning gjord av tillverkaren eftersom du gjort ingrepp som påverkar)

En sak som är viktig att komma ihåg är att IP testning utförs under en förhållandevis extremt kort tid, vi talar om testtid i minuter. För att en produkt ska tåla att utsättas för en aggressiv miljö som simuleras under någon minut i testmiljö under längre tid behöver man gå upp en eller flera klasser.

Du kan inte klandra tillverkaren för det här.

IP 65 anger att du kan spola vatten uppifrån på led listen under en minut utan att den slutar fungera.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Nu har jag bytt ut den vattenskadade biten och tätat flödigt med silikon. Få se hur det går, jag sparade inte på silikonet (sikaflex).

Så här såg det ut när jag klippte bort den skadade delen och blåste i den. Som synes är anslutningen (som är helt orörd) verkligen inte tät och här har det förr eller senare kommit in vatten även om jag satt den utomhus på en vägg - som den ska klara. Jag påstår att detta är en produkt som inte ens uppfyller IP65 och ska kunna reklameras.

Vad anser ni?


[video]
Vattenspolning kan den nog klara bara man sätter den öppningen nedåt (vilket tillverkaren kanske anser att man ska göra) och det uppfyllre ju "5an"

Däremot undrar jag hur dammtät den är om öppninen är såpass stor.

Men återigen så innebär inte IP65 skydd mot fukt/kondens/ånga, så att fukt tränger in säger itne IP65-klassningen ngt om
 
nizzehult
Vilka två tester pratar du om? Jag visar bara att anslutningen, alltså ingången som kommer från fabriken, inte är tät och den är som jag skriver helt orörd, jag har inte smetat dit varken det ena eller det andra utan jag förutsatte att detta skulle vara tätt från början (det lustiga är att om jag nu hade smetat dit nåt så kanske den hade varit tät).
Spolar man vatten på den så kommer den obönhörligen in vatten där så vad är då tanken med IP-klassningar om dom som säljer detta anger "IP65, vattentät". Har man då inte anledning att tro att den ska vara just vattentät? Visst, den kanske inte slutar fungera där och då om man bara utsätter den för vatten i en minut men till slut gör den ju det.
 
nizzehult
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Vattenspolning kan den nog klara bara man sätter den öppningen nedåt (vilket tillverkaren kanske anser att man ska göra) och det uppfyllre ju "5an"

Däremot undrar jag hur dammtät den är om öppninen är såpass stor.

Men återigen så innebär inte IP65 skydd mot fukt/kondens/ånga, så att fukt tränger in säger itne IP65-klassningen ngt om
Kollade just andra änden på slingan, alltså där den slutar och inte kommer ut några kablar. Det är lika illa där, fullt blås och absolut inte vattentätt. Troligen inte ens dammtätt så hade man monterat den med denna ände upp hade man fått samma resultat. Det finns heller inga monteringsanvisningar om hur den ska monteras.
Om IP65 inte säger något om skydd mot fukt måste det väl ändå anses felaktigt att marknadsföra det som "vattentätt"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.