Halloj. Jag håller på bli galen.

Hjälper en vän med uppstart av vedpanna + tankar efter det varit ur drift i 15 år. Förra brukaren fick aldrig vedeldningen att funka, för det fick åt en massa ved + knappt någon värme i tankarna.

Panna: trebema ved30
2st 750l tankar
1st termovar laddpakket.

Laddpakketet strulade. Pannan skickar signal till när laddpumpen ska dra igång. Det funkar fint, laddpumpen surrar, och vips! Då kyls pannan ner med botten atten från acktanken...

Efter lite eldande, justerande mm förstod jag att det problemet inte gick att justera bort. Misstänkte att termostaten/termoventilen/patronen (kärt barn har många namn) inte stängde sig som den skulle. Googlade reservdelar till termovar, men utan mycket resultat. (Hade önskat det hade suttit en laddomat 21 istället).

Så då tänkte jag kolla hur termostate såg ut. Jag öppnade pluggen mittemot laddpumpen, och till min förvåning verkar en tjuv ha varit framme!. Det fattas både termostat samt "termostathållare med fjäder". Inte konstigt skiten inte funkade!


Skönt att få felsökt med resultat, men segt att jag inte hittar något ställe man kan köpa reservdelarna...

Behöver alltså både termostaten, och termostathållaren (3delar)

Vet någon vart man. Kan köpa det?
Tvärsnitt av en termostatventil för radiator med synliga inre komponenter och vattenflödesvägar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Laddpakketet
Explosionsritning av delar i ett rörsystem med numrerade komponenter för sammanfogning eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Behöver nr 8, 9, 20, samt 10.
Skärmdump av en produktkatalog med en ritanordningskomponent och en reservdelslista på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Återigen: 8, 9, 20, 10
Isärmonterade delar av en mekanisk enhet, troligen en tryck- eller temperaturmätare. Metalldelar, fjädrar och tätningar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittar många bilder, skissar och info..
Inuti ett rör med beläggningar och rost; möjligen en del av en maskin eller rörledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett stort hål med absolut ingenting!

Är evig tacksam till den som vet!
 
D Daniel 109 skrev:
Har du kollat med [länk]
Det är det bästa spåret jag hittar.
Tack, skickat iväg ett mail nu.
 
Skickade till fler företag, bla Baxi. Dom svarade inom 5 minuter att det fanns på lager. Mailade tillbaka kontaktuppgifter, och nu är delarna på väg. Så önskar jag alla företag funkade!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.