Hej, 5 år gammal villa i villakvarter utanför tätort, har nu fiber i mitt fasadmätarsk. 13/11 kommer någon och drar från skåpet i tomrör över vinden 17m och ner i förinstallerat skåp där det finns uttag till nästan alla rum och NIBEn.

Vad behöver jag för utrustning när väl ”elektrinikpaketet” installerats. Ingen router etc ingår. Jag kan alltså koppla in alla rum via skåpet. Sätter jag då bara en mottagare centralt i huset eller flera? Är mesh en bra lösning? Eller är det bara när man inte har fler uttag? Huset är lite över 150m2, 1-plan, H-form.
 
När du signat upp för ett bredbandabonnemnag så kommer du troligtvis att få en fiberkonverter, Dvs något som kopplas in i din fiber och ger dig en vanlig RJ45 i andra ändan.
Det du behöver då är någon form av router/brandvägg (behöver inte vara trådlös) och en switch. Det finns enklare sådana som har inbyggd switch om man vill det. Det beror lite på behovet. Du kan använda Mesh-enheter där varje enhet är inkopplad med kabel. Men det blir ganska dyrt skulle jag tro.

Jag hade nog skaffat en enklare trådad router (tänk Unifi USG, Edgerouter X eller liknande). Sedan en Switch efter det och sedan Accesspunkter som kan sitta i taket för att ge bra täckning i hela huset. Det går att köpa exempelvis Unifi AP AC Pro hyfsat billigt begangnat.
 
Ja det stämmer vanlig RJ45.

Ok, det är här jag behöver lite hjälp, skillnaden mellan accesspunkter och mesh? Hade man varit förutseende när man byggde hade man ju valt att koppla kabeluttagen i taket centralt…
 
Enkelt förklarat så är en Accesspunkt en wifi sändare. Du drar en kabel till din AP för att få wifi.
Mesh är oftast när flera APs kommunicerar med varandra trådlöst.
Sen finns ju mesh-system som även har inbyggt router och man kan köra enheterna med kabel (då blir varje enhet en AP i princip)
Men du som har kabel till alla rum behöver inte köra Mesh.
 
  • Gilla
Move105
  • Laddar…
Router, switch, 2 accesspunkter (en på varje ände av h-huset) hade jag satsat på.
 
  • Gilla
Move105
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.