Jag ska gjuta 24 st 250mm plintar, cirka 2 meter höga, och letar efter ett alternativ till papprör. Detta för att det kommer att ta ganska lång tid att få alla rör på plats och stabila innan betongbilen kan komma och risken är att det börjar regna och rören blir förstörda. Har funderat på spirorör, tankar kring det?
 
wildeside
Spirorör, avloppsrör finns många alternativ.
 
J Jens393 skrev:
Jag ska gjuta 24 st 250mm plintar, cirka 2 meter höga, och letar efter ett alternativ till papprör. Detta för att det kommer att ta ganska lång tid att få alla rör på plats och stabila innan betongbilen kan komma och risken är att det börjar regna och rören blir förstörda. Har funderat på spirorör, tankar kring det?
Jag har en kompis som har kört spiro. Dock undrar jag om det inte är enklare att bara slänga över en sopsäck över pappröret medan man väntar på betongbilen.
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag har en kompis som har kört spiro. Dock undrar jag om det inte är enklare att bara slänga över en sopsäck över pappröret medan man väntar på betongbilen.
Ja det är ju faktiskt en bra idé också
 
Om man kör papprör, vad tycker ni är bästa sättet att stötta upp dom?
 
Med papprör så trär du en soppåse över, du gräver din grop och sätter ner rören och armering slås ner ca 50 cm i botten om det går, sen fyller du röret till 1 decimeter ini och lika på utsidan, när det brunnit så fyller du tillbaka runt rören med massor. Lika med spiro, förutom att den klipps lite i underkant och viks ut som vingar. I båda fallen så kommer formen att stå absolut fast vid färdiggjutning. Vill du få som en extra fot i botten så ska hålet vara ca 35 - 40 i diameter. Fungerar bra att gunga lite på formen och loda in den. På den höjden behövs nog 2 stöttor så dom står kvar i läge tills det brunnit i botten.
PS det är inte berg det ska stå på.
Har själv använt spiro och fick gratis från ventfirma som river och monterar ventilation.
 
J jonaserik skrev:
Med papprör så trär du en soppåse över, du gräver din grop och sätter ner rören och armering slås ner ca 50 cm i botten om det går, sen fyller du röret till 1 decimeter ini och lika på utsidan, när det brunnit så fyller du tillbaka runt rören med massor. Lika med spiro, förutom att den klipps lite i underkant och viks ut som vingar. I båda fallen så kommer formen att stå absolut fast vid färdiggjutning. Vill du få som en extra fot i botten så ska hålet vara ca 35 - 40 i diameter. Fungerar bra att gunga lite på formen och loda in den. På den höjden behövs nog 2 stöttor så dom står kvar i läge tills det brunnit i botten.
PS det är inte berg det ska stå på.
Har själv använt spiro och fick gratis från ventfirma som river och monterar ventilation.
Alla plintar står på berg 😅
 
Jag har använt spirorör till plintar vid ett tillfälle. Det funkade väldigt bra, men det är ju dyrt som kokain.
 
U
funkar ju med vad som helst, grannen körde med gamla ventilationsrör i eternit. Kanske inte det bästa på andra sätt men funktionen va de inte fel på.
Jag fick slut på papprör en gång och höll på att bygga på sommarstugan, så det va långt till närmsta butik. Så tog ett rostfritt rör istället diameter 120. Kanske lite dyrt, men vad gör man inte för sin latmask.
 
  • Tvärträ vid konstruktion stöttas av en pelare utomhus, nivåbubbla ovanpå visar horisontell lägesjustering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Kanske lite dyrt, men vad gör man inte för sin latmask.
Dyrt? Nähä? 😂
 
U
mexitegel mexitegel skrev:
Dyrt? Nähä? 😂
Eftersom det bara låg i förrådet så var det ju gratis, mycket billigare än att köpa ett till papprör ;)
Jag har ju dessutom avloppsrör i källaren i koppar.
Hade även ett ventilationsrör i koppar, men det rev jag bort, kändes inte så bra att ventilationen i badrummet gick ut i torpagrunden.
Krypgrund under hus, kopparledningar, kablar, isolering, murad vägg, grus, inga människor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blev det väldigt OfT, men till TS så funkar ju det mesta. Har du några gamla osb eller plywood skivor liggandes kan du ju göra fyrkantiga rör av det spillet. Det är ju inte alls så känsligt, bara det klarar hålla inne betongen under brinntiden, och fram tills du fyller med betong.
Jag skulle nog bygga formar i trä eller som andra tipsat om vädertäta papprören. Spirorör har en tendens att rosta efter flera år utomhus. Träformar är bara bryta bort och papprören försvinner ju av sig själv med åren, så det blir snyggare i längden kan jag tycka.
 
Redigerat:
T TryBran skrev:
Jag har använt spirorör till plintar vid ett tillfälle. Det funkade väldigt bra, men det är ju dyrt som kokain.
J Jens393 skrev:
Alla plintar står på berg
Då blir det knepigare, blir till att borra ner 10 cm i berget och sätta armeringsjärn 3 st min 12 mm, som räcker upp i plinten till ca 5 cm från färdig höjd. Du får då skära av formen så det passar något så när med bergets vinkel/lutning. Sen staga upp dom ordentligt i lod och sen slå i ca 10 - 15 cm betong i botten, sam som en kaka på ca 10 cm på utsidan vid roten. Då blir det fast grund i botten av plinten, men med den höjden så måste dom stagas bra för att inte åka i någon sidled när en betongbil fyller på.. Hemska krafter/tyngder som blir när betongen rinner ner. Sen det med formen, har du inte spikat form förut så har du problem med att få dom att hålla ihop. Utan bara bita i äpplet och skaffa rör av något slag som kommer att hålla ihop.
Som jag skrev tidigare, kolla med en ventfirma om dom river något.
 
  • Gilla
Jens393
  • Laddar…
En relevant fråga är väl varför de behöver vara 2m höga och hur mycket du kan återfylla efter att du dubbat armeringsjärnen och lodat in?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
En relevant fråga är väl varför de behöver vara 2m höga och hur mycket du kan återfylla efter att du dubbat armeringsjärnen och lodat in?
Det är en utbyggnad till ett hus som är ganska högt över mark, och sen räknar jag med cirka 50-100cm ner till berget
 
J Jens393 skrev:
Det är en utbyggnad till ett hus som är ganska högt över mark, och sen räknar jag med cirka 50-100cm ner till berget
Vad fyller betongpelarna för funktion ? jag har lite svårt att förstå konstruktionen. Ska utbyggnaden sväva 1-1,5m ovanför marken på dessa pelare?

Jag är osäker på om papparören klarar 1,5m betongtryck utan mothåll. Det är värt att försöka få svar på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.