Någon som har erfarenhet av LG's värmepumpar?
Min granne ha två, båda ger felkod 21 vilket tyder på kompressorn, att den drar för mycket ström.
Enkel kontroll av motorn ger inga signaler om att den är dålig.

Till saken hör att pumpen inte ens gör ett försök att starta, så hur kan den gå ge en felkod säger för hög ström till motorn?
Jag har kontrollerat alla kraftkomponenter i DC-delen.
Det kommer aldrig någon manöverspänning till start- och driftreläet, utan den ger felkoden efter en liten stund.

Mer intressanta symptom. Ena pumpen har varit stillastående sedan 1 år tillbaka pga detta fel. När vi nu provar den igen så fungerar den och har gått bra i en vecka!
Två dagar efter det detta så lade den andra pumpen av med samma felkod (första gången för denna pump).

Hur kan man som icke vitvarutekniker få hjälp av LG?
 
LG värmepumpar är tyvärr skräpkvalitet. Har slutat att säljas i Sverige för ingen vill ha problemen. Satsa på något kvalitetsfabrikat istället såsom Daikin, Fuji/Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba. Då är chansen mycket större att det fungerar bra och att det finns service och reservdelar. Fabrikssupporten (generalagenten) ska dock normalt ske via auktoriserade ÅF/kylfirmor.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Någon som har erfarenhet av LG's värmepumpar?
Min granne ha två, båda ger felkod 21 vilket tyder på kompressorn, att den drar för mycket ström.
Enkel kontroll av motorn ger inga signaler om att den är dålig.

Till saken hör att pumpen inte ens gör ett försök att starta, så hur kan den gå ge en felkod säger för hög ström till motorn?
Jag har kontrollerat alla kraftkomponenter i DC-delen.
Det kommer aldrig någon manöverspänning till start- och driftreläet, utan den ger felkoden efter en liten stund.

Mer intressanta symptom. Ena pumpen har varit stillastående sedan 1 år tillbaka pga detta fel. När vi nu provar den igen så fungerar den och har gått bra i en vecka!
Två dagar efter det detta så lade den andra pumpen av med samma felkod (första gången för denna pump).

Hur kan man som icke vitvarutekniker få hjälp av LG?
Jag har fått samma felkod, hittade du någon lösning på problemet?
 
Nej och ja. Pumparna går nu hos grannen. Det enda han gjorde var att rengöra innedelen! Felkoden är alltså helt fel, det är nåt annat den klagar på som ligger i innedelen. Nån sensor där som fått spel. Om jag minns rätt så sa han att han hade använt tryckluft tidigare för att rengöra, och tydligen var det inte bra. Jag kan med honom mer exakt vad han gjorde om du inte får igång din pump.
 
  • Gilla
Boxer63
  • Laddar…
Tack för svar, då börjar jag med en ordentlig rengöring av innerdelen. Återkommer hur det gick. Hoppas att en rengöring räcker.
 
Liten uppdatering: provade att rengöra innerdelen för cirka 2 månader sedan. Ett test direkt efter gav tyvärr inget positivt resultat. Men då det inte varit något större behov av vare sig värme eller kyla den senaste tiden har jag låtit detta bero. Prövade i dag att starta upp pumpen och nu fungerar det som det ska. Märkligt fel, ska pröva att rengöra innerdelen mer regelbundet och se om det hjälper.
 
såg någonstans att om det inte är jordat ordentligt (mellan inner och ute-enheten ?? - framgick inte klart) så kan det bli miss/kommunikations-error mellan inner och utedelen och då kan det bli vilka fel som helst som inte har något med verkligheten att göra - och för just '21' verkar dessutom som att felen är av baklåsning-typ - dvs. när det händer så försöker den inte igen oavsett vad man provar med efter detta då det anses som ett katastrof-fel med potentiell trasig IGBT-trissa, brunnen motorlindning eller att det kortsluter mot jord/nolla eller annan fas och man måste göra en reset av systemet innan det försöker igen.

är det en liknande oisolerad RS485-kommunikation mellan enheterna och inne och ute-enheten är friflytande mot varandra utan jordning som potentialutjämning mellan sig så förvånar det inte mig att det skulle kunna bli bitfel i överföring - men det som bekymrar mer är i så fall att det inte fins felhantering med tex. CRC-summa som kontrollerar datapaketens korrekthet och en felhantering när det blir bitfel i överföringen. - att göra överföringsprotokoll utan felhantering är skrivbordsprodukt som inte har mött verkligheten och den typen av misstag som man gjorde på 80 och 90-tal typ när man började med R485-länkar på produkter i garagenivå (som larm etc.) och inte ens provat hur överföringen fungerar med 50 meter kabelledare mellan och när åskan går samtidigt i närheten...

detta kanske ger en en ide att fortsätta felsökningen
 
Redigerat:
  • Gilla
Boxer63
  • Laddar…
Tack för svar! Min kunskap om elektronik får sägas vara något bristfällig. Men som jag minns det är inner- och ytterdel endast sammankopplade med en 1,5 mm2 3-ledare. Jag har faktiskt inte reflekterat över hur inner- och utedelen kommunicerar med varandra. Det kanske sker genom samma kabel som kraftmatningen? Jag ska se över jordningen i vilket fall som helst så att jag kan utesluta detta i vart fall.
 
Ja det är kraftkabeln som används, men en extra ledare i den mellan pump och innedel.

Reset är ju intressant. Ena innedelen har dock varit strömlöst i månader medan felsökning av kortet i utedelen gågick. Men kanske finns det en knapp att trycka på?

Märklig maskin.
 
  • Gilla
Boxer63
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.