Hej

Jag tänkte kolla hur andra blivit av med sina Eternit plattor. Förutom att gräva ner dom.

Finns kommuner som tar emot det gratis. Och andra kommuner kostar det pengar. Andra kommuner hänvisar till andra kommuner. Ska jag köra det till en annan kommun får jag betala 3600 per ton.

Det är en jäkla djungel.

Fick svar från kommunen att renhållningstaxan enligt lag inte får användas för större mängder Bygg och rivningsavfall. Men virke och isolering tar dom emot utan problem.
 
Är det fattiglappar på utsidan huset, vilken storlek på dom ?
 
J jonaserik skrev:
Är det fattiglappar på utsidan huset, vilken storlek på dom ?
1m*1,2m

Ladugårdstak
 
Är för stora, tänkte om att ha som reserv på torpet. Troligt många du har då och väger en hel del och säkert ser ut som korrugerad plåt. Har du funderat på att lägga ett nytt ovanpå, det går det med. Men beror helt på hur det ser ut under, frihängande så genomtramp och fallrisk stor vid arbete på taket. Vad ska du ha i stället Trappetsplåt.
 
J jonaserik skrev:
Är för stora, tänkte om att ha som reserv på torpet. Troligt många du har då och väger en hel del och säkert ser ut som korrugerad plåt. Har du funderat på att lägga ett nytt ovanpå, det går det med. Men beror helt på hur det ser ut under, frihängande så genomtramp och fallrisk stor vid arbete på taket. Vad ska du ha i stället Trappetsplåt.
Eterniten ligger på pallar. Plåttaket är uppe. :) 😎
 
OK men för stora, vill inte såga i eternit. Verkar som att du har en större fastightet. Fram med grävaren och ner med dom på helst 1,5 meter. Bara som en fråga, hur många ton tror du det är, kan bli en stor grop eller flera. I övrigt kanske du kan köra ett antal till återvinningen flera gånger, på olika tider, tänker på dom som jobbar där och är bra att komma på olika tidpunkter. Normalt deponeras eternit och grävs ner, sä där är det inga problem. Står att det ska vara tillstånd för det, gäller princip bara företag. Som privat är det lite mellan fingrarna att gräva ner dom.
 
J jonaserik skrev:
OK men för stora, vill inte såga i eternit. Verkar som att du har en större fastightet. Fram med grävaren och ner med dom på helst 1,5 meter. Bara som en fråga, hur många ton tror du det är, kan bli en stor grop eller flera. I övrigt kanske du kan köra ett antal till återvinningen flera gånger, på olika tider, tänker på dom som jobbar där och är bra att komma på olika tidpunkter. Normalt deponeras eternit och grävs ner, sä där är det inga problem. Står att det ska vara tillstånd för det, gäller princip bara företag. Som privat är det lite mellan fingrarna att gräva ner dom.
Så stort har jag inte och ingenstans att gräva ner. Det är runt 5 ton tror jag.
 
Runt 5 ton 🙁 inget bra, om du skulle köra några i taget så tar det nog till nästa år. Har inget mer att ge dig i info. Läser man vidare info om eternit, ska det vid transport till anläggning vara inplastat eller i säck så inget damm kan komma ut, bara det är en utmaning för dig. Har du någon större jordbruk i närheten, kanske betala en peng för att gräva ner någonstans
Lider med dig om detta.
 
J jonaserik skrev:
Normalt deponeras eternit och grävs ner, sä där är det inga problem. Står att det ska vara tillstånd för det, gäller princip bara företag. Som privat är det lite mellan fingrarna att gräva ner dom.
Nej, det är inte 'lite mellan fingrarna' att anlägga en egen asbestdeponi hemma. Det är förbjudet. Punkt.
Anledningen till att det kostar att bli av med asbesten, är att det är speciella, hårdare krav på en asbestdeponi jämfört med en 'vanlig' deponi för icke-farligt avfall.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.