boschkenta boschkenta skrev:
Aha, det var ej där när jag läste tråden. Ser ut som de flesta höjt innan rean. Jag utgår alltid från att elgigantens reor inte är lika bra som de hävdar, då deras ordinarie pris ofta är högre än andras. Har dock inte handlat där på 15-16 år sedan jag blev trakasserad av en butikschef när jag julhandlade, så jag är inte helt opartisk...
Vilken cliffhanger! Snälla berätta!☺️
 
Fairlane Fairlane skrev:
Enligt prisjakt så har den kostat så mycket tidigare så helt fel är det ju inte, sen får man väl hoppas att ingen köpt då. Just denna TV finns hos fler återförsäljare till nedsatt pris. Kanske en drive från Sa
Tror du missförstår mig. Denna TV säljs vare år med en ny modellbeteckning, med små skillnader.Som att Volvo xc90 säljs varje år. Produkter brukar kosta ungefär som föregående år, men en viss prishöjning. Att över natten dubbla priserna har jag aldrig sett förut. Varför är årets listpris på TV dubbelt så dyrt än för förra året? Det är uppenbart ett fulknep. "det rätta priset" får du bara om du inväntar extremkampanjen på 50%.
Någon kvinna på SVT aktuellt(?) berättade nyligen att denna metod att höjda priser o sälja på kampanjer är något vi kommer se mer av.
 
raveper raveper skrev:
Skulle det vara något nytt?
Ja. Att dubbla listpriset på 1-2 år ja. Hoppas folk i tråden förstår skillnad på listpris och försäljningpris.
 
Vissa verkar ha svårt läsa, eller möjligen skriver jag otydligt. . Det är inte en fråga om att lista något för x kronor och sedan erbjuda "bra pris på rea". Utan jag ifrågasätter hur man ena dagen kan lista/sälja en 88:an glass för 15kr, och nästa år sälja samma glas, modell 2023, för 30kr. Att glassarna sen kostade nästan samma på "rean" är inte min primära poäng. Några stackare kommer ju trots allt köpa dessa till ordinarie pris.
 
Unikt namn
Dracula Dracula skrev:
Varför är årets listpris på TV dubbelt så dyrt än för förra året?
Det stämmer väl inte riktigt.
Samsung lanserar ofta årets modeller under någon teknikmässa i Q1, och de blir tillgängliga för köp senare under våren.

QE65QN95A lanserades april 2021 för 29990:-
QE65QN95B lanserades april 2022 för 34990:-
QE65QC95C sticker ut lite, och har inget pris förrän September 2023. Först på 51k men 2 dagar senare justerades det till ca 35000.
Att 2023 års modell av QE inte dök upp förrän i september betyder nog att de marknadsförde andra modeller här istället.

Men det finns flera såklart flera varianter av "QC95C" med olika prefix, möjligen valde man år 2023 att marknadsföra andra modeller mot den nordiska marknaden av någon anledning. Samsung har även ofta "cykel på köpet kampanjer" på sina dyrare TV modeller där det ingår en datorskärm, en soundbar eller liknande, vilket gör prisjämförelser lite mer tidsödande.

Oavsett finns det ett absolut ett visst mönster och viss logik i prissättningen.

Generellt kan man säga att ska du köpa lite dyrare ny TV, så kan du med lite tajming och vänta på en höst rea få den för under halva lanseringspriset.
 
Skit i tv, kolla på en pinne i skogen!
Man är relativt säker då ;)

Försöker över det till ungarna men dom skriker efter ajpäd(ipad)! 🙈
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Behöver inte butiker lista priset senaste 30 dagarna numera?
Jodå det är lag på det
 
  • Gilla
jpsjogren
  • Laddar…
Fairlane
L Lazzeman skrev:
Jodå det är lag på det
Det tror jag inte. Var skulle den listan publiceras och varför?
Det finns krav på att ordinarie pris ska vara ett pris som butiken haft en längre period för att kunna använda det som ordinarie pris i en rea, men knappast en lag att man måste ha någon lista på de senaste dagarnas pris.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ens med den stora rabatten: vem betalar sådana pengar för den tekniken när man får OLED för billigare peng utan kampanj? (Och billigare än så vid Black Friday/etc när nästa års modeller ska ta plats i hyllorna)
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det tror jag inte. Var skulle den listan publiceras och varför?
Det finns krav på att ordinarie pris ska vara ett pris som butiken haft en längre period för att kunna använda det som ordinarie pris i en rea, men knappast en lag att man måste ha någon lista på de senaste dagarnas pris.
Jag vet det...förra hösten kom en lag som sa att om man har ett nedsatt pris så ska man redovisa det lägsta priset som produkten sålts för under de senaste 30 dagarna.


Den lagen kom till för att försöka stävja otyget med att luras med black friday-priser.


Det handlar inte om några listor...
 
  • Gilla
jpsjogren
  • Laddar…
kisumisu
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Detta år är extrem när det kommer till "bluffpriser". Mobiltelefon/TV-Marknaden har dubblat listpriserna senaste 2 åren. Finns inte ett seriöst företag som trixar på detta sätt och dessutom kan erbjuda 50% i rabatt och fortfarande göra bra vinster på produkten.

[bild]
Hur är det med Elgiganten idag gällande prisgaranti här i Sverige?

Det var väl Elgiganten som ursprungligen började med det, åtminstone i Sverige?

Jag köpte en mobil under sommaren och fick den billigast hos en finsk teleoperatörer butik fast jag köpte bara luren, utan abb och kontanta pengar. Var "prisgaranti" som gjorde att jag fick bättre pris än ursprungspriset och billigare var det även mot vad luren kostade i Sverige trots våran svaga krona.

Gick ändå innan jag slog till och frågade Gigantti (samma kedja som Elgiganten), dem var till gränsen otrevliga mot mig när jag sade att luren var 50€ billigare hos DNA. Började sälja mig sämre telefon och ungefär "måste du ha 256GB interminne...128GB är ju också mycket, folk använder ju molnlagring idag bla bla bla".
 
L Lazzeman skrev:
Jag vet det...förra hösten kom en lag som sa att om man har ett nedsatt pris så ska man redovisa det lägsta priset som produkten sålts för under de senaste 30 dagarna.


Den lagen kom till för att försöka stävja otyget med att luras med black friday-priser.


Det handlar inte om några listor...
Stämmer! Kom till för ganska exakt ett år sedan via ett EU-direktiv och i Sverige hittar vi den i 7 a § prisinformationslagen. 🤓
 
  • Gilla
jpsjogren och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
L Lazzeman skrev:
Jag vet det...förra hösten kom en lag som sa att om man har ett nedsatt pris så ska man redovisa det lägsta priset som produkten sålts för under de senaste 30 dagarna.


Den lagen kom till för att försöka stävja otyget med att luras med black friday-priser.


Det handlar inte om några listor...
Bra, så sitt inlägg #22, var lite förhastat.

Då vet vi också att ElGiganten i detta fall följt lagen.
 
Labels Labels skrev:
Stämmer! Kom till för ganska exakt ett år sedan via ett EU-direktiv och i Sverige hittar vi den i 7 a § prisinformationslagen. 🤓
Notera att det gäller i princip alla nedsatta priser utan undantag. Och priset ska redovisas tydligt i anslutning till erbjudandet.
 
  • Gilla
Labels
  • Laddar…
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Detta år är extrem när det kommer till "bluffpriser". Mobiltelefon/TV-Marknaden har dubblat listpriserna senaste 2 åren. Finns inte ett seriöst företag som trixar på detta sätt och dessutom kan erbjuda 50% i rabatt och fortfarande göra bra vinster på produkten.

[bild]
Samsung har en egen konstig prissättning på framförallt tv apparater.
Vid lanseringen är listpriset löjligt högt.
Redan efter 3-4 och 6-8 månader sänker Samsung priset.
Oftast är det dom siffrorna som ÅF annonserar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.