Hej, för 2 år sen målade jag alla snickerier i en 30-tals lgh med vattenbaserad färg. Tvättade, slipade o spacklade underlaget där det behövdes. På dörrkarm och golvlist intill badrum har nu bubblor uppstått och de har blivit större. Det har ej varit i kontakt med vatten och det finns ingen synlig indikation på väggen/tapeten ovanför golvlisten att det skulle vara en vattenskada. Den väggen vetter mot badrummet/duschen. Vi har haft en fuktfirma där för 1 år sen i annan fråga som sa att vi ej har fukt i badrummet.
Jag har trott att detta beror på att det varit målat med fel färg under men då borde det släppt på fler ställen tycker jag. Har googlat och inte hittat liknande bubblor, nån som har en tanke?
 
  • Vit dörrkarm med flagnande färg och en synlig skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Finger pekar på vägg med sprucken färg och tapet, mögel tecken, skada i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmålning av växter, skadad träfotlist med avskalad färg, i behov av reparation eller målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappsteg och vägg med spricka och slarvig vit fogspruta. Behov av underhåll synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum med sönderskalad färg och tapet, vita lister och marmorgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Växtmotiv tapet, vit list, skada nederst, interiör hörn, trägolv, skimrande kakel synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Ser inte ut som någon grundfärg använts.
 
N neo11 skrev:
Ser inte ut som någon grundfärg använts.
Det är jag som tagit bort färgen ska tilläggas, för att se under. Om det hade varit målat med grundfärg, hade den färgen suttit kvar på träet då....alltså inte följ med bubblan? Och borde det inte släppt någon annanstans i lgh då, vilket det inte gjort?
 
N
I mina ögon hade grundfärgen eventuellt gått in i virket och suttit kvar.
Att virket tryckt ut allt känns lite konstigt, dock lite beroende på grundfärg.
Jobbar inom bygg, är dock inte målare.
Så kan ha fel. Men känns som att det inte är grundmålat.
Det kan släppa mer i lägenheten framöver.
 
Finns ju färger som är allt i ett, har du kvar burken och kan visa?
 
M Madeleine Ö skrev:
Hej, för 2 år sen målade jag alla snickerier i en 30-tals lgh med vattenbaserad färg. Tvättade, slipade o spacklade underlaget där det behövdes. På dörrkarm och golvlist intill badrum har nu bubblor uppstått och de har blivit större. Det har ej varit i kontakt med vatten och det finns ingen synlig indikation på väggen/tapeten ovanför golvlisten att det skulle vara en vattenskada. Den väggen vetter mot badrummet/duschen. Vi har haft en fuktfirma där för 1 år sen i annan fråga som sa att vi ej har fukt i badrummet.
Jag har trott att detta beror på att det varit målat med fel färg under men då borde det släppt på fler ställen tycker jag. Har googlat och inte hittat liknande bubblor, nån som har en tanke?
Jag har endast målat yttersta lagret och det var många lager under. Jag tvättade o slipade ojämnheter, målade sen med vattenbaserad snickerfärg.
 
M Madeleine Ö skrev:
Jag har endast målat yttersta lagret och det var många lager under. Jag tvättade o slipade ojämnheter, målade sen med vattenbaserad snickerfärg.
Om du inte slipade bort all gammal färg så är det ju en kemisk reaktion mellan dem.
 
Ja det är vad jag vill tro men så sa en målare att det troligen var fukt under och eftersom det bara hänt i anslutning till badrummet (ej övriga lgh) verkade det troligt. Har du sett liknande förut och kunnat se att det beror på kemisk reaktion?
 
N neo11 skrev:
I mina ögon hade grundfärgen eventuellt gått in i virket och suttit kvar.
Att virket tryckt ut allt känns lite konstigt, dock lite beroende på grundfärg.
Jobbar inom bygg, är dock inte målare.
Så kan ha fel. Men känns som att det inte är grundmålat.
Det kan släppa mer i lägenheten framöver.
Kan va målat tidigare med linoljefärg. När man använder vattenbaserad färg på färg som innehåller linolja kan det uppstå blåsor.Du får nog använda en alkydfärg i stället
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.