Hej!

Helt kort skulle jag sätta upp husnummer från Habo på träfasad. På bilden såg det enkelt ut, plugg + skruvvariant jag inte sett tidigare (se bild från Habos sida), som bara verkade behöva skruvas in i siffran och slås in.

Saknar tydligen rätt borrstorlek, borde haft 7mm visade det sig när jag råkat köra upp med en 8. Så jag tog Ikea plugg och tryckte in och slog in numren. De går av nån anledning inte ända in.

När jag sedan hittade tydligare instruktioner via Habos hemsida (medföljde inte siffrorna) såg det ut som att plugg inte hade behövts till trävägg.

Så frågan är nu, borde jag vara orolig för att få in fukt? (Känns ju som det borde vara relativt tajt då de inte vill in längre) Och om ja, borde jag täta eller på något sätt göra om (läste att man kan limma in träplugg och ”börja om” alltså borra nytt mindre hål)?

Bifogar bild från Habos instruktion som visar vad det är för skruv samt bild på hur siffrorna sitter.

Tacksam för input!

Hälsningar/P-F
 
  • Instruktioner för siffran 17 som visar montering eller sammanfogning, steg 3 till 4.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skuggspel på en texturerad vägg med utstickande metallstag och geometriska former. Närbild, fokus på djup och detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Svaret är nej, du behöver inte oroa dig. En träfasad är aldrig helt tät utan det finns glipor här och där. Därför byggs den med luftspalt så att kan torka vartefter tex efter regn.
Exempel.
Teknisk ritning av yttervägg med stående panel och isolering, innehåller beskrivande numrerad förklaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/vaggar/
 
  • Gilla
Per-Fredrik och 1 till
  • Laddar…
P Per-Fredrik skrev:
Hej!

Helt kort skulle jag sätta upp husnummer från Habo på träfasad. På bilden såg det enkelt ut, plugg + skruvvariant jag inte sett tidigare (se bild från Habos sida), som bara verkade behöva skruvas in i siffran och slås in.

Saknar tydligen rätt borrstorlek, borde haft 7mm visade det sig när jag råkat köra upp med en 8. Så jag tog Ikea plugg och tryckte in och slog in numren. De går av nån anledning inte ända in.

När jag sedan hittade tydligare instruktioner via Habos hemsida (medföljde inte siffrorna) såg det ut som att plugg inte hade behövts till trävägg.

Så frågan är nu, borde jag vara orolig för att få in fukt? (Känns ju som det borde vara relativt tajt då de inte vill in längre) Och om ja, borde jag täta eller på något sätt göra om (läste att man kan limma in träplugg och ”börja om” alltså borra nytt mindre hål)?

Bifogar bild från Habos instruktion som visar vad det är för skruv samt bild på hur siffrorna sitter.

Tacksam för input!

Hälsningar/P-F
Du kan börja om på sättet du beskriver, alternativt täta hålen med en fog för utomhusbruk och fästa den lite vid sidan.
Fuktproblemet behöver du nog inte oroa dig för. Om du gör det så kan du ju täta med någon fog.
 
  • Gilla
Per-Fredrik
  • Laddar…
Synd på fasaden men det är bara spackla upp hålen att göra om. Eftersom du inte kan borra på nytt i lagade hål föreslår jag ett annat nummer med annan hålbild, tex 28. Då kan du skruva i friskt trä med bra fäste. Och glöm inte att det skall vara utan plugg!
 
  • Haha
Per-Fredrik och 2 till
  • Laddar…
Tack för era snabba och bra svar!
Ulltand Ulltand skrev:
Synd på fasaden men det är bara spackla upp hålen att göra om. Eftersom du inte kan borra på nytt i lagade hål föreslår jag ett annat nummer med annan hålbild, tex 28. Då kan du skruva i friskt trä med bra fäste. Och glöm inte att det skall vara utan plugg!
Haha nervös novis som jag är hann jag först bli osäker av den där, men i slutändan var ironin tydlig nog även för mig 😅
 
  • Älska
Ulltand
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.