Hej, försöker avgöra om dessa väggar är bärande, dvs. väggarna markerade i blått, gult och rött. Kan man bedöma det utifrån ritningen eller hur går jag annars tillväga?

Huset är byggt 1975 och är ett enplanshus.
 
  • Arkitektritningar av ett enplanshus med planlösning och fyra fasader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en våningsplan, innehåller mått, rum beteckningar, kompass, detaljer för en bostad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Där det är fackverkstakstolar (W) så bör inga innerväggar vara bärande på våningsplanet under så röd och blå bör vara okej att ta bort. Sen beror det på hur det är löst med takstolarna i där de två huskropparna möts. Du får gå upp på vinden och kolla.

Eller är det en synlig balk (antingen på våningsplaner eller på vinden) i öppningen av den gula väggen, i öppningen mot entré-hallen bredvid den gula väggen och/eller i öppningen mellan matplatsen och hallen utanför två sovrum?
Ibland används dubbelstreckat som balk och ibland för något som är valfritt, t.ex. en dörr.

Byggkonstruktörer kan man anlita i sådana här frågor.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A Arseface skrev:
Hej, försöker avgöra om dessa väggar är bärande, dvs. väggarna markerade i blått, gult och rött. Kan man bedöma det utifrån ritningen eller hur går jag annars tillväga?

Huset är byggt 1975 och är ett enplanshus.
Min tolkning är att det ligger en bärande balk vid streckade linjen mellan hall/matplats.
I övrigt inga bärande innerväggar.
 
BirgitS
T ToreJ01 skrev:
Min tolkning är att det ligger en bärande balk vid streckade linjen mellan hall/matplats.
I övrigt inga bärande innerväggar.
Just för att det är en dubbelstreckade linje där eller grundat på något annat?
Jag vill lära mig mer.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Där det är fackverkstakstolar (W) så bör inga innerväggar vara bärande på våningsplanet under så röd och blå bör vara okej att ta bort. Sen beror det på hur det är löst med takstolarna i där de två huskropparna möts. Du får gå upp på vinden och kolla.

Eller är det en synlig balk (antingen på våningsplaner eller på vinden) i öppningen av den gula väggen, i öppningen mot entré-hallen bredvid den gula väggen och/eller i öppningen mellan matplatsen och hallen utanför två sovrum?
Ibland används dubbelstreckat som balk och ibland för något som är valfritt, t.ex. en dörr.

Byggkonstruktörer kan man anlita i sådana här frågor.
Tack!
BirgitS BirgitS skrev:
Där det är fackverkstakstolar (W) så bör inga innerväggar vara bärande på våningsplanet under så röd och blå bör vara okej att ta bort. Sen beror det på hur det är löst med takstolarna i där de två huskropparna möts. Du får gå upp på vinden och kolla.

Eller är det en synlig balk (antingen på våningsplaner eller på vinden) i öppningen av den gula väggen, i öppningen mot entré-hallen bredvid den gula väggen och/eller i öppningen mellan matplatsen och hallen utanför två sovrum?
Ibland används dubbelstreckat som balk och ibland för något som är valfritt, t.ex. en dörr.

Byggkonstruktörer kan man anlita i sådana här frågor.
Tack! De tidigare ägarna har öppnat upp den gula väggen så i dagsläget sitter det som en balk i taket. Dock låter det ihålig när jag knackar på den, så är osäker på om det faktiskt är en balk eller endast estetiskt.

Återkommer när jag har haft möjlighet att undersöka närmare.
 
BirgitS
De har väl klätt in balken med gipsskivor så att det ska se snyggare ut.

Om någon har orkat lägga in en balk med pelare så innebär det väl med stor sannolikhet att väggen är bärande. Finns det någon bygganmälan eller -lov registrerad hos kommunen för det?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Just för att det är en dubbelstreckade linje där eller grundat på något annat?
Jag vill lära mig mer.
Så här borde det vara.
 
  • Digital ritning av en takstomme med sparrar, förstärkt med guldfärgade stag, i en grå omgivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
IlTotoRiina och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
T ToreJ01 skrev:
Så här borde det vara.
Tack!
Du menar alltså att väggen mellan matplatsen och det som kallas för hall utanför sovrummen samt mellan de två mindre sovrummen är bärande. Jag trodde du menade väggen mellan matplatsen och hallen vid ytterdörren och det tyckte jag var konstigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.