Hej,

min ena skruvdragare började lukta bränt för en månad sen och idag fick jag tummen ur att börja kika på detta.
Öppnade upp den, gjorde rent, skruvade ihop den. Satte i batteriet och testade lite men tyvärr luktade det omgående bränt och det slår ut lite gnistor ur motorn. Jag gissar på att kolen är slut.
Började se om jag kunde byta dem men det såg ut som hela motorn är ett lite paket.

Så, vad säger ni experter?
Ska jag se om jag hittar motorn som reservdel och löda dit en ny, eller är detta bara en väldigt dum idé?

Jag bifogar lite bilder så ni ser vad vi pratar om.
Etikett på en Bosch verktygsmaskin med tekniska specifikationer och tillverkningsinformation, gjord i Malaysia, 2015.
 
  • Hand håller en metallkomponent med text; "RS-755VC-8016", "MADE IN CHINA", serienummer och "CCW15". Verktyg suddigt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller elektrisk motor från demonterad borr, verktygsskada, arbetsbänk i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nermonterad elektrisk borr, komponenter och kablar synliga, på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sökte runt lite på amazon och hittade lite olika motorer som såg rätt ut och hette RS 755VC

200-300 kr är ju ingen kost egentligen. Men är det någon som har en rekommendation på motor man borde inköpa som någon annan testat?
Amazon-produktsida med elmotor, recensioner, prisinformation och leveransalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vore roligt att se om du lyckas byta motor! Kan inget själv om det men ska bevaka tråden.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Hej,
Tror det är viktigt att du hittar en motor som är kompatibel med den sista delen av artikelnumret också om du vill ha samma prestanda , dvs även 8016 o inte bara RS-775 (775 tolkar jag som en standard för den fysiska motorstorleken som inte säger så mycket om prestandan) . 8016 verkar innebära 18000 rpm i tomgång och ha en effekt på ca 200W vid lite snabb sökning. Sedan hade jag kollat att kugghjulet går att få av och på, på ett vettigt sätt innan jag bestält någon ny motor (kan vara lite besvärligt om det är påpressat). Går säkert att köpa rätt motor med kugghjul från Bosch som reservdel men då brukar det bli ett annat pris 🙂 Lycka till!
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Tack för vägledning.
Jag googlade runt ett tag och insåg att jag kommer troligtvis inte orka köpa någon del från Amazon som jag inte riktigt tror på. Och precis som du säger så fanns det lite för många olika varianter, men ingen som verkade vara klockren. Och som du säger så verkar kugghjulet att bli ett problem.
Så förmodligen köper jag bara en ny naken maskin istället. :)
Tänkte se om det var någon här som hade gjort samma manöver och i så fall fråga vilken motor som köptes. Men inte särskilt många har gjort det verkar det som.
 
Har lagat en del maskiner men just skruvdragare är ofta svårmotiverat pga priset för en ny. Sedan är ju en ny borstlös alltid trevligt också 🙂
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…

Bästa svaret

  • Gilla
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Bosch har faktiskt en väldigt bra hemsida för reservdelar där man matar in produktnumret eller modellbeteckningen och får fram en sprängskiss med alla delar:

[länk]

Till just den här modellen kostar en motor 575 kr så det är väl tveksamt om det är lönt.
Jag beställde en motor därifrån nu. Kände lite bättre för samvetet att försöka hålla den i liv än att bara kasta hela skruvisen.
Den är välanvänd och nu har jag tröttnat lite på att renovera så håller den ytterligare 5 år för 650 kr (motor plus frakt) så får man se det som en guldbonus.
Tack så jättemycket för din länk!
 
  • Gilla
zarkov
  • Laddar…
Robert Bosch och Co levererade snabbt och smidigt. Fick ett stort pkt och i det lågt ett mkt mindre pkt :) Men motorn fungerade perfekt rakt ut ur lådan. Jag behövde bara löda bort den gamla och dit med den nya. Sen skruva ihop allt och så var den som ny. Kul.
Jag gjorde till och med så att jag öppnade min andra lika dan skruvdragare och dammsög ur den för att säkerställa att den också håller ett tag till. Men den riktigt ren och fin inuti. Tack så mkt ni som hjälpte mig framåt.
Stor kartong, liten produkt, mycket förpackningsmaterial, Bosch-logotyp, fraktetikett, öppnad, på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lossade på lödningen. Det var lite större kabelarea än jag gissade först.

En uppenad elektrisk enhet med motor och kablar på ett arbetsbord. Reparation eller underhåll pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen lödde jag dit den nya motorn och kopplade in det så fint. Gjorde en sista rengöring av det jag kom åt innan jag satte ihop allt igen.
Upplagt borrmaskin, elektroniska komponenter, verktyg, arbetsbord, reparation eller underhåll pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Nedan är den andra dragarn som knappt som smutsig ut inuti.
Upplagd borr i öppen konstruktion på arbetsbänk med synliga komponenter och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andreas5 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.