Hej
Har fastnat för LEVA husfabrik på Gotland och deras hus. Har sökt här på forumet och på andra ställen om det finns någon som har byggt något av deras hus men inte hittat någon. Känns ju alltid bra att få lite referenser innan man går vidare med ett projekt. Finns det någon här som har någon erfarenhet av dem?
 
  • Gilla
G-Jonsson
  • Laddar…
Hej Angelica,
Såg att detta inlägg var skrivet för länge sedan. Hur går det med LEVA-huset? Jag har byggt flertalet av levas hus och har enbart gott att säga om husen.
Nyfiken på hus det gått?

Tack på förhand!
 
Leva har byggt ett mindre hus åt mig:

+ Arkitekturen
+ Engagemang och bemötande
+ Ambitionen
+ Miljövänligheten
+ Ger ett gediget intryck med massivträ
+ Möjligt att undvika takstolar då takskivorna blir självbärande

- Misstänker att det kan vara mer kostnadseffektivt att bygga i konventionell teknik
- Kan vara svårt att hitta hantverkare som har rutin och vilja att jobba med byggtekniken
- Om man inte vill ha limträ som golv och väggar utan tex tapeter och parkett försvinner mycket av meningen med byggtekniken...

Inget jag ångrar.
 
Jag väcker liv i den här tråden igen. Det är ont om referenser för LevaHus (Leva Hus). Är det någon mer som har byggt med dem och vill dela med sig?
 
  • Gilla
Hanstr och 1 till
  • Laddar…
joooo japppp joooo japppp skrev:
Jag väcker liv i den här tråden igen. Det är ont om referenser för LevaHus (Leva Hus). Är det någon mer som har byggt med dem och vill dela med sig?
Gå in på Instagram trevik_housecabin …. Jag bh-ar byggt och har lite koll på hur allt fungerat.
 
  • Gilla
ögård2020
  • Laddar…
Uppdattering efter några år, Leva har byggt ett mindre hus åt mig:

+ Arkitekturen
+ Engagemang och bemötande
+ Ambitionen
+ Miljövänligheten
+ Ger ett gediget intryck med massivträ
+ Möjligt att undvika takstolar då takskivorna blir självbärande
+ Masivträväggar, tak och golv ger en trevlig, mjuk akustik och känns varmt och ombonat.

- Misstänker att det kan vara mer kostnadseffektivt att bygga i konventionell teknik
- Kan vara svårt att hitta hantverkare som har rutin och vilja att jobba med byggtekniken
- Om man inte vill ha limträ som golv och väggar utan tex tapeter och parkett försvinner mycket av meningen med byggtekniken.
- Vanligt KL trä är väl mjukt för att användas som golv, är ju dock enkelt att lägga parkett på.
- Rum vägg i vägg blir lyhörda om det bara är en skiva KL trä som skilljer dem åt. Behövs mer för att få fullgod ljudisolering.

Inget jag ångrar.
 
Och det kändes plötsligt viktigt att upprepa? Inga nya erfarenheter om hur huset åldrats så här fem år senare?
 
Det är ju utvändigt ett vanligt hus med stående panel och papptak, så det åldras som alla andra hus. Vårt tak har korta utskäft, någon sorts tradition på Gotland, men fasaden har ändå klarat sig bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.