Behöver hjälp hemma vilken väg man ska gå.

Inkommande fiber sitter på vinden och fördelas ut till nätverksuttag.
En amplifi hd router på plan 2 med förstärkare i vägguttag på plan 1. Går en nätverkskabel ned till källaren och sedan därifrån ut till garaget. I garaget funkar inte husets Wi-Fi.
Hur gör jag på bästa sätt att få Wi-Fi ut dit? Samt ha kvar uttag för ute, finns ett rum ovanför garaget som jag vill sätta upp en tv m.m
 
T
F Fixarjon skrev:
Behöver hjälp hemma vilken väg man ska gå.

Inkommande fiber sitter på vinden och fördelas ut till nätverksuttag.
En amplifi hd router på plan 2 med förstärkare i vägguttag på plan 1. Går en nätverkskabel ned till källaren och sedan därifrån ut till garaget. I garaget funkar inte husets Wi-Fi.
Hur gör jag på bästa sätt att få Wi-Fi ut dit? Samt ha kvar uttag för ute, finns ett rum ovanför garaget som jag vill sätta upp en tv m.m
Förstår jag rätt om du har en nätverkskabel från routern ut till garaget? I så fall kan du ju koppla på en accesspunkt i nätverkskabeln ute i garaget.
 
tommib
Bilder?

Är du med på hur nätverk fungerar? Annars bör du börja med Kjelles nätverksskola.

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet

Den enklaste lösningen är väl att sätta en switch i garaget och sätta en AP där. Om det är den bästa kan jag inte svara på men du får i alla fall ha uttaget kvar (och ha ännu fler uttag, beroende på vilken switch du sätter dit.
 
T tunellm skrev:
Förstår jag rätt om du har en nätverkskabel från routern ut till garaget? I så fall kan du ju koppla på en accesspunkt i nätverkskabeln ute i garaget.
Ja precis! Kan du ge exempel på en prisvärd?
 
T
F Fixarjon skrev:
Ja precis! Kan du ge exempel på en prisvärd?
Jag kör Asus mest hemma och har därför köpt Asus rakt igenom med trådat från routern ut till accesspunkterna. Ubiquiti har ju accesspunkter de också, om du ändå vill köra något annat märke så är det väl i princip bara att söka på ”accesspunkt” och se till att den har en ethernetingång :)

Här är en från Ubiquiti: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4109631
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.