Hej på er! Som nybliven ägare av ett sommarhus har jag en fråga inför vintern. Hur tömmer jag min varmvattenberedare? Bifogar bilder jag hoppas kunna hjälpa till.
 
  • Tvättställ underifrån med synliga rör och en vattenmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem med ventiler och mätare i ett hörn, möjligtvis för vatten, med isolering och fästen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stäng av arbetsbrytaren
Stäng av inkommande kallvatten.
Öppna säkerhetsventilen, blåa ratten precis under VVBn.
Det finns en vakuumventil på ventilblocket för inkommande KV till VVBn, den gör så att det sugs in luft i VVBn.
Öppna även alla kranar i huset.
Finns det termostatblandare så behöver de plockas bort och förvaras på uppvärmt ställe, för de kan "aldrig" bli helt tomma på vatten.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Ska det bli minusgrader i huset? Hur gör du med rören som kommer upp ur golvet?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
i framtiden skulle jag även sätta dit en plastmatta i botten på skåpet då det där är som gjort för vattenskada om säkerhetsventilen vill droppa lite!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
F fisgris8 skrev:
i framtiden skulle jag även sätta dit en plastmatta i botten på skåpet då det där är som gjort för vattenskada om säkerhetsventilen vill droppa lite!
Röret från säkerhetsventilen går ner genom skåpsbotten.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Röret från säkerhetsventilen går ner genom skåpsbotten.
Det stämmer vid närmare inspektion! Såg först ut som en slang för enklare tömning👍
 
Demmpa Demmpa skrev:
Stäng av arbetsbrytaren
Stäng av inkommande kallvatten.
Öppna säkerhetsventilen, blåa ratten precis under VVBn.
Det finns en vakuumventil på ventilblocket för inkommande KV till VVBn, den gör så att det sugs in luft i VVBn.
Öppna även alla kranar i huset.
Finns det termostatblandare så behöver de plockas bort och förvaras på uppvärmt ställe, för de kan "aldrig" bli helt tomma på vatten.
Tack för svar. Jag har försökt skruva på den blåa ratten. Men den bara snurrar och klickar utanpå det som är innanför.
 
P Plutus skrev:
Ska det bli minusgrader i huset? Hur gör du med rören som kommer upp ur golvet?
Huset kommer vara lagom uppvärmt under vintern, mao inga minusgrader.
 
Angående säkerhetsventilen och tömma genom den. Det är rackarns svårt att få den att stå på en topp som finns i den, man får vara ytterst försiktig när man vrider på den. Minsta lilla för långt eller för kort så hoppar den över och stänger. Den ska även vara öppen om frysrisk finns, det blir alltid lite vatten kvar i VVB och är den stängd så ligger så rinner det ner och vattnet blir kvar i den och kan frysa sönder.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Rörledningar med ventil och mätare, cirkulerad del, inomhus VVS-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här avstängningsventilen, öppnar den helt eller är det fjädrande kägla som samtidigt tjänar som backventil?
Jag fick montera en kulventil parallellt för att dränera mitt system.
 
B Bjober skrev:
[bild]
Den här avstängningsventilen, öppnar den helt eller är det fjädrande kägla som samtidigt tjänar som backventil?
Jag fick montera en kulventil parallellt för att dränera mitt system.
Jag skruvar in den till det är stopp, ingenting som fjädrar.
 
H Håkan Samils skrev:
Jag skruvar in den till det är stopp, ingenting som fjädrar.
Det är inget du märker så. Och det är när den är utskruvad som käglan är stängd med fjäder.
 
Behöver du verkligen tömma beredaren om det kommer vara plusgrader i huset? stäng den blåa ratten och öppna några varmvattenkranar i huset så trycket försvinner, och slå av elen till beredaren!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Behöver du verkligen tömma beredaren om det kommer vara plusgrader i huset? stäng den blåa ratten och öppna några varmvattenkranar i huset så trycket försvinner, och slå av elen till beredaren!
Riskerar man inte bakterietillväxt i beredaren då?
 
Dom bakterierna dör vid första uppvärmningen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.