BirgitS
M MGA89 skrev:
Vad gäller resterande kvarvarande prylar måste ju allt sorteras oavsett vem som ska hämta det så att det är sorterat vad som ska sparas, säljas, skänkas samt kastas vilket tar tid när ingenting är sorterat och i ordning från början utan i en enda sabla röra.
Det finns firmor som har specialiserat sig på att ta hand om dödsbon och då gör de just allt det där.
M MGA89 skrev:
I trädgården ligger högar av bråte som måste bort innan ny ägare flyttar in vilket svårligen kan göras under vinterhalvåret.
Så mycket snö är det väl inte där du bor. Sånt finns det folk som gör åt en.
M MGA89 skrev:
Ja möbler kan behöva behållas under visningen men därefter när köpare finns måste de hur man än vänder och vrider på det hela ut ur huset på något vis.
Ja, men det tar ju en flyttfirma max 2 dagar att tömma ett hus. Alternativt någon second hand kommer en dag och tar allt de är intresserade av och flyttfirman kommer en annan dag och tar allt som är kvar och kör det till återvinningen, magasin eller till dig.
M MGA89 skrev:
Då huset är i mycket ostädat skick kan det behövas längre tid än vanligt att flyttstäda det.
Det var därför jag skrev 2 dagar i stället för det normala 1 dag.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns firmor som har specialiserat sig på att ta hand om dödsbon och då gör de just allt det där.
Fast ingen annan kan ju veta vad jag önskar spara, sälja, skänka, slänga osv. De kan ju bara sortera utefter ekonomisktvärde men inte utefter affektionsvärde eller bra att ha osv.
 
BirgitS
M MGA89 skrev:
Fast ingen annan kan ju veta vad jag önskar spara, sälja, skänka, slänga osv. De kan ju bara sortera utefter ekonomisktvärde men inte utefter affektionsvärde eller bra att ha osv.
Det du vill spara får du förstås sortera ut först. Men företagen använder inkomsterna från försäljningen av det som har ett värde för att täcka (delar av?) sina utgifter för att ta hand om bohaget.

Du måste verkligen bestämma om du vill lägga en massa tid och arbete på att gå igenom allt själv eller om du vill få ut huset till försäljning snabbt när försäljningspriset riskerar att bli lägre för varje månad som går.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det du vill spara får du förstås sortera ut först. Men företagen använder inkomsterna från försäljningen av det som har ett värde för att täcka (delar av?) sina utgifter för att ta hand om bohaget.

Du måste verkligen bestämma om du vill lägga en massa tid och arbete på att gå igenom allt själv eller om du vill få ut huset till försäljning snabbt när försäljningspriset riskerar att bli lägre för varje månad som går.
Men om prylarna säljs på egen han får jag ju behålla hela summan av allt som säljs.
 
BirgitS
Javisst, men å andra sidan riskerar du ett lägre försäljningspris därför att månaderna går.

Tillägg: Har du ingen i bekantskapskretsen som har varit med om att ta hand om ett dödsbo som du kan prata med och använda som bollplank?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Javisst, men å andra sidan riskerar du ett lägre försäljningspris därför att månaderna går.

Tillägg: Har du ingen i bekantskapskretsen som har varit med om att ta hand om ett dödsbo som du kan prata med och använda som bollplank?
Jo farmor fast hon bodde i huset då farfar dog och gjorde så i ett år innan huset såldes varpå hon flyttade till lägenhet. Hon gjorde på ungefär samma vis som mig då 1998 när farfar dog efter vad jag hört henne och pappa berätta. Nu är hon själv 93 år och hur jag gör för att tömma och städa ur huset har jag ej diskuterat med henne.
 
M MGA89 skrev:
Villapriserna har de senaste tre månaderna sjunkit med 5,4% i den kommunen i södra Stockholm där fastigheten finns enligt statistik från sajten du länkar till.
Om huset är värt 4 miljoner (gissning utan att veta något) så motsvarar 5.4% ett minskat försäljningspris på 216.000 kr. Du måste sälja många verktyg för att komma upp i den summan.

Tänk på talesättet "pengar i dag är mer värda än pengar i morgon". Om du ska sälja saker- sälj det dyraste först. Minska risken genom att försöka få huset sålt så snart som möjligt. Dra absolut inte igång något projekt i källaren så du riskerar ytterligare försening pga hantverkarstrul.

Du skriver också att du vill spara saker från din pappa. Det är inget fel i det, men se till att du har plats för de saker du vill spara. Har exempel i min närhet där en försäljning av en lägenhet drog ut enormt på tiden för att en arvinge ville spara en massa saker hon inte hade plats för.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Fast ingen annan kan ju veta vad jag önskar spara, sälja, skänka, slänga osv. De kan ju bara sortera utefter ekonomisktvärde men inte utefter affektionsvärde eller bra att ha osv.
Jag rekommenderar dig att läsa på lite om det ganska nya fenomenet Döstädning. Behåll bara enstaka viktiga saker som du kan ställa fram. Inte en massa lådor och kartonger med grejer som du känner är jobbigt att göra sig av med. Se till att de få saker du sparar verkligen har ett VÄRDE för dig, inte nödvändigtvis ekonomiskt men att de verkligen betyder något och lyfter dig, inte tynger dig.

För nu låter det som att du har kört fast.

https://www.albertbonniersforlag.se/bocker/216122/dostadning/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
+1 på det som redan sagts ovan.

Försök att prioritera saker som är stora och dyra. T.ex verkstadsutrustning kan du försöka sälja iväg till ett paketpris. Får du iväg sånt som är skrymmande så kan du försöka packa ihop mindre saker i kartonger och ta hem dem och/eller magasinera för att sedan gå igenom i lugn och ro.
Jag antar att du också står och betalar en del driftkostander för huset som också tickar på och är ytterligare ett skäl till att gasa lite.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
+1 på det som redan sagts ovan.

Försök att prioritera saker som är stora och dyra. T.ex verkstadsutrustning kan du försöka sälja iväg till ett paketpris. Får du iväg sånt som är skrymmande så kan du försöka packa ihop mindre saker i kartonger och ta hem dem och/eller magasinera för att sedan gå igenom i lugn och ro.
Jag antar att du också står och betalar en del driftkostander för huset som också tickar på och är ytterligare ett skäl till att gasa lite.
Driftkostnader finns men jag försöker hålla husets värme låg (runt 12-14 grader) för att hålla kostnaden nere. Försäkringen är redan betald året ut kvarstår gör kommunens faktura var tredje månad för sophämtning, vatten och avlopp vilka även dessa hålls låga då inget avfall som går i dessa tunnor skapas samt att vattnet knappas används mer än till toabesök.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Jag rekommenderar dig att läsa på lite om det ganska nya fenomenet Döstädning. Behåll bara enstaka viktiga saker som du kan ställa fram. Inte en massa lådor och kartonger med grejer som du känner är jobbigt att göra sig av med. Se till att de få saker du sparar verkligen har ett VÄRDE för dig, inte nödvändigtvis ekonomiskt men att de verkligen betyder något och lyfter dig, inte tynger dig.

För nu låter det som att du har kört fast.

[länk]
Självklart känner jag till det fenomenet och behåller mest sådant som jag gissar kommer att användas samt sådant som det finns affektionsvärde i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.