Efter att ha renoverat ett stort 70-talshus skulle jag inte rekommendera detsamma OM inte stommen är välisolerad både neråt, uppåt och i ytterväggar. Om ni dessutom bara har direktverkande el kommer det att kosta jäkligt mycket att ändra det till vattenburen, där du har större frihet att välja uppvärmningskälla. Så jag hade rivit och byggt nytt och energisnålt och med den planlösning jag vill ha.
 
  • Gilla
bb72 och 5 till
  • Laddar…
Du kan tänka så här, Ett standard hus (katalog) kostar cirka 20k per kvm. Men lyx om vi inte tänker oss extrem lyx där pengar inte är en fråga, så kostar det 40k kvm arkitektritat och då får du ett jävligt fint hem
( själv byggt 2022)
 
  • Gilla
bb72
  • Laddar…
B bb72 skrev:
Her köpt ett hus från 1976 som är i stort renoveringsbehov, har direktverkande el, ventilerade golv, gaml betongpannor på taket, gamla fönster, Omodernt kök och badrum osv osv.

Huset har ett fantastiskt läge och makalös havsutsikt. Ca 200m2 enplanshus.

Frågan är nu förstås om det är bättre långsiktigt att riva och bygga nytt än att renovera befintligt.

Du som har gjort motsvarande renovering, tankar om det? Ekonomi/kostnader?

Du som byggt hus 2023, vad landade ni totalt på exkl tomt?
Vad det skulle kosta är väl en omöjlig fråga att svara på utan fundera på vad det är du/ni vill ha. Kan ni få det ni vill ha med det hus ni har eller har ni önskemål som är utöver det som är? Väggar kan rivas och väggar kan sättas upp. Badrum och kök går att flytta. Det kostar men samtidigt vad är det ni vill ha? Fungerar planlösningen som den är idag eller vill ni ha annat? Om ni vill ha annat, finns det i de standard hus som olika husbyggare har, eller är det arkitektritat ni är ute efter? Vad är er budget? Måste allt göras på en gång eller skulle det fungera att göra saker under en längre tid?

Kolla på olika bygg-program som Husdrömmar och Husköp i blindo så får du hum om både vad det innebär att bygga nytt som att renovera och även kostnader för dessa och vad man kan få för en viss summa pengar. Jag tror absolut att man kan renovera utifrån de förutsättningar som finns med huset(och det lilla som går att utläsa) för en betydligt lägre peng än att bygga nytt
 
  • Gilla
bb72
  • Laddar…
B bb72 skrev:
Her köpt ett hus från 1976 som är i stort renoveringsbehov, har direktverkande el, ventilerade golv, gaml betongpannor på taket, gamla fönster, Omodernt kök och badrum osv osv.

Huset har ett fantastiskt läge och makalös havsutsikt. Ca 200m2 enplanshus.

Frågan är nu förstås om det är bättre långsiktigt att riva och bygga nytt än att renovera befintligt.

Du som har gjort motsvarande renovering, tankar om det? Ekonomi/kostnader?

Du som byggt hus 2023, vad landade ni totalt på exkl tomt?
Pengar i all ära, men det finns en annan viktig grej i det hela och det är er relation.
En omfattande renovering som denna och med egen insats görs inte på ett eller 2 år, troligen mer åt 5-8år. Under all denna tid kommer ni att bo i ett hem där det mesta är upp o ner vänt. Dammigt, smutsigt, kallt, dragigt osv osv. Pengar är alltid på tapeten, semester och restaurangbesök försvinner med fakturan av skruv o reglar osv osv. Jag vet åtskilliga förhållanden som slutat i katastrof för att den ena parten tröttnat på detta livet. Men är ni på samma våglängd så kan en sådan renovering istället svetsa er samman för all evighet !! Jag själv har upplevt båda. 1a huset slutade med skilsmässa och 2 barn som knappt sett sin pappa och nu andra äktenskapet som svetsat oss samman efter 11års mycket omfattande renovering. Som sagt, renovering tar tid, dränerar lönekontot fullkomligt och sliter oerhört på ett förhållande, eller stärker :)
Pengar kommer du alltid att ha på ett eller annat sätt, men din kära relation med din nuvarande? kommer den att finnas kvar när huset är färdigt ?
 
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
B bb72 skrev:
Her köpt ett hus från 1976 som är i stort renoveringsbehov, har direktverkande el, ventilerade golv, gaml betongpannor på taket, gamla fönster, Omodernt kök och badrum osv osv.

Huset har ett fantastiskt läge och makalös havsutsikt. Ca 200m2 enplanshus.

Frågan är nu förstås om det är bättre långsiktigt att riva och bygga nytt än att renovera befintligt.

Du som har gjort motsvarande renovering, tankar om det? Ekonomi/kostnader?

Du som byggt hus 2023, vad landade ni totalt på exkl tomt?
Utan tvekan: riv och bygg nytt! Billigare, snabbare, bättre kvalitet och ni får som ni vill. Enda undantaget är om ni själva kan göra en stor del av jobbet.
 
  • Gilla
bb72 och 2 till
  • Laddar…
B bb72 skrev:
Her köpt ett hus från 1976 som är i stort renoveringsbehov, har direktverkande el, ventilerade golv, gaml betongpannor på taket, gamla fönster, Omodernt kök och badrum osv osv.

Huset har ett fantastiskt läge och makalös havsutsikt. Ca 200m2 enplanshus.

Frågan är nu förstås om det är bättre långsiktigt att riva och bygga nytt än att renovera befintligt.

Du som har gjort motsvarande renovering, tankar om det? Ekonomi/kostnader?

Du som byggt hus 2023, vad landade ni totalt på exkl tomt?
Renovera utan tvekan.. jag vill renovera allt jag ser och mer därtill!

Det enda som skulle kunna få mig att ens överväga rivning.. för en sekund.. är om hela huset är på väg att rasa samman.. bokstavligen!

Jag är också en sucker för 70-talshus,. finner dem otroligt praktiska (oftast väldigt bra utrymmen och smarta förvaringar inbyggda). Jag gillar dessutom källare på dem.. och de kommer ibland med mögel.. och dräneringsproblem.. men det är inga problem det heller..

Jag tycker det är logiska hus.. man vet vad som är bra och dåligt.. och ingen bryr sig vad man gör med dem... inga åsikter om bevarandet osv.. man kan få de flesta inredningsstilar att passa i husen..

(har haft två 70-talshus med källare.. och jag är dessutom uppväxt i ett tredje :) )
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
S SSG3000 skrev:
Pengar i all ära, men det finns en annan viktig grej i det hela och det är er relation.
En omfattande renovering som denna och med egen insats görs inte på ett eller 2 år, troligen mer åt 5-8år. Under all denna tid kommer ni att bo i ett hem där det mesta är upp o ner vänt. Dammigt, smutsigt, kallt, dragigt osv osv. Pengar är alltid på tapeten, semester och restaurangbesök försvinner med fakturan av skruv o reglar osv osv. Jag vet åtskilliga förhållanden som slutat i katastrof för att den ena parten tröttnat på detta livet. Men är ni på samma våglängd så kan en sådan renovering istället svetsa er samman för all evighet !! Jag själv har upplevt båda. 1a huset slutade med skilsmässa och 2 barn som knappt sett sin pappa och nu andra äktenskapet som svetsat oss samman efter 11års mycket omfattande renovering. Som sagt, renovering tar tid, dränerar lönekontot fullkomligt och sliter oerhört på ett förhållande, eller stärker :)
Pengar kommer du alltid att ha på ett eller annat sätt, men din kära relation med din nuvarande? kommer den att finnas kvar när huset är färdigt ?
Det gäller ju oavsett om de renoverar eller river och bygger nytt!
(förutsätter att de lejer ut 90 procent av renoveringen och 90 procent av ett ev husbygge)
 
  • Gilla
bb72
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Det gäller ju oavsett om de renoverar eller river och bygger nytt!
(förutsätter att de lejer ut 90 procent av renoveringen och 90 procent av ett ev husbygge)
Helt rätt !
Det beror ju lite på vad man lägger i värdet "renovera 90%". Har man ett fett bankkonto så man slipper avstämningspunkter mot lån, inhyrd arbetsledare som avropar snickare, administratör för alla tillstånd, rörmokare, elektriker och plåtslagare, egen konstruktör, en designer som vet hur frugan vill ha det och inget leveransstrul, de då sista 10% för kanske tapetsering o målning kallar inte jag i alla fall "egen total renovering" . Det är I min värld, nybyggnation på gammal grund. Men vi är alla olika med olika uppfattningar vad vi lägger för värde i orden.
 
  • Gilla
bb72
  • Laddar…
Jag har inga direkta svar mer än kanske en fundering att passa vidare. Om man skulle anlägga ett hållbarhetsperspektiv utifrån miljöpåverkan och klimat, vad påverkar då minst? Renovera befintligt hus och behålla så mycket som möjligt eller börja om och bygga nytt. Värt och fundera på kanske.
 
  • Gilla
bb72
  • Laddar…
B bb72 skrev:
Tack för alla inspel. Frågan har ju inget enkelt svar och ni har fångat upp ett antal följdfrågor.

Ja, exakt, och ingen av dessa två är enkla att besvara :) Beror på.. Men hade varit kul att höra från någon som "storrenoverat" vad det landade på till slut och om man är nöjd eller insett att man "borde rivit och byggt nytt istället..." Samt även det omvända någon som byggt nytt och färdigt nyligen som vet vad det landade på.
Du kan nog få hyfsade svar på de frågor dock. Värdering av några mäklare, muntligt och med diskussion vad det är värt färdigrenoverat. Ibland är det stor skillnad, ibland liten. De har ofta ett spann i aktuellt område, säg 15-25000/kvm. Du kan själv följa på hemnet och se vad hus går för och beräkna kvm-priserna.

Finns några nybyggda hus med liknande läge kan du se det också. Finns inga nybyggda är det ju ett tecken på att det inte lönar sig i området...

200kvm med havsutsikt kan ju vara värt 2 miljoner men likaväl 20 miljoner beroende på läge.

När du är klar med den ekonomiska värderingen av slutresultatet så kan du börja titta på kostnaderna för de olika vägarna. Det kan exempelvis löna sig extremt bra att ta ledigt 1-3 månader, renovera med eget arbete istället för att ta lite då och då. Men oavsett så gör det ekonomiska arbetet först, det finns mååånga projekt som pågår år ut och år in och slutresultatet är värt mindre än vad man stoppat in. Vare sig det gäller hus, bilar osv.
 
  • Gilla
bb72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.