I stugan hade vi en Alcatel 4G router samt ett litet meshnät av Googles äldre burkformade modell. Dessa är nu saligt insomnade.

Har ett Telia 5G SIM, men vet inte om 5 G är snabbare än 4 G på platsen. Tycker vidare att priset på 5G routrarna är ganska svettigt om jag inte vet att att jag får klart bättre uppkopplingshastighet.
På Telias täckningskartor kan jag varken utläsa huruvida 5G kan antas vara snabbare eller åt vilket håll antennen står.

- Gällande meshnätet, köpa en likadan enhet (har en ytterligare i byggnaden) eller tänka annorlunda?
- Gällande Routern, tar jag gärna emot tips rörande såväl 5G som 4G. Om jag förstår saken rätt finns det någon form av öppen meshstandard. Funkar den med googleenheten? Finns det någon 4G- eller 5Grouter som anliter dill denna standard?
 
  • Mobilnät täckningskarta; visar hög signalstyrka för 5G, 4G+, och 2G, ingen 3G i Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
dadid dadid skrev:
- Gällande Routern, tar jag gärna emot tips rörande såväl 5G som 4G.
Vill du ha valfrihet köper du en router som du kan hänga på en 4G/5G extern USB-dongle på, då kan du upgrader till 5G dongle när priserna blir normala på dom donglarna. Precis som du skriver är 5G routrar helt sjukt prisade just nu, och bor man offside så är det högst troligt att man har sämre uppkoppling på 5G än 4G just nu. Notera även att hög hastighet inte betyder att du har låg latency (svarstid), påverkar inte streaming så mycket, men sitter du och spelar live kan en hög latency vara totalt förödande.

Har personligen en ASUS RT-AC86U (med 4G-dongel) både hemma och på sommarstället, grymt bra gränssnitt för alla konfigureringar och mycket bra för videostreaming för typ chromecast.
Men det finns säkert ett antal andra som är lika bra, var och en blir salig på sin egen lösning 😆
 
  • Gilla
dadid
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Vill du ha valfrihet köper du en router som du kan hänga på en 4G/5G extern USB-dongle på, då kan du upgrader till 5G dongle när priserna blir normala på dom donglarna. Precis som du skriver är 5G routrar helt sjukt prisade just nu, och bor man offside så är det högst troligt att man har sämre uppkoppling på 5G än 4G just nu. Notera även att hög hastighet inte betyder att du har låg latency (svarstid), påverkar inte streaming så mycket, men sitter du och spelar live kan en hög latency vara totalt förödande.

Har personligen en ASUS RT-AC86U (med 4G-dongel) både hemma och på sommarstället, grymt bra gränssnitt för alla konfigureringar och mycket bra för videostreaming för typ chromecast.
Men det finns säkert ett antal andra som är lika bra, var och en blir salig på sin egen lösning 😆
- Kan AC86U förmås att automatiskt starta om?
- Kan den nås utifrån för felsökning på distans? (Smidigt med Google Wifi)
- Borde inte 4-/5G-donglar erbjuda sämre antenner/mottagning än en dedikerad router?
 
Har du kollat så det inte bara är kraftdelen som fått stryk av åskan? Det är ganska vanligt, och det går att köpa en kompatibel för ngn. hundring. Nu antar jag att din router har en extern kraftdel?
 
Mats-S
dadid dadid skrev:
- Kan AC86U förmås att automatiskt starta om?
- Kan den nås utifrån för felsökning på distans? (Smidigt med Google Wifi)
- Borde inte 4-/5G-donglar erbjuda sämre antenner/mottagning än en dedikerad router?
1. Ja, + att du kan konfigurera fail over om du tex har både fiber och dongel.
2. Ja, du kan konfa den så att du kan logga in remote, givetvis förutsatt att den fortfarande är nåbar
3. Nej, inte sämre mottagning med donglar om dom har uttag för extern antenn, då du kan välja att ansluta en kraftfullare antenn och placera den utomhus på optimalt läge. Men oftast räcker det med en liten längre USB-sladd så att du kan flytta dongeln lite inomhus.

En annan fördel med dongle att du kan köra samma datakort både hemma och på annan ort (typ sommarstället) och därmed klara dig på ett abonemang och endast en extra avgift för datakortet (typ 100kr)

Tror att AC86U har utgått (?), men ASUS har säkert minst en likvärdig ersättare, och det finns garanterat likvärdig hos konkurrenterna också :)
 
  • Gilla
dadid
  • Laddar…
P
dadid dadid skrev:
- Kan AC86U förmås att automatiskt starta om?
- Kan den nås utifrån för felsökning på distans? (Smidigt med Google Wifi)
- Borde inte 4-/5G-donglar erbjuda sämre antenner/mottagning än en dedikerad router?
1. Visst kan du det om du kommer åt den utifrån (2.)
2. Menar du att du är nära och du har Wifi access?
Annars kan du nog fixa en inkommande VPN tunnel så kan du nå den utifrån

3. Först lite om ordet router.
Router i nätverksvärden är något som hanterar trafik mellan två nät. Hur man accessar näten (tråd, wifi, 4G, 5G) bryr sig inte routern om.
Idag (i konsumentvärden) kallas dock dessa lådor med wifi/4G/5G och en liten switch för just router men det är som sagt bara en del av lådan.. Det man har gjort är ett "modem" inbyggt i samma låda som en router och detta modem är kopplad till en av portarna i routern. Om modemet är kopplat på en intern eller extern port är sällan någon skillnad. Möjligtvis hastigheten kan skilja men för en xG USB dongel är det inga problem.
Nåväl. Oavsätt om du har ett modem inbyggt i en router eller ett extern modem/dongel ansluten så kan man nästan alltid ansluta en extern antenn till denna. Antennen är naturligt bäst är om den är riktbar dvs inte rundstrålande för att kunna riktas mot närmaste mast. Leta efter en liten liten lucka på dongel....

För varför skulle en inbyggd vara bättre än en extern? Allt beror ju på hur bra antenn och elektronik den har.
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Har du kollat så det inte bara är kraftdelen som fått stryk av åskan? Det är ganska vanligt, och det går att köpa en kompatibel för ngn. hundring. Nu antar jag att din router har en extern kraftdel?
Tack för bra input.
Ja, jag har skickat dit nya nätadaptrar till såväl Google Wifienheten som 4G-modemet. Har inte själv provat, men ”ombud” har försökt.
 
P PappasHammare skrev:
1. Visst kan du det om du kommer åt den utifrån (2.)
2. Menar du att du är nära och du har Wifi access?
Annars kan du nog fixa en inkommande VPN tunnel så kan du nå den utifrån

3. Först lite om ordet router.
Router i nätverksvärden är något som hanterar trafik mellan två nät. Hur man accessar näten (tråd, wifi, 4G, 5G) bryr sig inte routern om.
Idag (i konsumentvärden) kallas dock dessa lådor med wifi/4G/5G och en liten switch för just router men det är som sagt bara en del av lådan.. Det man har gjort är ett "modem" inbyggt i samma låda som en router och detta modem är kopplad till en av portarna i routern. Om modemet är kopplat på en intern eller extern port är sällan någon skillnad. Möjligtvis hastigheten kan skilja men för en xG USB dongel är det inga problem.
Nåväl. Oavsätt om du har ett modem inbyggt i en router eller ett extern modem/dongel ansluten så kan man nästan alltid ansluta en extern antenn till denna. Antennen är naturligt bäst är om den är riktbar dvs inte rundstrålande för att kunna riktas mot närmaste mast. Leta efter en liten liten lucka på dongel....

För varför skulle en inbyggd vara bättre än en extern? Allt beror ju på hur bra antenn och elektronik den har.
Tack för svar.
Jag använder benämningen 4G router för att beskriva en router med inbyggt 4G modem. Detta för att särskilja från routern/routrarna i meshsystemet samt 4G-donglar som jag hellre benämner modem då de är mer enkelspåriga och inte har så många ytterligare funktioner än just uppkopplingen.

Jag ser gärna att den enhet (4G-routern) som är länken mellan fritidshuset och mig inte hänger sig. Därför gärna ser jag gärna att den automatiskt startar om antingen baserat på schema alternativt hellre efter misslyckad ping. Dvs ingen aktiv åtgärd från min sida.

En 4G-router torde ha bättre fysiska förutsättningar att ha kraftfullare komponenter och bättre antenner än en liten dongel. Båda har möjlighet att addera extern antenn.
Bäst torde utvändigt modem i antennkapsling och matad via PoE vara. Men de är dyra.
 
P
Som svar på TS.
Jag har exakt samma situation. På min fastighet finns 2 byggnader med egen adress samt varsin fiber indragen.
Att "dela" en fiber tycker jag att du ska slå ur tanken.
Det jag gjort, för att slippa dubbla abonnemang, är att stänga abonnemanget i "gästhuset" och ansluta det huset till mitt nätverk.
Detta genom att dra in nätverkskabel och sätta upp en fysisk accesspunkt, alternativt en egen router, konfigurerad som accesspunkt.
Med rätt utrustning kan du tala om förutsättningarna för ditt nätverk, och tala om att det finns ett gästnätverk som heter si, med lösenord så. Samt ett ordinarie nätverk som heter bipp med lösenord bopp.

Att "dela fibern" ute i skåpet grundar dör problem, då du själv inte har rätt till skåpet hur som helst, och det medför kostnader när du behöver kalla dit fibertekniker.
 
P
R reshurc skrev:
Som svar på TS.
Jag har exakt samma situation. På min fastighet finns 2 byggnader med egen adress samt varsin fiber indragen.
Att "dela" en fiber tycker jag att du ska slå ur tanken.
Det jag gjort, för att slippa dubbla abonnemang, är att stänga abonnemanget i "gästhuset" och ansluta det huset till mitt nätverk.
Detta genom att dra in nätverkskabel och sätta upp en fysisk accesspunkt, alternativt en egen router, konfigurerad som accesspunkt.
Med rätt utrustning kan du tala om förutsättningarna för ditt nätverk, och tala om att det finns ett gästnätverk som heter si, med lösenord så. Samt ett ordinarie nätverk som heter bipp med lösenord bopp.

Att "dela fibern" ute i skåpet grundar dör problem, då du själv inte har rätt till skåpet hur som helst, och det medför kostnader när du behöver kalla dit fibertekniker.
Svar i fel tråd tror jag
 
P PappasHammare skrev:
Svar i fel tråd tror jag
Det har du alldeles rätt i. Vilket är märkligt i sig. Då jag var i "fibertråden..." 🤣
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.