Kortfattat beskrivit så är min fundering om jag kan sätta ålderbeständig plast under takstolarna istället för ovanför , under läkt.

Det gick lite snabbt i bygget och då jag hade min svärfar till hjälp och jag inte är så kunnig så körde han lite över mig.

Bygger en farstukvist, oisolerat, och ska ha innertak med spottar. 27graders lutning på taket.
Kan jag stifta plasten längs takstolarna underifrån så det ändå rinner åt rätt håll så att säga. Eller måste jag bort med plåt, läkt, och börja om?

Hade dit en snickarvän som sa att jag kan stifta den underifrån. Vad säger ni?
 
surris
Vad ska du ha plasten till?
 
Undvika om det droppar genom innertaket
 
Droppar?
Ska du isolera?
Bild?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
surris
Förhoppningsvis är taket tätt så ser inte behovet av någon plast. Risken är att du stänger in massa fukt istället.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Skippa plasten, se till att yttertaket är tätt. Hälsa gubben att plast/ångspärr används i uppvärmda och isolerade utrymmen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Om det är ett plåttak så bör man ha något under som tar kondensdropp, men det ska ju ha lutning så att kondensen rinner ut, inte sitta under takstolarna. Man bör nog ha det oavsett material, men behovet är störst med plåt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar!

Här kommer lite mer information.
Det är ett plåttak trp20, och det är inte isolerat. Orsaken till plast eller något liknande som följer takstolarna är för att jag tänker att om de blir kondens dropp vill jag inte ha det i innertaket och på spottarna i innertaket.

Som sagt är amatör och blir lite osäker
 
Z Zizhou skrev:
Tack för era svar!

Här kommer lite mer information.
Det är ett plåttak trp20, och det är inte isolerat. Orsaken till plast eller något liknande som följer takstolarna är för att jag tänker att om de blir kondens dropp vill jag inte ha det i innertaket och på spottarna i innertaket.

Som sagt är amatör och blir lite osäker
Ligger inte papp under plåttaket ?
Fär lägger du plast på eller under takstolarna så kanske det fångar upp dropp - men var skall vattnet ta vägen sen ?
 
Stackars sate. Du skulle satt underlagsduk under plåten. Nu kommer du ha problem med kondens som blöter ner takstolarna och det största problemet är inte fujten, utan att du kommer tänka på det varje dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.