Hej!

I ett hus som jag precis har köpt så finns det en liten bastu. I denna bastu så finns det en tilluftsventil rakt ut, som ej går att stänga. Detta resulterar i att nu när det börjar vara minusgrader utomhus, så blir det väldigt kallt i bastun.

Bör jag byta ut tilluftsdonet till ett som går att stänga?
 
B
Det låter väl lämpligt
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Var och hur är bastun byggd i huset, källare, badrum, etc?
Finns det andra tilluftsventiler utanför bastun, vad är det för ventilation i huset?
Att jag frågar är utifrån att det kan vara en viktig tilluft för huset som hamnat i bastun om bastun byggdes senare än huset. Så stänger du den försvinner en tilluft som huset i övrigt behöver.
Bastu som byggs i bostadshus brukar ha sin till- och frånluft i samman utrymme/rum som bastun finns, inte i yttervägg.
 
A AndersS skrev:
Var och hur är bastun byggd i huset, källare, badrum, etc?
Finns det andra tilluftsventiler utanför bastun, vad är det för ventilation i huset?
Att jag frågar är utifrån att det kan vara en viktig tilluft för huset som hamnat i bastun om bastun byggdes senare än huset. Så stänger du den försvinner en tilluft som huset i övrigt behöver.
Bastu som byggs i bostadshus brukar ha sin till- och frånluft i samman utrymme/rum som bastun finns, inte i yttervägg.
Huset har mekaniskt Tilluft där tilluftsdonet finns i varje rum

Bastun är original i ett separat rum. Intill tvättstugan
 
M mattiasohult skrev:
Huset har mekaniskt Tilluft där tilluftsdonet finns i varje rum

Bastun är original i ett separat rum. Intill tvättstugan
Ja då kan du sätta en ventil som går att stänga.
 
  • Gilla
mattiasohult
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.