jag behöver c1 kort för att köra några bilar på jobbet men är det bättre att ta c istället? Hur stor pris skillnad och svårighetsgrad är det med c jämfört med c1? planerar även att ta e lite senare.
 
Värt att tänka på (eftersom det låter som att du kan tänka dig en karriär inom transport utanför det företag du arbetar på nu) är att du behöver YKB för att få ett jobb inom branschen.

Personer med c/ce är inte helt ovanliga, men utan YKB är man inte stekhet på arbetsmarknaden..
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
jag behöver ingen YKB och ska inte byta jobb. det handlar om att tex köra ut sky-liftar och linjearbetsfordon vid service. c1 räcker men det är kanske lika läatt att ta c?
 
Det har jag ingen insikt i, men är skyliftarna del i nån form av uthyrningsverksamhet (dvs då även transporten av dem) är en del av företagets affärside kan det behövas YKB för det...

Tänker du ta E på sikt är ju C bättre.. i alla fall från arbetsmarknadsperspektivet som jag är lite insnöad på.. 🙂
 
C1 är ju lite likt B96 enbart körning å muntlig frågor.
C är ju ALLA teori också.
 
T Trollskidan skrev:
C1 är ju lite likt B96 enbart körning å muntlig frågor.
C är ju ALLA teori också.
är det inte samma teori på c och c1?
 
Ja, och som jag tolkar det är det exakt samma teoriprov för C/CE och C1/C1E. Den största skillnaden rent utbildningsmässigt är nog att man kör med ett lättare och billigare fordon vid C1, så totalkostnaden för kortet blir lägre. Det kostar ju några tusenlappar per lektion att hyra en riktig lastbil.
Sen kanske det krävs ett par extra lektioner att lära sig "finesserna" i en riktig lastbil. En lastbil på 7500 kg är väl i stort sett som att köra personbil rent handhavandemässigt?

Visst är det väl samma krav på läkarkontroll var 5'e år både för C och C1?
 
är det någon som vet vad c eller c1 brukar kosta ?
 
RoTe
S Stefansod68 skrev:
är det någon som vet vad c eller c1 brukar kosta ?
Om du behöver körlektioner är det ju väldigt beroende på hur du är som förare och person. Borde inte ditt jobb betala, eller är du egen företagare?
 
jobbet betalar en del men inte hela. jag kan köra dom bilar vi servar idag men det är inte svårare än vanliga personbilar förutom storleken.
 
RoTe
S Stefansod68 skrev:
jobbet betalar en del men inte hela. jag kan köra dom bilar vi servar idag men det är inte svårare än vanliga personbilar förutom storleken.
Köra lastbil är inte svårare än personbil.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Köra lastbil är inte svårare än personbil.
Inte det rent "praktiska" map spakar och liknande på moderna lastbilar. Men det kräver ju att man har mer koll var på vägen man har bilen, planera körningen map placering när man närmar sig korsningar etc. Speciellt om man har bil med släp. Plus att man måste förstå att det är mycket vikt, vilket ju påverkar hur man måste tänka vid backar, broar etc. Så jag tycker det är rätt bra att det är krav på detta. För när man ser hur vissa kör personbil (som väl inte egentligen borde få ha kvar kortet) så vore de katastrof om dessa personer fick köra lastbil... :D
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
RoTe
J JohanLun skrev:
Inte det rent "praktiska" map spakar och liknande på moderna lastbilar. Men det kräver ju att man har mer koll var på vägen man har bilen, planera körningen map placering när man närmar sig korsningar etc. Speciellt om man har bil med släp. Plus att man måste förstå att det är mycket vikt, vilket ju påverkar hur man måste tänka vid backar, broar etc. Så jag tycker det är rätt bra att det är krav på detta. För när man ser hur vissa kör personbil (som väl inte egentligen borde få ha kvar kortet) så vore de katastrof om dessa personer fick köra lastbil... :D
Du har mycket bättre sikt i en lastbil, både framåt och bakåt, jämfört med personbil. En lastbil, speciellt dom som skolorna använder, har inte speciellt långa axelavstånd vilket gör att dom tar rätt lite plats när man svänger (vi pratar inte om släp här).

Många har ovanor när dom kör personbil ja. Där skulle man kunna be någon vän eller bekant som har tunga behörigheter om hjälp i hur man ska tänka och planera sin körning bara genom att ta några rundor i stadstrafik med sin personbil.

Jag vill fortsatt hävda att det inte är ett dugg svårt att köra lastbil, det är bara lite annorlunda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.