3 928 läst · 33 svar
4k läst
33 svar
c eller c1?
Sida 1 av 3
jag behöver c1 kort för att köra några bilar på jobbet men är det bättre att ta c istället? Hur stor pris skillnad och svårighetsgrad är det med c jämfört med c1? planerar även att ta e lite senare.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 926 inlägg
Värt att tänka på (eftersom det låter som att du kan tänka dig en karriär inom transport utanför det företag du arbetar på nu) är att du behöver YKB för att få ett jobb inom branschen.
Personer med c/ce är inte helt ovanliga, men utan YKB är man inte stekhet på arbetsmarknaden..
Personer med c/ce är inte helt ovanliga, men utan YKB är man inte stekhet på arbetsmarknaden..
jag behöver ingen YKB och ska inte byta jobb. det handlar om att tex köra ut sky-liftar och linjearbetsfordon vid service. c1 räcker men det är kanske lika läatt att ta c?
Allvetare
· Västra götaland
· 8 926 inlägg
Det har jag ingen insikt i, men är skyliftarna del i nån form av uthyrningsverksamhet (dvs då även transporten av dem) är en del av företagets affärside kan det behövas YKB för det...
Tänker du ta E på sikt är ju C bättre.. i alla fall från arbetsmarknadsperspektivet som jag är lite insnöad på.. 🙂
Tänker du ta E på sikt är ju C bättre.. i alla fall från arbetsmarknadsperspektivet som jag är lite insnöad på.. 🙂
Det kan ju vara en del praktiska skillnader beroende på vilken sorts fordon man har tillgång till när man övar.
https://www.trafikverket.se/korkort/ta-korkort/tung-lastbil/
https://www.trafikverket.se/korkort/ta-korkort/tung-lastbil/
C1 är ju lite likt B96 enbart körning å muntlig frågor.
C är ju ALLA teori också.
C är ju ALLA teori också.
Det är kunskapsprov för C1: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/ta-korkort/tung-lastbil/c1-medeltung-lastbil/T Trollskidan skrev:
Ja, och som jag tolkar det är det exakt samma teoriprov för C/CE och C1/C1E. Den största skillnaden rent utbildningsmässigt är nog att man kör med ett lättare och billigare fordon vid C1, så totalkostnaden för kortet blir lägre. Det kostar ju några tusenlappar per lektion att hyra en riktig lastbil.
Sen kanske det krävs ett par extra lektioner att lära sig "finesserna" i en riktig lastbil. En lastbil på 7500 kg är väl i stort sett som att köra personbil rent handhavandemässigt?
Visst är det väl samma krav på läkarkontroll var 5'e år både för C och C1?
Sen kanske det krävs ett par extra lektioner att lära sig "finesserna" i en riktig lastbil. En lastbil på 7500 kg är väl i stort sett som att köra personbil rent handhavandemässigt?
Visst är det väl samma krav på läkarkontroll var 5'e år både för C och C1?
är det någon som vet vad c eller c1 brukar kosta ?
jobbet betalar en del men inte hela. jag kan köra dom bilar vi servar idag men det är inte svårare än vanliga personbilar förutom storleken.
Inte det rent "praktiska" map spakar och liknande på moderna lastbilar. Men det kräver ju att man har mer koll var på vägen man har bilen, planera körningen map placering när man närmar sig korsningar etc. Speciellt om man har bil med släp. Plus att man måste förstå att det är mycket vikt, vilket ju påverkar hur man måste tänka vid backar, broar etc. Så jag tycker det är rätt bra att det är krav på detta. För när man ser hur vissa kör personbil (som väl inte egentligen borde få ha kvar kortet) så vore de katastrof om dessa personer fick köra lastbil...RoTe skrev:
Du har mycket bättre sikt i en lastbil, både framåt och bakåt, jämfört med personbil. En lastbil, speciellt dom som skolorna använder, har inte speciellt långa axelavstånd vilket gör att dom tar rätt lite plats när man svänger (vi pratar inte om släp här).J JohanLun skrev:Inte det rent "praktiska" map spakar och liknande på moderna lastbilar. Men det kräver ju att man har mer koll var på vägen man har bilen, planera körningen map placering när man närmar sig korsningar etc. Speciellt om man har bil med släp. Plus att man måste förstå att det är mycket vikt, vilket ju påverkar hur man måste tänka vid backar, broar etc. Så jag tycker det är rätt bra att det är krav på detta. För när man ser hur vissa kör personbil (som väl inte egentligen borde få ha kvar kortet) så vore de katastrof om dessa personer fick köra lastbil...
Många har ovanor när dom kör personbil ja. Där skulle man kunna be någon vän eller bekant som har tunga behörigheter om hjälp i hur man ska tänka och planera sin körning bara genom att ta några rundor i stadstrafik med sin personbil.
Jag vill fortsatt hävda att det inte är ett dugg svårt att köra lastbil, det är bara lite annorlunda.