Hur högt ska man hänga sin bestå tv-bänk och hur högt ska man hänga tv:n?
 
  • En tv-skärm visar en kvinna som gestikulerar, i ett vardagsrum med växter och vit möbel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mät vilken höjd dina ögon är från golvet i tittarposition. Testa med att ha den höjden en tredjedel upp på skärmen. Kan upplevas högt i bland så prova först innan du borrar upp grejerna.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
F
Lågt! Folk hänger tvn alldeles för högt. Vi har kanske bestå ca 10cm från golvet och sedan tv ca 15cm från bestå överkant. Jag tycker 15cm är för mycket men fick kompromissa mee frugan..

https://www.reddit.com/r/TVTooHigh/
 
Redigerat:
haggle haggle skrev:
Hur högt ska man hänga sin bestå tv-bänk och hur högt ska man hänga tv:n?
Beroende på storlek på tv:n, men generellt sett nederkant 80-100cm över golv brukar jag montera dom, om inte kund har egna önskemål.
 
Får man fråga hur ni hängt upp stommen? Jag vill göra samma för mina stommar i 128cm bredd men Ikea avråder. Några smarta tips?
 
F
Sommarstugelivet Sommarstugelivet skrev:
Får man fråga hur ni hängt upp stommen? Jag vill göra samma för mina stommar i 128cm bredd men Ikea avråder. Några smarta tips?
Med medföljande väggfäste? 🤔
 
Sommarstugelivet Sommarstugelivet skrev:
Får man fråga hur ni hängt upp stommen? Jag vill göra samma för mina stommar i 128cm bredd men Ikea avråder. Några smarta tips?
Vad är det för stommar med 128 cm bredd?
 
Jag har läst att många hembioentusiaster monterar så underkant av bilden är i ögonhöjd.
 
Skulle säga att ni bör avgöra själva vilken höjd som är bra för er. Vi inredde rummet först, soffor, fåtöljer osv och placerade oss i viloläge i dessa. När man legat i soffan en timme och hittat sin position så kan man enkelt avgöra var på väggen blicken vilar bekvämt.

Ta också hänsyn till soffbord och annat som är i vägen, vad ni normalt har på detta mm. För oss hamnade TV en liten bit upp på väggen, något högre än jag hade gissat. Men å andra sidan så rymt soffbord, chipsskål, Nintendot, centerhögtalare osv under linjen öga-skärm!

Kan väl tillägga att det föranleddes av ett par års flyttande av grejor som var i vägen när man skulle se film i förra boendet :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.