Har funderat en stund vad skillnaden är på en mig/mag svets!

Jag vet att det är olika gaser man använder, tex när mag ska miga rostfritt är det en gas och när man ska maga så är det en annan gas!

Men om jag nu skulle få tag i en MIG svets (rostfritt), kan jag köpa rätt gas och svetsa med den svetsen som en MAG svets (svartstål)?

Eller funkar inte det?
 
Om jag minns rätt ifrån skolan så är det ingen skillnad alls, det är endast gasen som avgör om det är MIG eller MAG.

Ska du svetsa rostfritt så är TIG överlägset på alla sätt.

Är det endast mindre jobb på hobbynivå så kolla även de moderna små invertersvetsarna med pinne, otroligt mångsidiga.
 
K Kasken skrev:
Om jag minns rätt ifrån skolan så är det ingen skillnad alls, det är endast gasen som avgör om det är MIG eller MAG.

Ska du svetsa rostfritt så är TIG överlägset på alla sätt.

Är det endast mindre jobb på hobbynivå så kolla även de moderna små invertersvetsarna med pinne, otroligt mångsidiga.
Okej då kan jag köpa mig en mig svets och svetsa med mison 18 därav att kunna då svetsa i svartstål!?

Har en biltema svets som jag kör fluss med, så den skulle kunna gå att göra om för att bara hålla på och svetsa ute med istället för pinne (inte riktigt överens med pin svets!
Sen har jag en gammal svets som jag nu har gjort iordning men har hört rycktes väg att den är typ trasig/riktigt dålig svets!

Så kollade på ett ställe att köpa en ny mig/mag svets men dem hade bara mig svetsar därav frågan kom upp här!
Såg även att dem har en tig svets som jag vart intresserad utav, så får se kanske åker därifrån med två paket!
 
  • Gilla
K_H
  • Laddar…
MIG är med inertgas, i praktiken ren argon.
MAG är med aktiv gas, koldioxid eller en blandgas av något slag.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
MIG är med inertgas, i praktiken ren argon.
MAG är med aktiv gas, koldioxid eller en blandgas av något slag.
Ja precis, men tanken va om det va någon skillnad på själva svetsen då jag vet att man använder olika gaser! :)
 
Nä för normalt bruk är det ingen skillnad på aggregatet i sig. Kommer man upp i industrimaskiner så finns det säkert speciella maskiner för specifika arbeten.
 
T Teleportgubben skrev:
Ja precis, men tanken va om det va någon skillnad på själva svetsen då jag vet att man använder olika gaser! :)
Svårt att miga i aluminium med en enklare svets för hobbybruk, men annars är det som du är inne på bara gasen (och tråden) som skiljer..
 
F
Spännande, hade missat denna tråden. Rent tekniskt är faktiskt de flesta rostfria också MAG-svetsning då det är 2% koldioxid.

Aluminium är ren argon och alltså MIG.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.