Hej!
Har ett furu trägolv i mitt hus från 1950, tyvärr så knarrar det när man går , hade velat lägga ett parkett golv istället och undrar hur man ska gå tillväga ? Måste jag då först ta bort furu golvet ? Och ersätta det med vadå ? Är helt ny på detta
 
E Emonil skrev:
Hej!
Har ett furu trägolv i mitt hus från 1950, tyvärr så knarrar det när man går , hade velat lägga ett parkett golv istället och undrar hur man ska gå tillväga ? Måste jag då först ta bort furu golvet ? Och ersätta det med vadå ? Är helt ny på detta
Det beror ju helt på hur det ser ut under furugolvet. Om det är normalt bjälklag c/c 600 kan du skruvlimma golvspånskivor i bjälklaget och sedan lägga parkett flytande på detta. Om du med ”parkett” menar stavparkett är skruvlimmad plywood bättre som underlag då du behöver spika stavarna i något som fäster ordentligt.
Lite inspiration
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det beror ju helt på hur det ser ut under furugolvet. Om det är normalt bjälklag c/c 600 kan du skruvlimma golvspånskivor i bjälklaget och sedan lägga parkett flytande på detta. Om du med ”parkett” menar stavparkett är skruvlimmad plywood bättre som underlag då du behöver spika stavarna i något som fäster ordentligt.
Lite inspiration
[media]
Hej verkar som om trä plankorna ligger på någon spånskiva redan kan bifoga bild här nedan
 
  • Otydlig bild på träyta med spricka och några märken. Suddig förgrund och bakgrund; detaljer är svåra att urskilja.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser ut som en helt vanlig glipa med spont och fjäder. Golvet borde vara 20-25 mm tjockt.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det där ser ut som en helt vanlig glipa med spont och fjäder. Golvet borde vara 20-25 mm tjockt.
Vad menas med spont och fjäder ? Räcker det då bara ta bort brädorna och det borde sluta knarra och låta ?
 
E Emonil skrev:
Vad menas med spont och fjäder ? Räcker det då bara ta bort brädorna och det borde sluta knarra och låta ?
Jaha så under dem ör det bjälklag ,? Och om ja då lägger på tex golvsppbskivor så borde det ej knalla längre ?
 
E Emonil skrev:
Jaha så under dem ör det bjälklag ,? Och om ja då lägger på tex golvsppbskivor så borde det ej knalla längre ?
Är det svårt få bort dem gamla brädorna ? Hur rekommenderar ni att få bort dem
 
Du får i princip alltid "offra" en golvbräda om du vill ha upp dem hela (lägga in på nytt eller sälja). Sedan lyfta dem försiktigt med en bra kofot (Hultafors)

Om du däremot skall riva ut för att skicka på återvinning, är det bättre att såga ett eller två spår tvärs brädorna med en cirkelsåg. Bänd sedan upp med en kofot. Sågdjupet får gärna vara någon millimeter grundare än brädorna är tjocka så skadar du inte det som ev. finns under. Klingan på sågan kanske får offras för risken finns att du kör in en av de spikar som golvet är fäst med.
 
Knarrar det överallt eller bara på vissa ställen? Har man otur så kan det vara själva bjälklaget som knarrar.
Om det är enstaka bräda som knarrar kan det räcka med att dra ner några skruvar genom golvet ner i golvbjälkarna.
Men det förutsätter ju också att nuvarande trägolv är jämt så att det uppfyller kraven för planhet för det nya golvet. Annars kan det nya golvet börja knarra det också.
 
Om du tänker lägga ett klickgolv uppepå så kan man dra i skruv där det knarrar. Det gör nytta.
 
D Daniel 109 skrev:
Om du tänker lägga ett klickgolv uppepå så kan man dra i skruv där det knarrar. Det gör nytta.
Tills det börjar knarra igen ett halvår senare (annan årstid) och så är jobbet ogjort med ny omläägning av hela golvet.
 
Ett gammalt spikat golv ligger inte stumt mot reglarna. Skruv behåller sitt tryck även över tid. Eller har du någon annan erfarenhet? Jag ser dock inget problem med visst knarr.
 
D Daniel 109 skrev:
Ett gammalt spikat golv ligger inte stumt mot reglarna. Skruv behåller sitt tryck även över tid. Eller har du någon annan erfarenhet? Jag ser dock inget problem med visst knarr.
Men det gör TS.😉
 
T Tompafix skrev:
Knarrar det överallt eller bara på vissa ställen? Har man otur så kan det vara själva bjälklaget som knarrar.
Om det är enstaka bräda som knarrar kan det räcka med att dra ner några skruvar genom golvet ner i golvbjälkarna.
Men det förutsätter ju också att nuvarande trägolv är jämt så att det uppfyller kraven för planhet för det nya golvet. Annars kan det nya golvet börja knarra det också.
På vissa ställen , men är ljud känslig och vaknar av minsta lilla skit ljud därför får nog fixa detta
 
D Daniel 109 skrev:
Om du tänker lägga ett klickgolv uppepå så kan man dra i skruv där det knarrar. Det gör nytta.
Endast där det knarrar. Måste ja hitta var reglen är ? Också väll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.