Hello folket!

Har en Värmebaronen k0-60 som innehåller en 6kw elpatron som stödvärme till luft/vattenpump.
Dessvärre har det mitt på behållaren blivit en liten spricka/hål som det droppar vatten ur.

Är detta något som skulle kunna gå att svetsa? Och vad behöver man? Flödet av vatten ur hålet är konstant och väldigt lågt (nån liter per dygn, så en långsam droppning).

Se gul markering på behållaren. Uppskattar hålet till nån tiondels millimeter.
 
  • Svart rör med möjlig läcka markerad med gult, fastsatt vid vägg, synliga rördelar och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Behållaren är ju svetsad sedan tidigare så det bör gå fint rent tekniskt. Frågan är ju varför det läcker? Rost på insidan, går det öppna upp och inspektera? Risken är väl att det är tunt gods kvar pga av rost och att det bara blir ett större hål när du börjar svetsa eller att det snart uppstår en ny läcka i närheten.
Ser ut som vanligt svartstål så ok48 om du har en pinnsvets eller avsed tråd för sådat material om du har tillgång till någon anna process.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
B Betongapa skrev:
Behållaren är ju svetsad sedan tidigare så det bör gå fint rent tekniskt. Frågan är ju varför det läcker? Rost på insidan, går det öppna upp och inspektera? Risken är väl att det är tunt gods kvar pga av rost och att det bara blir ett större hål när du börjar svetsa eller att det snart uppstår en ny läcka i närheten.
Ser ut som vanligt svartstål så ok48 om du har en pinnsvets eller avsed tråd för sådat material om du har tillgång till någon anna process.
Tack!
Det går väl teoretiskt att öppna den och kolla, men då behöver väl systemet tömmas, och då kanske det är lika fint att byta ut den mot en ny när man ändå är ”där” så att säga!
Men jag hör vad du säger!
 
Annars är det väl bara att slipa lite försiktigt och provsvetsa. Går det så går det.
Risken är väl att man står utan om det inte funkar och behöver beställa nytt i efterhand. Ni får göra en riskbedömning om det går riktigt åt helvete och ni står utan behållaren, har ni ingen värme tills det finns en ny?
 
Ska det lappas med svets så kan det bränna ett större hål. Bäst är att en bit plåt böjs och läggs över så det blir överlapp. Sen helsvetsas den runt, en svetsfirma fixar det. Kan vara värt att chansa. Ett aber kan vara att det är på väg på annat ställe med rosthål, men det vet man inget om. Som nödlösning, en gummimatta 3 mm, 2 - 3 varv runt och några stora slangklammer på det. Det håller länge.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
G Gronback skrev:
Hello folket!

Har en Värmebaronen k0-60 som innehåller en 6kw elpatron som stödvärme till luft/vattenpump.
Dessvärre har det mitt på behållaren blivit en liten spricka/hål som det droppar vatten ur.

Är detta något som skulle kunna gå att svetsa? Och vad behöver man? Flödet av vatten ur hålet är konstant och väldigt lågt (nån liter per dygn, så en långsam droppning).

Se gul markering på behållaren. Uppskattar hålet till nån tiondels millimeter.
Är det blandade metaller i systemet?
Jag hade ett hus där expansionskärlet på vinden var i rostfritt och då drabbades jag av sk punktanfrätning på ett rör och är det detta som har inträffat så är det nog vettigt att lägga på en lite större bit på utsidan som jonaserik skrev.
 
Borra ett lite större hål och dra i en plåtskruv.

/Höghus
 
Det blev att byta mot en ny istället!
Tack för alla inspel!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.