Tänk på att för att man ska kunna se hur en vit färg ser ut på bild måste

1. Bilden vara tagen med en manuellt vitbalansinställd kamera,

och

2. Den som tittar på bilden måste ha en färgkalibrerad skärm.

Annars blir det ganska meningslöst.

Johannes
 
som har erfarenhet av färgerna från denna tillverkare ?

Fyleverken IMB AB

Går själv i tankarna om att måla teglet.

//Jonas
 
vad kostar färgen och hur mkt går åt? vill ha nåt att relatera till då vi funderar på att måla vårt tegelhus oxå! Steg för steg - hur går man till väga med hela proceduren??
 
A
Hur blev resultatet?
 
Färgen kostar för mig (köper av tillverkare direkt geonom kontakter) ca 40-60:per kvm. Då ingår första målning som späs till ca 50%, och sen andra målning för att täcka.

Enda du behöver göra, är att tvätta om det är extremt skitigt. Vatten+rotborste eller ev ngt medel. Sen är det bara att täcka in allt vad fönster och övrigt som inte skall målas heter. Färgen är ju som sagt frätande.

Jag har inte hunnit måla. Och nu ligger jag med benbrott model allvarligt efter motocrosstävling så blir nog inte till nästa sommar heller. Ca 8 månader rehab framför mig efter att jag blir utskriven.
 
Vi håller på att måla vårt hus vitt....bländande vitt...Demidekk optimal obruten vit...det ni! Foder m.m. kommer att målas i en grågrön nyans. Skulle aldrig vågat om jag inte sett ett sådant målat hus i real life...Kommer att bli jättesnyggt!
 
Vitt är jättesnyggt men ack så trist då den angrips av smuts och mikoorganismer. Likaså ljusa gråa eller gråblåa nyanser -ser alltför många som har problem utseendemässigt. MEN vill man vara fin så får man lida pin eller vad det heter. Lycka till å hoppas att era vita färger håller måttet.

Glenn.
 
Om det är stenhus så kalka med riktig kalkfärg typ malarkalk.se

Kalk fungerar som offerskikt och smuts som fastnar faller av med kalken. Man får måla lite oftare men det går mycket snabbt och kalk är billigt jämfört med plastiga silikat (enkomponentssilikat) och siliconhartsfärger.

Jag tror att många faktiskt är ute efter den kalkade ytan och färgen många gånger men de tror att moderna färger måste vara bättre. Konstigt när kalk används i tusentals år och silikonharts inte ens 10...

men detta är bara "mina två ören" :)

mvh plexi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.