Vart i landet bor du Opaler?

Jag menar om vi har ungefär samma klimat....
/NiJa
 
Hej!
jag bor i Markaryd Kronobergs län precis på gränsen till Skåne och här regnar det mycket ett av Småland mest regniga plats enligt mätningar!
Mvh Opaler
 
Jag har erfarenhet av både Demidekk och Falu Rödfärg. Jag föredrar den senare främst pga priset samt att den är extremt lättjobbad, både vad gäller förberedande arbete och vid målning. Demidekk är en bra färg också men är lite dyrare och omständigare att måla med.
 
Det blir inte lätt det här med valet av färg...

Jag vill ju egentligen ha falu rödfärg eftersom den är otroligt fin och kommer passa huset som handen i handsken.

Men å andra sidan låter det jobbigt att måla om huset vart 3-5 år...(har aldrig målat hus förr...) Sen vet man inte heller hur eventuella mögelangrepp blir på fasaden med den typen av färg.

Kom gärna med fler synpunkter och idéer!

/NiJa
 
Men grejen är ju, precis som någon annan påpekade, att det är lättare att måla ett nytt fräscht lager rödfärg efter ca 5 år än att tvätta fasaden målad med annan färg.

Vi har Falu Rödfärg på nuvarande hus och kommer att välja slamfärg också på det nya (Falu Vapen brutet i grått). Det gamla målades för sex år sedan och endast söderväggen ser lite sliten ut.
 
Ja, fem år känns lite väl pessimistiskt med slamfärg. Målade om min kåk för sju år sedan, och den ser hur fin ut som helst fortfarande. Klarar sig säkert tre år till.
 
Tack för de positiva orden om slamfärg!

Har Ni någon typ av mögelangrepp på Era fasader?

Tycker Ni att slamfärgen är "lättmålad"?

/NiJa



Hur dålig kan slamfärgen va med tanke på alla hus och inte minst alla lador runt om i landet som har haft denna typ av färg i hundratals år....
 
Lite mögelangrepp som kom efter en våldsamt blöt höst för några år sedan. Bara på utsatta ställen, och inte mycket.

Mycket lättmålad.
 
När/om man får mögelangrepp: Räcker det med att borsta bort möglet eller hur angriper man det då man har slamfärg?

/NiJa
 
Ni som har "vanlig färg", varför har Ni valt den typen av färg och inte slamfärg?

/NiJa
 
Måla med båtsmörja (tjära) Pigmentera kanske med sot. Idag har man tagit bort fungerande konserveringsmedel i färgerna varför det är som att spela på lotteri om man slipper måla om eller tvätta fasaden inom snar framtid. Med båtsmörja får du ett fullgott skydd på gammalt hederligt vis och du slipper framtida besvärligt underhåll. Själv bygger jag nytt fritidshus nu och drog på roslagsmahogny med lite svart sotpigment.

Jag blir så trött på alla experter som inte pratar ur skägget avseende orsak å verkan när det gäller dåliga färger. Kemikalieinspektionen har anmodat alla färgproducenter att minimera konserveringsmedlen -detta är orsaken till dåliga färger. Allt prat om dåligt väder eller dåligt underarbete är trams. TOM Faluröd är kass nu pga reglerna.
Alla slags metaller typ bly,koppar,zink mfl i mindre mängder ger bra långtidsskydd åt färgerna men har mer eller mindre förbjudits. Andra effektiva flytande ämnen har också förbjudits. Nu finns det bara tillsatser med konserveringsmedel som har preventiv verkan så länge färgen lagras på burk i butiken typ glutaraldehyd eller bromföreningar- ej när den sitter på fasaden- Allt är ett gigantiskt kapitalslöseri -någon har tänkt men missat poängen. Hundratals ton tvättmedel per år + allt slit eller fungerande färger

Glenn
 
Nu kommer jag tillbaka som startade tråden. Nu har jag målat klart och även spikat upp all panel på friggeboden. Det blev iaf Alcros BESTÅ, täckfärg Trä. Grundolja, grundfärg och täckfärg skall och har användts. En utav få färger som folksam godkänt. Mycket lättarbetat...

Märkte att det sas mycket bra saker om slamfärg. Dock har jag hör samma som Glebeng säger ovan, att dem gamla hederliga och bra färgernas tid är över, tack vara nya restriktioner. Sen sa målarbasen på jobbet att slamfärger är mycket svåra att måla över, kanske att det går att måla på med samma kulör, men att det i stort sett är omöjligt att måla med en annan kulör, t.o.m. om man skrapar/borstar riktigt ordentligt.

Slutligen vill jag säga att jag är mycket nöjd med resultatet efter att ha använt Alcros BESTÅ serie. Sen sägs det att alcro även ger 15 år garanti mot mögel om man gjort enl. anvisningarna... (Hur man kan bevisa det är en annan fråga, jag har iaf fotat när vi målat....)

Kolla gärna: http://www.folksam.se/testergodarad/hemmet/fargtest/saharhallerfargerna/1.5795
alt. http://www.folksam.se/polopoly_fs/1.5894!/folksams_fargtest2007.pdf
 
Jag tror du gjort ett bra val.

Någon garanti tror jag dock inte du ska hoppas på?

"Alcro Bestå är ett fasadsystem med grundolja, grundfärg och täckfärg. Tillsammans ger de ditt hus effektivt skydd i upp till 15 år."

Det skulle bli väldigt dyrt att ha en sådan garanti. Å andra sidan skulle man ju tvinga konkurrenterna att göra samma sak alternativ roffa åt sig hela marknaden. Fanns det en sådan garanti behövde man ju inte fundera på färgvalet längre.
 
Är det någon mer som bygger nytt som funderar på slamfärg?

/NiJa
 
Mikael_L
Jag har läst tråden noga, intressant läsning.

Jag var även in på Gysinge's hemsida och såg att dom hade linoljefärg (fasad). Jag har hyrt ett hus som jag tror var målat med denna.
Men denna Linoljefärg är alltså inte samma sak som slamfärg (Falu röd), eller ...?

Hur är det med hus målade med falufärg, blir man röd på kläderna om man lutar sig mot fasaden eller råkar stryka sig mot?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.