Installerade en bergvärme (Nibe S1255) i våras som gått utan problem. Installatören satte dit ett expansionskärl istället för det medföljande nivåkärlet (tror det var pga att det inte kunde sitta på högsta punkten). Expansionskärler sitter runt 1m under högsta punkten på köldbärare.

Vill minnas att trycket på KB vid installation (och även efter) låg runt 0,5 bar. När jag nu kollade ligger det stabilt på 0, oavsett om kompressorn går eller inte. Pumpen verkar dock fungera som den ska, inga larm och den producerar värme utan problem (med blockerad tillsats)

Misstänker att trycket kan sjunka nu när pumpen börjar producera värme pga lägre temp på KB och därmed lägre tryck, men är det någon fara att trycket är 0 (eller kanske till och med negativt)? Bör man fylla på med brine, luft eller vatten någonstans på KB? Vill minnas att installatören snackade något om att man kunde pumpa i lite luft med en cykelpump i expansionskärlet för att öka trycket, men förstår inte hur.
 
  • Röd expansionskärl med manometer för vattentryck, kopparledningar, svart rör och elektriska komponenter, installation för uppvärmningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeinstallation med panna, expansionskärl, rör och manometer i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är så nytt så att expansionkärlet skulle tappat luften tror jag inte. Två saker jag vill peka på är att jag tycker expkärlet är litet då det rymmer inte alls lita mycket vätska som övre kärlet å då om det ex luftas tar slut fortare. Det andra är att iallafall jag sätter in en 2.5 bars säkerhetsventil istället för den 1.5 bars som sitter där nu så man helt enkelt kan fylla mer vätska i systemet å därigenom ha mer marginaler. Det där tycker jag du kan ringa installatören å få fyllt gratis. 0.5 bar i det expansionkärlet är så lite att det inte finns några marginaler
 
  • Gilla
TobbeTabb
  • Laddar…
B
Låter som att du borde fylla mer brine. Kanske har systemet avluftats lite efter en tid.

Då det är ett trycksatt system så får du ju pumpa in vätskan. Installatören kan nog hjälpa dig här, de borde ha en pump.

Tror inte heller det är för lågt förtryck i kärlet, men tittar du under expansionskärlet så finns en vanlig bilventil. Kan du mäta trycket där så ser du ju om förtrycket är ok.
 
B BSOD skrev:
Låter som att du borde fylla mer brine. Kanske har systemet avluftats lite efter en tid.

Då det är ett trycksatt system så får du ju pumpa in vätskan. Installatören kan nog hjälpa dig här, de borde ha en pump.

Tror inte heller det är för lågt förtryck i kärlet, men tittar du under expansionskärlet så finns en vanlig bilventil. Kan du mäta trycket där så ser du ju om förtrycket är ok.
Ja, det är nog bilventilen under kärlet installatören pratade om. Jag är helt grön på detta, men efter lite googlande så tolkar jag det som att man inte kan kontrollera förtrycket om systemet är trycksatt?


Får låta pumpen gå några veckor tänker jag och hålla koll på trycket, ligger det kvar på 0 så hör jag av mig till installatören så får de fylla på, är det rimligt att detta täcks av någon form av "garanti" eller bör jag räkna med att få betala för påfyllnaden?
 
Kärlet är troligen förfyllt med 0,5 bar och då det är nytt så håller det fortfarande, det är som du säger att köldbäraren minskar i storlek när den blir kall. Att efterfylla är nog inte garanti, utan är nog mer som vanlig tillsyn. Första gången du fyller kan du fylla med vatten från en vattenslang. systemet rymmer 3-400 liter och en liter vatten påverkar inte fryspunkten nämnvärt. Skulle trycket försvinna fler gånger är det dags att leta läckor. köldbäraren är färgad så det brukar synas skillnad på köldbärare och kondens. Om det blir större brist brukar det höras hur det skvalar i rören.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Kärlet är troligen förfyllt med 0,5 bar och då det är nytt så håller det fortfarande, det är som du säger att köldbäraren minskar i storlek när den blir kall. Att efterfylla är nog inte garanti, utan är nog mer som vanlig tillsyn. Första gången du fyller kan du fylla med vatten från en vattenslang. systemet rymmer 3-400 liter och en liter vatten påverkar inte fryspunkten nämnvärt. Skulle trycket försvinna fler gånger är det dags att leta läckor. köldbäraren är färgad så det brukar synas skillnad på köldbärare och kondens. Om det blir större brist brukar det höras hur det skvalar i rören.
Hur går jag tillväga för att fylla på med nytt brine (eller vatten från vattenslang)? Det är ju trycksatt så jag gissar att det inte bara är att hälla i. Jag har en dunk med ca 10liter brine ståendes bredvid värmepumpen. Svalpar gör det lite i kb-rören (de som går i taket, dvs högsta punkten ovanför expansionskärlet) varje gång när cirkulationspumpen går igång, men slutar efter ångra sekunder, men det kanske är normalt.
 
T TobbeTabb skrev:
Ja, det är nog bilventilen under kärlet installatören pratade om. Jag är helt grön på detta, men efter lite googlande så tolkar jag det som att man inte kan kontrollera förtrycket om systemet är trycksatt?


Får låta pumpen gå några veckor tänker jag och hålla koll på trycket, ligger det kvar på 0 så hör jag av mig till installatören så får de fylla på, är det rimligt att detta täcks av någon form av "garanti" eller bör jag räkna med att få betala för påfyllnaden?
Ditt system är ju inte trycksatt, så du kan kontrollera förtrycket.
 
D Daniel 109 skrev:
Ditt system är ju inte trycksatt, så du kan kontrollera förtrycket.
Helt sant!
 
Innaför den gråa fyrkantiga isoleringen på röret sitter ett ventilkoppel för avluftning, där hittar du säkert en ventil med rörgänga så du kan ansluta en vattenslang på något sätt. fördelen med vattenslang är att du har redan tryck i slangen, och behöver då ingen pump för att trycka in vätska. se bara till att slangen är avluftad. vill du ändå använda vätskan som står på golvet så finns det pumpar på biltema eller liknande ställen
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Innaför den gråa fyrkantiga isoleringen på röret sitter ett ventilkoppel för avluftning, där hittar du säkert en ventil med rörgänga så du kan ansluta en vattenslang på något sätt. fördelen med vattenslang är att du har redan tryck i slangen, och behöver då ingen pump för att trycka in vätska. se bara till att slangen är avluftad. vill du ändå använda vätskan som står på golvet så finns det pumpar på biltema eller liknande ställen
Tack, innanför den fyrkantiga isoleringen sitter ett ventilkoppel (var väl här installatören tryckte i brine från början om jag minns rätt, och cirkulerade runt allt i en tunna för att avlufta). Hade känts bättre att trycka i brine (även om en liten vattenmängd i sammanhanget är försumbart), men en pump på Biltema och in där låter rimligt. Känns ganska enkelt gjort också, sitter ju ventil och allt. Men bara se till att cirkulationspumpen är avstängd, koppla på lämplig pump med brine, se till att ingen luft går in, öppna ventil, pumpa in, stäng ventil. Något annat man bör tänka på?

Ett litet sidospår, öppna den gråa isoleringslådan och det var rätt mycket kondens där inne, avtorkat på bilden, låg en pöl med vatten i botten. Det borde tyda på att det läcker in en del luft? Kanske är normalt, men skruvarna som håller fast kulventilerna hade redan börjat rosta vilket inte känns helt bra, framförallt då det bara gått 6 månader. Bör man försöka tejpa runt skarven runt boxen för att minimera detta? Den behöver ju ändå inte öppnas allt för ofta.
 
  • Rörsystem med isolering och ventiler, möjligtvis för värme eller vatteninstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte ringa firman som gjort anläggningen å frågan om det ska vara noll tryck efter så kort tid efter installation, då får man kanske nån som fyller på med spritblandning och tom kollar filtret på köldbäraren. Men det ska ju självklart vara att firman tar det på garantikonton
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Det behövs inte mer än någon liter för att höja trycket. Då tar du fram låååånga trädgårdsslangen och fyller med KB, kopplar in den på ventilen och andra ändan till en vattenkran. Öppnar vattenkranen ( får tryck ) och öppnar bara lite på kopplet så det pyser in. då behövs ingen extra pump för att fylla på.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
V Vector skrev:
Varför inte ringa firman som gjort anläggningen å frågan om det ska vara noll tryck efter så kort tid efter installation, då får man kanske nån som fyller på med spritblandning och tom kollar filtret på köldbäraren. Men det ska ju självklart vara att firman tar det på garantikonton
Tänker att jag samlar lite info först och förstår problemet och eventuella orsaker. Men ja, är väl så klart bäst att kontakta firman och se om de löser det på garantikontot.
 
Det med noll tryck nu och ny installation. Slangarna är inte stumma och när dom får tryck blir dom större och då kan trycket sjunka rätt mycket, med lite påfyllning efter någon vecka. Räcker gott med 0,5 bar i normalfall. Börjar KB gå ner mot minus så bör trycket vara 1,5 bar.
 
Du behöver inte tejpa isolerlådan, det är så gott som omöjligt att få den så tät så det inte bildas ny kondens inuti. Lådan är mer för att det inte ska droppa på golvet (lite snyggare också)
 
  • Gilla
TobbeTabb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.