5 646 läst · 40 svar
6k läst
40 svar
Ny planlösning i källare på 1970-talshus.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 224 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 224 inlägg
Du behöver fråga en mäklare vad som gäller i just ditt område. Ingen här vet hur mycket priset går upp för just ditt hus pga. att lukten är åtgärdad. Det kan bli jättetokigt när du och vi gissar vad som lönar sig.M MGA89 skrev:
Låter ju mer som att huset kan säljas i november. Ingen vet hur mycket priserna kommer att gå ner om du väntar till våren. Får du det inte sålt under november så pratar du med mäklaren om vilka åtgärder som kan löna sig att göra under december så att du kan lägga ut huset på nytt i mitten av januari.M MGA89 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 224 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 224 inlägg
Snittet i Stockholms län gick ner -1,7 % under tredje kvartalet. Du får kolla vad som gäller din kommun/stadsdel: https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/#/bostadsratter/36m-rumM MGA89 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 224 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 224 inlägg
Det visar nog att högsta prioritet är att få ut huset på marknaden. Allt behöver verkligen inte vara sorterat och nedpackat för att kontakt tre mäklare som jobbar i området för att få råd om hur det är bäst att gå vidare. Köparna bryr sig inte ens om det står fullt med lådor, möbler etc. i förråd i källaren.M MGA89 skrev:
Var med om att sälja en lägenhet i våras och mäklarna och stylisten kom medan hela lägenheten var full med prylar som skulle packas ner, bara smala gångar att gå i.
Krångla inte till det. Ta bara på vad lukten beror på.
Det troliga är väl att det behöver dräneras om, och att det kanske finns organiska material som träväggar och heltäckningsmattor, vilket ju är klassiskt i gillestugor.
Det du isåfall gör är att riva ut det material som orsakar lukten, samt eventuellt kollar vad det kostar att dränera om.
Att krångla med att tipsa eventuella köpare om att de kanske kan bygga om och hyra ut för att ha råd att köpa ditt hus är mäklarens jobb, inte ditt.
Det troliga är väl att det behöver dräneras om, och att det kanske finns organiska material som träväggar och heltäckningsmattor, vilket ju är klassiskt i gillestugor.
Det du isåfall gör är att riva ut det material som orsakar lukten, samt eventuellt kollar vad det kostar att dränera om.
Att krångla med att tipsa eventuella köpare om att de kanske kan bygga om och hyra ut för att ha råd att köpa ditt hus är mäklarens jobb, inte ditt.
Så du menar att jag kan sälja nu med inflytt för köparen om sex månader då jag hunnit tömma huset?BirgitS skrev:Det visar nog att högsta prioritet är att få ut huset på marknaden. Allt behöver verkligen inte vara sorterat och nedpackat för att kontakt tre mäklare som jobbar i området för att få råd om hur det är bäst att gå vidare. Köparna bryr sig inte ens om det står fullt med lådor, möbler etc. i förråd i källaren.
Var med om att sälja en lägenhet i våras och mäklarna och stylisten kom medan hela lägenheten var full med prylar som skulle packas ner, bara smala gångar att gå i.
Fast det är ju inte ens säkert att huset är inflyttningsklart om sex månader utan mer troligt är nog närmare sommaren typ juni/juli.BirgitS skrev:
Dessutom när jag googlar runt verkar det vara vanligast att köparen kräver lägre pris ju längre tiden är mellan köp och inflytt.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 224 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 224 inlägg
Prata med mäklarna om hur du ska göra.
Men om nu allt är snart sorterat och nedpackat varför ska det ta 9 månader innan allt är nedpackat och borttransporterat?
Jag har varit med om att sälja hus och haft många andra husförsäljningar i bekantskapskretsen och aldrig hört talas om att det skulle ta ett år mellan beslut och försäljning därför att den tiden behövs för att sortera, packa och transportera.
Det känns lite som att du försöker fördröja försäljningen pga. de känslomässiga banden till huset. Ligger det något i det?
Men om nu allt är snart sorterat och nedpackat varför ska det ta 9 månader innan allt är nedpackat och borttransporterat?
Jag har varit med om att sälja hus och haft många andra husförsäljningar i bekantskapskretsen och aldrig hört talas om att det skulle ta ett år mellan beslut och försäljning därför att den tiden behövs för att sortera, packa och transportera.
Det känns lite som att du försöker fördröja försäljningen pga. de känslomässiga banden till huset. Ligger det något i det?
Allt är nog ändå inte nedpackad men mycket är nedpackad redan. Dels är det mycket prylar kvar som först måste sorteras och därefter packas. Allt på vinden, köket, garaget samt allt från verkstaden inne i bostaden behöver packas. Sedan måste trädgården snyggas till, städfirma behövs, frys och kyl måste städas ur/frostas av. Saker måste transporteras till miljöåtervinningen alternativt beställas container samt bilar, MC och möbler måste säljas. Dessutom måste cirka fel kartonger med farligt avfall måste till miljöåtervinningen.BirgitS skrev:Prata med mäklarna om hur du ska göra.
Men om nu allt är snart sorterat och nedpackat varför ska det ta 9 månader innan allt är nedpackat och borttransporterat?
Jag har varit med om att sälja hus och haft många andra husförsäljningar i bekantskapskretsen och aldrig hört talas om att det skulle ta ett år mellan beslut och försäljning därför att den tiden behövs för att sortera, packa och transportera.
Det känns lite som att du försöker fördröja försäljningen pga. de känslomässiga banden till huset. Ligger det något i det?
Hitintills har hela källaren tömts ut, prylar från verkstaden har plockats upp från källaren och ligger nu i en garderob i ett sovrum. Det från verkstaden som behöver säljas ligger kvar i källaren vilket även maskiner så som svarv, svets, tryckluftsmaskin etc. som är tänkta att säljas också gör. Sängarna (sex stycken) måste även dem transporteras till miljöåtervinningen eller läggas i container.
Just nu håller verkstaden i källaren på att städas ur vilket har tagit ett par veckor därefter måste sakerna som burits upp till markplan från verkstaden sorteras vilket trokigtvis kommer ta ytterligare två veckor. Sedan är vinden tänkt att tömmas och saker där sorteras. Därefter står köket på tur att packas ner vilket bör ta ett par veckor då allt måste slås in för att inte gå sönder osv.
En hel del kvar att fixa med andra ord vilket tar tid när bara 3-4 dagar (oftast bara tre) per vecka kan läggas på att vara här samt att allt detta görs helt ensam.
Redigerat:
Fokusera på att tömma källaren och verkligen ta bort allt organiskt som är där. Trä på väggarna tex. Sen en rejäl rengöring av golv, väggar och tak samt vädring.
efter det kanske den unkna lukten är borta.
är den inte det kör du en omgång med en ozon maskin.
är inte lukten borta då så får du ta ställning till om det är lönt att fortsätta att försöka få bort lukten.
efter det kanske den unkna lukten är borta.
är den inte det kör du en omgång med en ozon maskin.
är inte lukten borta då så får du ta ställning till om det är lönt att fortsätta att försöka få bort lukten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 224 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 224 inlägg
Du vet väl om att det går att ta in hjälp för mycket av det där. I en sjunkande marknad kan man ju tjäna pengar på att betala en firma 20 000 kr för att få hjälp med köra saker till återvinningen, packa köket osv. och därmed få ut huset på marknaden en månad tidigare.M MGA89 skrev:Nej men dels är det mycket prylar som måste sorteras och packas. Allt på vinden, köket, garaget samt allt från verkstaden inne i bostaden behöver packas. Sedan måste trädgården snyggas till, städfirma behövs, frys och kyl måste städas ur/frosta av. Saker måste transporteras till miljöåtervinningen alternativt beställas container samt bilar, MC och möbler måste säljas. Dessutom måste cirka fel kartonger med farligt avfall måste till miljöåtervinningen.
Hitintills har hela källaren tömts ut, prylar från verkstaden har plockats upp från källaren och ligger nu i en garderob i ett sovrum. Det från verkstaden som behöver säljas ligger kvar i källaren vilket även maskinerna (svarv, svets, tryckluftsmaskuner etc.) som är tänkta att säljas gör. Sängarna måste även dem transporteras till miljöåtervinningen eller läggas i container.
Just nu håller verkstaden i källaren på att städas ur vilket har tagit ett par veckor därefter måste sakerna som burits upp till markplan från verkstaden sorteras vilket trokigtvis kommer ta ytterligare två veckor. Sedan är vinden tänkt att tömmas och saker där sorteras. Därefter står köket på tur att packas ner vilket bör ta ett par veckor då allt måste slås in för att inte gå sönder osv.
En hel del kvar att fixa med andra ord vilket tar tid när bara 3-4 dagar (oftast bara tre) per vecka kan läggas på att vara här samt att allt detta görs helt ensam.
En städfirma behöver väl inte mer än 2 dagar för att storstäda ett hus (de hus jag känner till har visnings/flytt/storstädats på en dag). Tömma kyl och frys, frosta av och städa rent tar mindre än en dag enligt min erfarenhet.
Säljer du vintertid är det inget att göra med trädgården.
Sängar och en del andra möbler bör du ju inte transportera bort innan försäljningen eftersom de behövs till visningen.
Ta dit en auktionsfirma som får hämta det som ska säljas.
Sedan kan man ta dit tex Myrorna, stadsmissionen, Röda Korset eller Erikshjälpen (olika på olika orter om de hämtar elelr inte, men det är ju bara att ringa) och be dem hämta det de vill ha.
Städfirman fixar även återvinning, kyl/frys och sådant när det gäller dödsbon.
Ta dig inte vatten över huvudet genom försöka lösa alla detaljer ensam, då går du under.
Sedan kan man ta dit tex Myrorna, stadsmissionen, Röda Korset eller Erikshjälpen (olika på olika orter om de hämtar elelr inte, men det är ju bara att ringa) och be dem hämta det de vill ha.
Städfirman fixar även återvinning, kyl/frys och sådant när det gäller dödsbon.
Ta dig inte vatten över huvudet genom försöka lösa alla detaljer ensam, då går du under.
Second hand-butik har redan varit här en gång och hämtar alla kläder, lakan dukar, gardiner etc. samt 4-5 flyttlådor med annat, för lågt värde, säljbart bråte dock har lika mycket till nu samlats ihop och dem måste kontaktas igen för att komma hit en gång till. Vad gäller resterande kvarvarande prylar måste ju allt sorteras oavsett vem som ska hämta det så att det är sorterat vad som ska sparas, säljas, skänkas samt kastas vilket tar tid när ingenting är sorterat och i ordning från början utan i en enda sabla röra.Anna_H skrev:Ta dit en auktionsfirma som får hämta det som ska säljas.
Sedan kan man ta dit tex Myrorna, stadsmissionen, Röda Korset eller Erikshjälpen (olika på olika orter om de hämtar elelr inte, men det är ju bara att ringa) och be dem hämta det de vill ha.
Städfirman fixar även återvinning, kyl/frys och sådant när det gäller dödsbon.
Ta dig inte vatten över huvudet genom försöka lösa alla detaljer ensam, då går du under.
I trädgården ligger högar av bråte som måste bort innan ny ägare flyttar in vilket svårligen kan göras under vinterhalvåret. Ja möbler kan behöva behållas under visningen men därefter när köpare finns måste de hur man än vänder och vrider på det hela ut ur huset på något vis.BirgitS skrev:Du vet väl om att det går att ta in hjälp för mycket av det där. I en sjunkande marknad kan man ju tjäna pengar på att betala en firma 20 000 kr för att få hjälp med köra saker till återvinningen, packa köket osv. och därmed få ut huset på marknaden en månad tidigare.
En städfirma behöver väl inte mer än 2 dagar för att storstäda ett hus (de hus jag känner till har visnings/flytt/storstädats på en dag). Tömma kyl och frys, frosta av och städa rent tar mindre än en dag enligt min erfarenhet.
Säljer du vintertid är det inget att göra med trädgården.
Sängar och en del andra möbler bör du ju inte transportera bort innan försäljningen eftersom de behövs till visningen.
Då huset är i mycket ostädat skick kan det dessutom behövas längre tid än vanligt att flyttstäda det.
Redigerat: