Hej

Har en tomt som har entresida på södersidan.
Det jag är ute efter är:
1. 1-planshus på ung 150 kvm
2. Kök och vardagsrum ska vara mot entresidan

Har ni några förslag på sådana hus? Jag har tittat runt mycket och jag lyckas inte hitta några bra.
Björklidenhus har, men det är bara på 100 kvm vilket blir för litet.

Förslag tages tacksamt emot.
 
Detta verkar sorgligt nog vara bortglömt av hustillverkarna och deras arkitekter. Nog borde väl nästan hälften av alla tomter vara med entrén åt söder. Det närmsta jag kan komma ett hus som kan placeras så är Eksjöhus Sandhem men det uppfyller inte era kriterier.
 
Hej!

Vi ha de precis samma problem, fast vi ville ha ett 1½-planshus. Det var helt enkelt att ta fram pennan och börja skissa själv.
Inspiration kan du kanske få från denna nedervåning från http://www.bjorklidenhus.se/bilder/segersta_plan_stor.jpg som jag tycker är riktigt härlig.

Annars har du detta 1-planshus från Eksjöhus:
http://www.eksjohus.se/default.asp?id=555&lng=se

De verkar ha några modeller där detta skulle funka om man bara kastade om några rum. Det brukar de ju gladeligen ställa upp på.
 
Tack för alla fina förslag!
Känns bra att få response att det inte finns så många hus som har entre på södersidan.
Har börjat fundera på om entre på gaveln av huset inte är så tokigt. Skulle vilja ha entre på "vänstersidan", kök + vardagsrum på framsidan.

Har pratat med Hjältevadshus, och dom kan göra många förändringar på sina hus. Dom skulle komma och titta på tomten och ge förslag.

Fler förslag mottages såklart tacksamt!
 
Om du kan bygga fritt och 1.5 plan så kan jag rekommendera ett hus som en närstående släkting har byggt:

1222_1.jpg

1222_3.jpg
 
A
hur många sovrum behöver ni etc? skulle va lättare att ha lite mer info. Välplanerade 135 kvm kan ju kännas större en dåliga 150 kvm!
 
Hittar du inget hus som passar -- rita ett själv eller anlita en arkitekt som gör det. Behöver inte bli dyrare, och det är bra mycket bättre än att med små ändringar försöka "pressa" in ett hus på en tomt det egentligen inte passar på.
 
Tack för fina svar!

Vi har nu ett barn som är 7 veckor, och det är svårt att veta hur många sovrum som behövs i framtiden. Men just nu så vore det bra med totalt 3 sovrum, så kan vi använda ett som kontor och i framtiden göra om det till sovrum.

Budget ligger på ung 2-2.5 miljoner för hus med platta och garage, det borde vara möjligt tycker jag.
 
Uffe_Ulrika skrev:
Om du kan bygga fritt och 1.5 plan så kan jag rekommendera ett hus som en närstående släkting har byggt:

[bild]

[bild]
Det såg ju jättefint ut! Jag har skickat ett mail till dom (Lövstahus) för att få mer information om det huset. Tack för tipset!
 
Ett tips är att kolla igenom alla Trivselhus kataloger. Trivselhus har otrligt många olika "skisser" (flest av alla hustillverkare?) och om jag inte minns helt fel är även de tänkta vädersträcken utritade i katalogen.
 
Detta huset har vi byggt (och ritat) med entren mot söder.

Ersmark440.jpg
 
Jag är nu helt inne på A-Hus Basic #3. Det passar jättebra i söderläge och har en bra planering för det. Entren blir på sidan av huset vilket inte är så dumt.

Ville bara rekommendera om någon annan har samma "problem" med att tomten har entre i söderläge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.