En luft-luftvärmepump behöver regelbunden skötsel för att fungera effektivt. Så här gör du för att värmepumpen ska ge bästa möjliga energibesparing.

Du kan läsa artikeln här: Maxa luft-luftvärmepumpens energibesparing
 
  • Gilla
lelukage
  • Laddar…
Kondensvatten från en torktumlare borde väl fungera som avhärdat vatten?
 
Krokben
Borde inte en ångtvätt göra susen för lamellpaketet?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
C
Krokben Krokben skrev:
Borde inte en ångtvätt göra susen för lamellpaketet?
Jo, man kan köpa en billig ångtvätt från Biltema tex så slipper man dyrt rengöringsmedel fast det funkar väl bra med enkel såpa annars. Jag använder både medel och ångtvätt och allt blev som nytt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag använder såpa och varmvatten.Sen sköljer jag med vanligt kranvatten. Har funkat problemfritt i 7 år. Maskinen är nog mer än 15 år.
 
  • Gilla
L.I och 1 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Jag använder såpa och varmvatten.Sen sköljer jag med vanligt kranvatten. Har funkat problemfritt i 7 år. Maskinen är nog mer än 15 år.
Misstänker att det har lite att göra med hårdheten på vattnet också - om det är kalkrikt kanske det kan sätta igen ngt ?
Du hare antagligen mjukt vatten ?
 
Jag har vanligt vatten. Blött.
 
Jag tycker det saknas information om hur man använder pumpen på bästa sätt.
Jag har nu haft en Mitsibishi luft/luft i två år, och jag har mätt effektförbrukningen med olika inställningar.och utetemperaturer.
Min slutsats är att fläkten ska stå på max (eller så högt man står ut med ljudmässigt), absolut inte "auto". Temperaturen ska ställas så högt att fläkten faktiskt går på max. Om du vill sänka temperaturen och fläkten mer än tillfälligt går ner i varvtal (kolla efter en timme kanske), dra ner temperaturen ordenligt eller stäng av helt (lätt för mig att säga som har ett "trögt" hus med stor massa). Om pumpen står och "småputtrar" med låg fläkthastighet får man väldigt dåligt utbyte av den förbrukade elen.
 
  • Gilla
Sommartorparn och 4 till
  • Laddar…
Magnus E K
Finns det någon bra video som visar i minsta detalj hur man rengör lamellpaketet? Jag har försökt men det är helt omöjligt att faktiskt få det rent. Filtren rengör jag förstås med jämna mellanrum och har gjort sen pumpen var ny. Funktionen är det inget fel på i nuläget men man ser ju att det är smutsigt. Utedelen däremot ser ut som ny efter 6 år.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Finns det någon bra video som visar i minsta detalj hur man rengör lamellpaketet? Jag har försökt men det är helt omöjligt att faktiskt få det rent. Filtren rengör jag förstås med jämna mellanrum och har gjort sen pumpen var ny. Funktionen är det inget fel på i nuläget men man ser ju att det är smutsigt. Utedelen däremot ser ut som ny efter 6 år.
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Misstänker att det har lite att göra med hårdheten på vattnet också - om det är kalkrikt kanske det kan sätta igen ngt ?
Du hare antagligen mjukt vatten ?
hårdhet är något man kanske behöver bry sig om rengöringen sker veckovis typ...

Annars efterskölj med mjukt vatten som tex kondensvattnet som rinner ifrån utedelen såhär vintertid. Ställ en hink där det bruka skvala kondens under uteenheten när den avfrostar så är den säkert fylld inom 1-2 dagar - eventuell måste tinas upp inomhus innan användning.

l
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C
Magnus E K Magnus E K skrev:
Finns det någon bra video som visar i minsta detalj hur man rengör lamellpaketet? Jag har försökt men det är helt omöjligt att faktiskt få det rent. Filtren rengör jag förstås med jämna mellanrum och har gjort sen pumpen var ny. Funktionen är det inget fel på i nuläget men man ser ju att det är smutsigt. Utedelen däremot ser ut som ny efter 6 år.
Sök på din modell på youtube, typ "clean FH 35"
Hittar du inte sök på serie (FH i exemplet) eller märke. Välj en video som liknar din. Observera att alla videos inte visar exakt i detalj men det är inte så svårt att komma på hur man tar isär och efter att ha kollat några videos får man ett visst hum. Det räcker ganska bra med att bara ta bort kåpan som du normalt öppnar för att ta ut filtrena. Spreja medel som i videon här i tråden eller köp ångtvätt.

De visar inte exakt i detalj i denna video men jag tror få vill ta isär på denna nivå:
 
Redigerat:
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
X xxargs skrev:
hårdhet är något man kanske behöver bry sig om rengöringen sker veckovis typ...

Annars efterskölj med mjukt vatten som tex kondensvattnet som rinner ifrån utedelen såhär vintertid. Ställ en hink där det bruka skvala kondens under uteenheten när den avfrostar så är den säkert fylld inom 1-2 dagar - eventuell måste tinas upp inomhus innan användning.

l
Dert är säkert så att man oftast inte får några problem, men tillverkarna måste ju ta höjd för alla typer av senarion. Så rekommendationen att använda avhärdat vatten är väl för att täcka upp för det, även om det troligen funkar utmärkt med vanligt vatten av bra kvalitet från de flesta källor i Sverige.

Men då kan man ju inte komma och reklamera det sen om man tex råkar ha en väldigt kalkrik källa itll sitt vateen och pumpen sätter igen efter ett par år...
 
B b_hasse skrev:
Jag tycker det saknas information om hur man använder pumpen på bästa sätt.
Jag har nu haft en Mitsibishi luft/luft i två år, och jag har mätt effektförbrukningen med olika inställningar.och utetemperaturer.
Min slutsats är att fläkten ska stå på max (eller så högt man står ut med ljudmässigt), absolut inte "auto". Temperaturen ska ställas så högt att fläkten faktiskt går på max. Om du vill sänka temperaturen och fläkten mer än tillfälligt går ner i varvtal (kolla efter en timme kanske), dra ner temperaturen ordenligt eller stäng av helt (lätt för mig att säga som har ett "trögt" hus med stor massa). Om pumpen står och "småputtrar" med låg fläkthastighet får man väldigt dåligt utbyte av den förbrukade elen.
Om jag förstår dig rätt så är det inte särskilt energieffektivt att använda luftvärmepump för underhållsvärme i ett hus som står obebott under vintern? (vilket var just det som jag tänkte mig köpa en lufvärmepump för....)
 
B
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Om jag förstår dig rätt så är det inte särskilt energieffektivt att använda luftvärmepump för underhållsvärme i ett hus som står obebott under vintern? (vilket var just det som jag tänkte mig köpa en lufvärmepump för....)
Rätt LLVP är utmärkt för underhållsvärme, blit väldigt bra prestanda, framförallt i södra delen av landet. Men de måste utformas rätt, så se till att den som installerar vet om att du vill ha underhållsvärmefunktionen och kontrollera att den går att ställa på den C som du önskar.

Det kan bli problem med avisningen på vissa modeller om man har för låg temp inomhus. Så man måste välja en som är konstruerad för underhållsvärme.
 
  • Gilla
Emil.P och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.