Hej,

Är det någon som har ett bra tips på någon konstruktion för att ljuddämpa ett köksspjäll i en lägenhet med centralventilation. Just nu har jag en Thermex undermonterad spiskåpa med motorstyrt spjäll . Om man skruvar isär kåpan kan man konstatera att spjället är ett vanligt frånluftsdon (typ Ventilationsdon med motorstyrt frånluftsspjäll för kökskåpa. ) med en motor som skuvar ut/in - öppnar/stänger.

Problemet är att det (som i väldigt många hus med centralventilation) är ett sånt satans drag i frånluften (gissningsvis pga alla grannar har tröttnat på oljudet och stoppat en kudde i kanalen tills det bara är min lgh kvar på den takfläkten) så det låter i hela lägenheten, oavsett hur jag reglerar donet (vill för övrigt inte ha det helt öppet hela tiden då det skulle dra in så väldigt mycket kalluft utifrån). Det är förvisso praktiskt när man skall laga mat men lite irriterande att det låter som ett flygplan som håller på att starta resten av tiden.

Det hela känns som ett väldigt vanligt problem och tycks vara hur lätt som helst att fixa konceptuellt - flytta donet "längre upp", t.ex. högst upp i köksskåpet och ljudisolera runt, istället för att den skall sitta och låta precis bakom kåpgallret. Är det verkligen inte någon som gjort en vettig lösning på det där?

Jag vet att "alla andra borde följa reglerna och inte blockera sina kanaler" samt att "fläkten på taket måste regleras rätt" men jag koncentrerar mig hellre på alternativ som faktiskt är genomförbara (dvs inte innefattar andra lägenheter eller föreningen).

Och nej, jag tänker inte montera in någon annan $#@!ful kåpa, hur som bedömmer jag att det kommer låta lika mycket om andra modeller pga det kraftiga suget.

Tacksam för tips!
 
Det ser inte ut som att du fått något bra svar. Jag har samma problem och jag får inte heller några bra svar när jag kontaktar diverse "experter". De testade faktiskt att montera ett spjäll vid centralfläkten just för min pipa, men det ledde bara till ännu högre oljud. Hur har du gått vidare?
 
BirgitS
S Snaxalig skrev:
Det ser inte ut som att du fått något bra svar. Jag har samma problem och jag får inte heller några bra svar när jag kontaktar diverse "experter". De testade faktiskt att montera ett spjäll vid centralfläkten just för min pipa, men det ledde bara till ännu högre oljud. Hur har du gått vidare?
Vet du om du har normalt flöde eller för högt flöde pga. att andra har förstört ventilationen i sina kök?
Hur låter det i andra lägenheter?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vet du om du har normalt flöde eller för högt flöde pga. att andra har förstört ventilationen i sina kök?
Hur låter det i andra lägenheter?
Jag är på översta våningen, närmast centralfläkten. Det jag störs av är så kallade "kanalljud", troligen beroende på att det endast är 100mm ventilationsrör fram till min lägenhet (byggd på 1980-talet)
Ingen annan säger sig ha onormalt höga ventilationsljud.
 
Mitt senaste drag blev faktiskt att "hota" med att stämma bostadsägaren för högt buller och oljud i bostaden, och alldeles nyss (5 minuter sedan) blev jag kontaktad av en ventilationsfirma som ska lägga en 1 meter ljudfälla på bara min kanal uppe på taket/vinden. Jag återkommer med resultat...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ohlala! Nu börjar ett nytt kapitel i mitt liv. Alltså, vilken skillnad. Ventilationsfirman monterade idag en 1 meter ljudfälla på min pipa uppe på vinden/taket, och nu är det nästan helt ljudlöst här i lägenheten. Grundflödet är som en viskning. Jag gråter av lycka! :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Det finns bara 2 huvudsätt egentligen.

- Det ena är att sätta in ett spjäll som vid reducerad kanalstorlek inte skapar massa konstig turbulens.
- Det andra är ljuddämpare mellan spjället och rummet.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det finns bara 2 huvudsätt egentligen.

- Det ena är att sätta in ett spjäll som vid reducerad kanalstorlek inte skapar massa konstig turbulens.
- Det andra är ljuddämpare mellan spjället och rummet.
…sätt nr 3: att montera ljudfälla vid samlingslådan på taket/vinden - som resulterade i avsevärt lägre buller hos mig. 👍🏼
 
S Snaxalig skrev:
…sätt nr 3: att montera ljudfälla vid samlingslådan på taket/vinden - som resulterade i avsevärt lägre buller hos mig. 👍🏼
Känns som en självklarhet :)

Tänkte mest på om det var spjället som skapar extra ljud
 
  • Gilla
Snaxalig
  • Laddar…
Det här med att folk hindrar frånluften borde fastighetsägare tänka på vid konstruktion. Är så enkelt att lösa och kostar så lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.