Vi har ingen vind att dra ventilationsrören (ftx) på, utan kommer att dra dem i taket, behöver de då kondensskyddas?
Utifrån och in: plåttak, läkt, luftspalt, 195mm isoleing, SPIRO + 195mm isolering, 95mm isolering korslagd, takgips.
Räknas detta som kallt eller varmt utrymme...?
 
Man kan tänk så här: Kommer uteluften som sugs in vara kallare än den som är runt rören i taket? Samma sak med frånluften, är den varmare än luften runt rören? Det finns ingen anledning att chansa om du är osäker, Kondensvatten som smuger fram i tak och vägg kan göra stor skada under lång tid utan att man upptäcker det.
 
Så fort du har luft i ett rör med en annan temperatur än omgivningen riskerad du att få kondens. Är luften i röret kallare än den omgivande får du kondens utanpå röret, är luften varmare får du kondens inne i röret.
 
Dessutom gör man stora föluster i värme etc med oisolerade rör. Så isolera du dina rör, blir både snyggare och bättre.
 
jag förstår inte - när jag läser verkar det som hon har rören mellan isoleringar - dvs isolerade - jag har motsvarande fast lösull

kan det ändå bli kondens?
 
Jag tycker också det låter som att rören ligger i isoleringen, dvs att de ligger "varmt". (195mm ovan rören och 95mm under).

Vi har våra rör (FTX) i 70cm lösull och har bara kondensisolerat de två rör som har förbindelse med uteluften (till/från).
 
Att kond.isolera rören med förbindelse ut är det mer eller mindre lag på. det är mycket stor chans att det blir kondens på dem. Sen är det ju så att man förlorar stora mängder värme i oisolerade rör, även de som ligger i lösull. lösullen är ju luftig av sig, och ett riktigt isolerat rör är kompakt och håller värmen.
 
Håller med patrikka.
Varför snåla på en så liten detalj som kondensisolering runt kanalen.
Enkelt att fixa nu men som man grämer sig om man struntar i det och sedan får något problem.
 
Det är ju det att kondensisoleringen tar ju lite plats också...
 
EmMi skrev:
Det är ju det att kondensisoleringen tar ju lite plats också...
Och just denna detalj skiljer amatörerna från proffsen ;) Inget illa menat, men jobbar man med det vet man att man ska ha meddet i beräkningarna. Nu är kondensisorering bara 10 mm tjock, alltså bygger den bara 20 mm runt hela röret.
 
dags att gräma sig då...

jag hade fattat det så att jag behövde kondensisolering på avluften - inte på frånluften - utan att på frånluften skulle det räcka med isolering - dessutom skulle lösull funka bra - i mitt fall 55-60cm och rören ligger från 10-30 cm.

innebär detta att det är stor risk att jag får kondens utanpå mina frånluftsrör??
som därmed rinner ned på innertaket?
 
Den ventilationskonsult som ritat och beräknat vår ventilation (FTX) menade att det bara behövs kondensisolering på det rör som går upp i takhuven och tilluften utifrån. De som ligger i lösullen behöver inte kondensisoleras.
Mao. inte i rören som går till varje rum.

Jag har heller aldrig sett en villa där alla rör i en FTX-installation haft kondensisolering...
 
Om rören är inbäddade i lösull behöver de inte isoleras. Det finns nåt mått hur mycket ull det ska vara över rören, 100mm kanske.

När trådskaparen skrev att de skulle dr rören "i taket" tolkade jag detta som att de skulle vara inne i huset, uppe vid taket, som det brukar vara i offentliga miljöer. Men han menade kanske att rören skulle vara inbyggda i isoleringen.
 
Om rören är kallare än sin omgivning (vilket tilluft/frånluft kan vara på sommaren med kylning) så behöver man hindra fukt från att vandra in genom isoleringen med hjälp av kondensisolering. Utan kylning bör de rören vara varmare än omgivningsluften.
 
Ja alltså, rören är inne i huset och ligger som mitt i takisoleringen, då vi inte har något vindsutrymme. Bifogar en liten skiss i genomskärning, kanske är det lättare att se så. Från Beijer fick vi rekommendationen att det inte skulle behövas, även konsulten som ritade kanaldragningen tror jag sa så....(ursäkta, var ett tag sedan jag pratade med honom).

Kom gärna med synpunkter!

PS Är det ok att lägga fuktspärren mellan sista isoleringen 95mm och takgipset?
 
  • Ventilation kondensskyddas.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.