Detta år är extrem när det kommer till "bluffpriser". Mobiltelefon/TV-Marknaden har dubblat listpriserna senaste 2 åren. Finns inte ett seriöst företag som trixar på detta sätt och dessutom kan erbjuda 50% i rabatt och fortfarande göra bra vinster på produkten.

Samsung Neo QLED TV-reklam, 2023 modell, rabatt erbjuds, 144 Hz panel, energiklass F, 10 års garanti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bernt Ö97 och 1 till
  • Laddar…
B
Det är lätt att syna prishistoriken numera på prisjakt eller pricerunner.

Ibland har de unika produkter som bara säljs av t.ex. power eller elgiganten. Dessa är ju bara att ignorera.
 
  • Gilla
GBG68 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Enligt prisjakt så har den kostat så mycket tidigare så helt fel är det ju inte, sen får man väl hoppas att ingen köpt då. Just denna TV finns hos fler återförsäljare till nedsatt pris. Kanske en drive från Samsung?!
 
Unikt namn
Detta är väldigt vanligt för TV apparater där det släpps nya modeller varje år med små förbättringar. Jag skulle nästan säga att alla dyrare TV modeller följer detta mönster i någon mån.
Vid lansering kostar den fullpris, och detta sänks sedan successivt under modellåret i samband med olika reor. När nästa års modell är redo att släppas så kostar förra årets modell i runda slänga halva priset.

I det aktuella fallet kan man jämföra med QNC95B som verkar vara denna TV fast modellår 2022 för att gissa var den är påväg. Den kostar nu 17000 istället för 40, men har varit nere på så lite som 16000.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6016566#statistics

Prisutvecklingsgraf för en produkt, minskande över tid, nuvarande pris 16 990 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Så är det. När vi köpte ni TV för några år sen blev det fjolårets modell. I princip samma sak till halva priset.
 
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
Skulle det vara något nytt?
 
  • Gilla
PaddyO och 2 till
  • Laddar…
Detta fenomen har ju funnits sen onoff började, att folk blir förvånade fortfarande :p

Alla stora kedjor gör på detta viset.
 
  • Gilla
Ranneling och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Detta fenomen har ju funnits sen onoff började, att folk blir förvånade fortfarande :p

Alla stora kedjor gör på detta viset.
Rött är billigt 🤗
 
  • Haha
  • Gilla
UlrikaSpg och 3 till
  • Laddar…
K Karl-E skrev:
Rött är billigt 🤗
Fan då är allt billigt i vissa affärer :D De prisar allt med rött.
 
  • Gilla
  • Älska
miafors och 1 till
  • Laddar…
Är detta en påverkanskampanj från Ahlsell med syfte att visa att "alla gör så här"?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Chonguis och 21 till
  • Laddar…
F
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Detta år är extrem när det kommer till "bluffpriser". Mobiltelefon/TV-Marknaden har dubblat listpriserna senaste 2 åren. Finns inte ett seriöst företag som trixar på detta sätt och dessutom kan erbjuda 50% i rabatt och fortfarande göra bra vinster på produkten.

[bild]

Behöver inte butiker lista priset senaste 30 dagarna numera?
 
  • Gilla
jpsjogren och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
F Fideliox skrev:
Behöver inte butiker lista priset senaste 30 dagarna numera?
Det tror jag inte man behöver lista, men man jämför med ordinarie pris och enligt svensk handel är det följande som gäller:

Ett ordinarie pris är det pris företaget normalt säljer produkten för. Det krävs att priset har tillämpats under något så när lång tid och det kan aldrig vara fiktivt. Priset bör ha tillämpats under en sammanhängande period på minst fyra veckor för att en jämförelse ska kunna göras med rea-priset.
Ser man på prisjakt på denna TV så är det 6 företag som har den på Rea till detta pris, medan man fortfarande kan köpa den hos Webhallen för ordinarie pris om man så önskar.
Jämförelse av Samsung 65" QN95C Neo QLED-TV-priser från olika återförsäljare, kundbetyg inkluderade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Prishistoriken visar ju att det högre priset varit det gällande sedan 20 september till 14 oktober.
Linjediagram som visar prisförändring över tid, med ett kraftigt prisfall från 42 990 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lägger man in Elgigantens historik i schemat (röd linje nedan) så visar det sig att de klarar börkravet på 4 veckor.

Linjediagram visar prisförändring över tid i svenska kronor (kr).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
OppfinnarJocke och 3 till
  • Laddar…
boschkenta
Att elgiganten fuskar med sina reor är väl sedan gammalt.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
boschkenta boschkenta skrev:
Att elgiganten fuskar med sina reor är väl sedan gammalt.
Har du läst inlägg #12?
 
boschkenta
K Kane skrev:
Har du läst inlägg #12?
Aha, det var ej där när jag läste tråden. Ser ut som de flesta höjt innan rean. Jag utgår alltid från att elgigantens reor inte är lika bra som de hävdar, då deras ordinarie pris ofta är högre än andras. Har dock inte handlat där på 15-16 år sedan jag blev trakasserad av en butikschef när jag julhandlade, så jag är inte helt opartisk...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.