Hej! Är det någon som vet vad polkagrisstänger är på ritningen? Vi vill riva en vägg i betong mellan G och L, garderob och linneskåp, kommer att kolla med konstruktör så det inte ställer till några problem 😊
 
  • Ritning av en byggnadsplan, visar sovrum, bad, och hall med mått och installationssymboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väggar. Mellan G och L finns dessutom ett schakt, osäker på syftet men kanske går det ventilationskanaler eller andra installationer där.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Schaktet är inte en del av din lägenhet utan föreningens.
 
  • Gilla
Malinovich
  • Laddar…
Tack för svar. Vad innebär det? Vi vill öppna upp den delen, tror du det går det om man får godkännande av styrelsen?
 
G gullegrizen skrev:
Det är väggar. Mellan G och L finns dessutom ett schakt, osäker på syftet men kanske går det ventilationskanaler eller andra installationer där.
Fast jag tolkade frågan vad det var för skillnad på en vägg med och utan polkagrismönster
 
  • Gilla
Malinovich
  • Laddar…
Schaktet (den del med ett korsande sträck närmst L) kommer du inte få göra något med.
Det lär vara avskild brandtekniskt. Går säkert ventilation eller VVS i den som försörjer flertalet lägenheter i huset.
 
  • Gilla
Malinovich och 1 till
  • Laddar…
Gällande polkagrismarkeringen/skrafferingen gissar jag på att det indikerar en annan typ av vägg.
Större delen av väggarna kanske är lättbetong exempelvis, medan resten är reglade gipsväggar som är skrafferade?
Normalt brukar jag tolka sådana ritningar som väggar som byggs om när jag ser en projekteringsritning, men detta antar jag är ritning över hur det ser ut.
 
  • Gilla
Malinovich och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.