jasså?? Oj, då har jag fått helt fel för mig. Tack för rättningen!
Vet iaf att LB-hus, Götenehus och Myresjöhus har 250. LB-hus har haft det ett tag medan de andra nyligen bytt standard.
 
När vi skrev på vårt entreprenadkontrakt var 20 cm isolering i plattan standard. Nu har det hunnit bli 30 cm. Tyvärr fick vi ju då en kostnad för att uppgradera och den hamnade på 30 000:-... Vi kollade upp hur stor del av detta som var material och det var runt 15 000:-. Påpekade detta och då blev vårt pris för allt plötsligt 21 000:- ;).

Vi har valt att inte öka till 30 cm. Känner att så mycket pengar kan göra bättre nytta någon annanstans, både vad gäller vår totalekonomi och miljön. Jag vill t ex gärna installera solvärme på taket så det är ett alternativ som ska kollas upp mer.
 
Ja, det var dyrt. Vår uppgradering kostade 10 000
 
Mikael_L
Måste väl ändå bero rätt mycket på plattans storlek också... antar jag ;)
 
S
Vi skall bygga ett - får man väl säga - stort enplanshus med en byggarea om ca 245 kvm.

Hur stor prisskillnad är rimligt mellan 20, 25 resp 30 cm isolering av bottenplattan?
 
Vårt 1-plans hus är totalt på cirka 270kvm och vi betalade 13.000:- extra (i material) för att öka från 200mm till 300mm, (då ingår högre kantelement och isolering).
 
S
OK, Jesca_j. Var det lösvirkesbygge (vilket blir fallet för oss)?

Vilket år byggde ni?

Arbetskostnaden borde väl egentligen inte bli högre, eller?
 
Vi anlitade ett byggföretag som gjorde grunden på löpande räkning (år 2005) och materialet till den upphandlade jag själv.
Huset är ett modulhus som vi ritat själva och levererades från VillaVarm.

Arbetskostnaden blir något högre med 300mm isolering eftersom det skall läggas ut tre lager isolering istf. två lager om ni skulle haft 200mm isolering. (Varje lager är (oftast) 100mm).
 
Måste väl ändå bero rätt mycket på plattans storlek också... antar jag
Fast kungkokos hus är större än vårt... Vi verkar ha fått ett mycket högt pris. Man skulle kanske göra ett prutförsök till ;). För 10 000:- skulle vi också uppgradera!
 
Mikael_L
Jesca_j skrev:
Vårt 1-plans hus är totalt på cirka 270kvm och vi betalade 13.000:- extra (i material) för att öka från 200mm till 300mm, (då ingår högre kantelement och isolering).
Lät väldigt billigt, ca 50 kr/kvm. Kostar inte 100mm cellplast mer än så?
Grattis.
 
Golvvärmen är en anledning till att välja 300mm istället för 200mm. Med 300 har du både hängsel och livrem vad gäller förluster neråt och fukt uppåt. Mitt råd är att göra det ordentligt, vad är 15000kr när man talar om husets GRUND, det är trots allt en mycket viktig del av huset.
 
Mikael_L skrev:
Lät väldigt billigt, ca 50 kr/kvm. Kostar inte 100mm cellplast mer än så?
Grattis.
Ja, den kostade mellan 50-60:- /kvm om jag inte minns fel men ute i balken så läggs det ju ingen isolering.
(Man får hyfsad rabatt när man köper en hel lastbil och släp med isolering). :)
 
Antagligen kommer hus med mer isolering (300) att sätta sig mer än om det var 200 mm isolering.
Cellplasten kommer ju tryckas ihop betänkligt under en livstid.
 
Fyller inte kantbalkarna någon funktion i detta? Det är ju bl.a. dessa som gör att man kan belasta en nygjuten platta med ett helt hus. Ytterväggarna belastar ju kanterna mest och dessa går ju hela vägen ner i backen. Men visst blir det en tyngd över hela plattan. Men att det skulle sätta sig mer har jag aldrig hört. Hoppas inte det!! :-/
 
Mikael_L
Använder du L-kantelement, vilket är vanligt, så står ju inte betongkantbalkarna direkt på backen precis. Utan det är 100-200 mm cellplast under där med.
Men plasten i L-elementen brukar vara lite starkare, dvs mer långtidsstabil, S200 eller S300.
Sätter man 400mm L-element (= 300mm isolering under plattan) men klarar sig med 200mm höga kantbalkar så får man ju själv lägga ett extra lager EPS-plast där, då kan man ju välja S300 just under kantbalkarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.