Mina gamla G4 halogenspottar över disk-/köksbänk börjar ha gjort sitt och jag tycker att ledtekniken idag borde erbjuda acceptabla alternativ. Så vad ska jag skaffa?

Krav
  • Ersätta åtta befintliga 20 W halogen med minst samma maximala ljusstyrka. Helst ska max ljus vara så d-a starkt att man i princip aldrig vill använda det.
  • Varmt behagligt halogenliknande ljus.
  • Passa infällda i hål med ca 58 mm diameter. Rejält inbyggnadsdjup finns tillgängligt.
  • Mycket jämn dimning från knappt skönjbara till max ljusstyrka.
  • Öppen standard. Inga (proprietära) molnlösningar.
  • Ej enknapps dosdimmer.
  • Dimmer ska passa i ett fack av ELKO RS kombiram

Önskemål
  • Vriddimmer. Tvåknappsdimmer med en knapp för upp och en knapp för ner kan fungera.
  • Integrerbar med Home Assistant.
  • Helst konstantspänningsdrift då konstantström (seriekoppling) kräver lite oönskad ombyggnad/omkoppling. Bygger/kopplar dock hellre om än gör avkall på dimningsegenskaperna.

I första hand ska alltså dagens dimmer/trafo/spottar ersättas med motsvarande dumma teknik, fast LED. Går det dessutom att integrera med Home Assistant är det en bonus. Har inga direkta preferenser avseende sådant som Shelly, Zigbee, Z-wave, Matter, med mera. Plejd går dock bort på grund av proprietär molnlösning.

Så vilka spottar, drivdon och dimmer tror ni kan passa mig?
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nog för att jag har varit rätt skeptisk till LED/ljuskvalitet/dimbarhet men är det verkligen så illa att ingen har några vettiga alternativ till G4 halogen att rekommendera?

Det måste väl finnas en massa här som har bytt ut halogenspottar till LED som bänkbelysning i köket.

Och bli inte rädd av min gedigna kravlista. Även enbart ett förslag på bra spot skulle uppskattas!
 
Jag följer tråden med intresse, har ett liknande projekt i långtidsplanen.
 
BirgitS
Det finns ju led med G4-anslutning så att det bara är att byta själva ljuskällan i spottarna samt då drivdonet om det inte klarar så låg last.

Annars känns det lite omodernt med spottar som arbetsbelysning i köket men det kräver ju lite mer om ska gå över till led-lister.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns ju led med G4-anslutning så att det bara är att byta själva ljuskällan i spottarna
Jag har inte hittat några tillräckligt små som är dimbara. Tips mottages gärna.

Sen börjar själva lamphållarna i spottarna ge upp men dessa skulle jag kunna byta om vettig "G4-led" ljuskälla fanns att hitta.

En stor fördel med denna lösning är att det vore enklare att prova ut. Ljuskällorna är billiga och kombinationer av dimmer/drivare kan man testa lite olika. Känns svårare att "låna hem" åtta spottar för provmontage...

BirgitS BirgitS skrev:
Annars känns det lite omodernt med spottar som arbetsbelysning i köket men det kräver ju lite mer om ska gå över till led-lister.
Aldrig funderat över modet på bänkbelysning. Vad skulle fördelen med led-list vara? Jag gillar värmen och skugg-/ljusvariationerna som spottarna ger. Tycker att led-list ofta blir ett kallt och tråkigt "platt" ljus.

Men absolut skulle led-list kunna vara ett alternativ. Är egentligen minst lika enkelt att sätta dit en sådan och bara låta de gamla spottarna sitta kvar oanvända. Bara mitt "ordningssinne" som skulle må illa ett tag över den lösningen. Men då är naturligtvis följdfrågan, förslag på led-list med jämn dimmning ner till noll och varmt ljus? Jag behöver en bit på ca 350 cm och en på ca 40 cm.
 
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Aldrig funderat över modet på bänkbelysning. Vad skulle fördelen med led-list vara? Jag gillar värmen och skugg-/ljusvariationerna som spottarna ger. Tycker att led-list ofta blir ett kallt och tråkigt "platt" ljus.
Fördelen med listen är väl just att det ger ett jämnt ljus över bänkytan så att man alltid ser bra ;)
Alfredo Alfredo skrev:
Men då är naturligtvis följdfrågan, förslag på led-list med jämn dimmning ner till noll och varmt ljus?
Vi har köpt led-lister till vitrinskåp och badrum från Xcen. De har stort sortiment och en bra kundtjänst. De sista till badrummet går att ställa in på mycket svagt ljus (bara så att det går att hitta fram till toaletten på natten) men det är nog inte samma lister som du behöver ovanför köksbänken. De är ju inte billigast men man kan få bra hjälp med att sätta ihop ett fungerande paket enligt sina önskemål.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fördelen med listen är väl just att det ger ett jämnt ljus över bänkytan så att man alltid ser bra ;)
Förvisso, men det tycker jag nog även spottarna gör på fullfart. Sen är det väl en lite personlig preferens var någonstans på skalan mellan skum nattklubb och steril obduktionssal man vill ha det i köket. :D
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
Jag har köpt dessa som ersatt 2st 20watt spottar med frostat glas ett vitrinskåp:
Tack! Skulle kunna vara något men tyvärr verkar de bara ge motsvarande 15 W vilket kan komma att kännas svagt när det handlar om arbetsbelysning i ett kök. Kanske får köpa ett testexemplar.

Ljuskällorna är även intressanta som ersättare till 10 W halogen i ett badrumsskåp där de rent effektmässigt borde fungera utmärkt.

Sen är det ju frågan om de ryms.
 
Ja d är en god idé att köpa ett testexemplar först
Jag brukar ofta göra så Pga att de tekniska specifikationerna och min upplevda känsla är inte alltid överens
Under våra nya köksskåp så satte vi en täcksida med infräst ledlist som kan dimmras steglöst ifrån Mys till Skolbespisningsljus mha tryckknapp + plejd.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Dessa har rätt hålstorlek i alla fall: [länk]
Borde vara minst lika starka som 20 W halogen.
Liksom dessa: https://www.hidealite.com/sv-se/produkter/downlights-med-drivdon/infallt/1208-12v-_-662536 Notera dock att de bara går att dimma med 12V AC. :
"
  • Behåll befintlig ledningsdragning, transformator och dimmer
  • Ansluts till 12V, AC eller DC. Endast dimbar med AC
Jag har svårt att hitta några Zigbee drivdon som ger annat än 12VDC så jag tycker du bör söka efter såna spottar istället. Hide-a-lite verkar inte ha några bra filter på sin hemsida så man får nog ringa dem eller söka hos någon annan.
Tex dessa, men de var ju inte så billiga förstås, Hide-a-lite pris..: https://www.ljustema.se/12v-led-spo...2v-dc-2700k-33w-239lm-ip44-7392529123913.html
Eller https://www.elbutik.se/product.html/llitt-alice-12v-led-downlight-47w-3000k-2?category_id=908
Med driver m Zigbee: https://www.elbutik.se/product.html/namron-zigbee-led-controller-1-kanal

Så här billigt blir det om man tar konstantström istället..: https://spotiled.se/led-spotlights/md-315-3w-vit-led-spotlight-ip44/
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Mina gamla G4 halogenspottar över disk-/köksbänk börjar ha gjort sitt och jag tycker att ledtekniken idag borde erbjuda acceptabla alternativ. Så vad ska jag skaffa?

Krav
  • Ersätta åtta befintliga 20 W halogen med minst samma maximala ljusstyrka. Helst ska max ljus vara så d-a starkt att man i princip aldrig vill använda det.
  • Varmt behagligt halogenliknande ljus.
  • Passa infällda i hål med ca 58 mm diameter. Rejält inbyggnadsdjup finns tillgängligt.
  • Mycket jämn dimning från knappt skönjbara till max ljusstyrka.
  • Öppen standard. Inga (proprietära) molnlösningar.
  • Ej enknapps dosdimmer.
  • Dimmer ska passa i ett fack av ELKO RS kombiram

Önskemål
  • Vriddimmer. Tvåknappsdimmer med en knapp för upp och en knapp för ner kan fungera.
  • Integrerbar med Home Assistant.
  • Helst konstantspänningsdrift då konstantström (seriekoppling) kräver lite oönskad ombyggnad/omkoppling. Bygger/kopplar dock hellre om än gör avkall på dimningsegenskaperna.

I första hand ska alltså dagens dimmer/trafo/spottar ersättas med motsvarande dumma teknik, fast LED. Går det dessutom att integrera med Home Assistant är det en bonus. Har inga direkta preferenser avseende sådant som Shelly, Zigbee, Z-wave, Matter, med mera. Plejd går dock bort på grund av proprietär molnlösning.

Så vilka spottar, drivdon och dimmer tror ni kan passa mig?
Har det hänt något under tiden som gått, @Alfredo ?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har det hänt något under tiden som gått, @Alfredo ?
Nej inget som egentligen är värt att beskriva.

Jag har provat några varianter av G4-led i befintliga spottar men med förhoppningsvis någorlunda lämplig dimmer/drivdon. Det har väl fungerat sådär. På fullfart har de lyst bra och jag har även fått några olika dimmade lägen skapligt flimmerfritt. Dock inte den mjuka steglösa dimning från noll till max som jag önskat. Men trots allt någorlunda acceptabelt.

Dock har hållbarheten på ljuskällorna varit usel. Många har börjat blinka eller helt slockna efter bara någon månad, vilket nästan är sämre livslängd än de halogenljuskällor de ersätter.

Så sammanfattningsvis är jag egentligen i samma läge som när jag skapade tråden. Delvis självförvållat på grund av lathet och delvis för att jag inte haft lust att chansa på att beställa/köpa något som jag inte kan se i drift innan köp. Åtta "bra" spottar, drivdon och dimmer blir trots allt några kronor både i inköp och kostnad för installation/ombyggnad.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej inget som egentligen är värt att beskriva.

Jag har provat några varianter av G4-led i befintliga spottar men med förhoppningsvis någorlunda lämplig dimmer/drivdon. Det har väl fungerat sådär. På fullfart har de lyst bra och jag har även fått några olika dimmade lägen skapligt flimmerfritt. Dock inte den mjuka steglösa dimning från noll till max som jag önskat. Men trots allt någorlunda acceptabelt.

Dock har hållbarheten på ljuskällorna varit usel. Många har börjat blinka eller helt slockna efter bara någon månad, vilket nästan är sämre livslängd än de halogenljuskällor de ersätter.

Så sammanfattningsvis är jag egentligen i samma läge som när jag skapade tråden. Delvis självförvållat på grund av lathet och delvis för att jag inte haft lust att chansa på att beställa/köpa något som jag inte kan se i drift innan köp. Åtta "bra" spottar, drivdon och dimmer blir trots allt några kronor både i inköp och kostnad för installation/ombyggnad.
Jag hade satsat på CC pga bäst teknik och lägst kostnad, även om du hade fått viss omdragning av ledningar.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.