S SimonGryB skrev:
Hej, om jag köper denna elbilsladdare krävs väl enbart ett trefasuttag? Eller behöver jag något extra utöver det?

[länk]
Nej, det räcker med laddaren.
Vill du minska risken att ev. skjuta en huvudsäkring kan lastbalansering vara bra, men absolut inget krav för att du ska kunna ladda.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Smidig!
Jag har CTEK:s variant och är mycket nöjd med att kunna ta den med mig.
Men den där ser ju ännu smidigare ut, och billigare!
 
Hannuse Hannuse skrev:
Smidig!
Jag har CTEK:s variant och är mycket nöjd med att kunna ta den med mig.
Men den där ser ju ännu smidigare ut, och billigare!
Perfekt! Hur har du gjort, har du lastbalansering?
 
S SimonGryB skrev:
Perfekt! Hur har du gjort, har du lastbalansering?
Ja, jag har CTEK:s lastbalansering, och den funkar bra ser jag nu när den har fått jobba lite, eftersom jag ”bara” har 20A huvudsäkring.
 
Enligt mekster är den inbyggd, stämmer det? Eller har du köpt en vid sidan av
 
S SimonGryB skrev:
Enligt mekster är den inbyggd, stämmer det? Eller har du köpt en vid sidan av
Den är inte inbyggd.
Det är en extern pryl som kopplas till elmätaren.
 
Man får dock tänka på att det är den mest belastade fasen som kommer att styra balanseringen.
Elbilen styr ner faserna baserat på det.
Så även om den initialt laddar, och det ser ut så här när jag har justerat laddboxen till att använda 10A.

Graf som visar fasbelastning i realtid för elektricitet i hemmet, med aktuell spänning för varje fas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så blir det så här när både varmvattenberedaren går, och man knäpper igång vattenkokaren.

Graf visar realtidsbelastning per fas i elsystem, med spänningsvärden, i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så trots att min bil bara använder två faser (L1 och L2 här) så styrs den ner när L3 blir högt belastad.
Kan vara bra att ha i åtanke, så att man inte tror att det är någonting fel, eller börjar att försöka trixa med sin elanläggning i onödan.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
S SimonGryB skrev:
Enligt mekster är den inbyggd, stämmer det? Eller har du köpt en vid sidan av
Den har inbyggd möjlighet att styra strömuttaget, men den måste ju få information någonstans ifrån om hur mycket ström det går totalt per fas. Därför behöver man köpa en extra pryl som kopplas in på inkommande ledning till elcentralen.
 
useless useless skrev:
Den har inbyggd möjlighet att styra strömuttaget, men den måste ju få information någonstans ifrån om hur mycket ström det går totalt per fas. Därför behöver man köpa en extra pryl som kopplas in på inkommande ledning till elcentralen.
Den kopplas in direkt i elmätarens HAN port, så man måste ha den nya elmätaren för att det ska fungera, och även ett fungerande WiFi till elmätaren.
Detta eftersom lastbalanseringsprylen kommunicerar med WiFi till laddboxen.
Men en smidig lösning tycker jag, och fungerar mycket tillfredställande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.