Vad roligt att få följa ert husbygge. Vad räknar ni med att huset kostar er totalt (nyckelfärdigt inkl grund mm mm) men inte med tomt? Gör ni mycket själv?
 
Jahapp, så ska jag svara lite då.

Mignus: Vi har en säljare från Ockelbo, B Danielsson. Det kanske är gävlekontoret? Och ja, hittills är vi kanonnöjda!

Wikman: Vi kör på standardpumpen (IVT 490). Det är ju som vanligt, man får inte så mycket för att man väljer bort den. Det går ju att komplettera den med tillskottsvärme från tex fjärrvärme, kamin el dylikt om den inte räcker till. Angående isoleringen var den likvärdig med de andra alternativ vi kikat på (mer eller mindre iaf). Jag tror nog det är tillräckligt.

Miramira: Man är byggherre på Björklidenhus oxå, dock inte så jättemycket att hålla reda på, man får fixa bygglov, byggel och eventuellt byggvatten. Åsså en KA som hjälper till att kolla vid tex grundsättning, stomresning m.m så allt går rätt till.

Fru_Skogsberg: Vi hamnade på ett pris på 1 260 000:-. Men då drar vi elen själva och målar allt. Sen bygger vi garage av lösvirke. Totalt räknar vi med att hamna under 1,8 mille.
 
Vi var också i kontakt med Björkliden innan vi bestämmde oss. Fick bra intryck av säljaren. Vet ej vart han satt, kanske Uppsala, men han sa att han var från Avesta från början.

miramira: Byggherre är väl alltid den som beställt huset oavsett entreprenadform. Den uppfattningen har jag fått iallafall. Men det behöver ju inte betyda att man håller i allt själv utan det gör ju oftast byggledaren.

Wikman: Om Björkliden har 220mm isolering så tycker jag det låter rätt bra. Fiskarheden har ju t.ex. 190mm. Runt 220mm är nog ganska vanligt bland lite dyrare hus.
 
Hejsan!

Hänger på er här! Lutar åt att vi ska bygga Villa Fröjd! Har talat med säljaren och det låter ju superbra! Fick klart med banken i dag så till veckan ska vi ringa och be om lite mer information. Finns inget visningshus här i Norrland bara..lite trist.

Vad har Björklidenhus för standard i köket? Blir det mycket tillval där om man vill ha spis med häll osv? Har ni någon aning om vad det är för kakel/klinkers i våtutrymmena?
 
Här kan du se de prover vi hade att välja på. Vi valde det rektangulära kaklet i både kök (brunt) och badrum (vitt), sen ett mörkare klinkers på golven. Skitdåliga bilder dock...
http://villabjorkman.blogspot.com/2007/09/kakelprover-puh.html

Vad gäller standarden i köket så är det kök från Scandinvian Kitchen, Hagaköket, Klara serien
http://www.hagakoket.com/klara/index_1.htm

Tillvalen för häll m.m. har jag ingen större koll på då vi helt valde bort alla vitvaror. Vi vill ha rostfritt och tillvalen var rätt dyra jämfört med att köpa själv. Men jag tror iaf att det kostar ca 2500:- att anpassa köket till häll (blir ett skåp med ugn och mikro i). Jag har en prislista nånstans dock... fast priserna har gått upp nu sen vi beställde så begär en prislista av säljaren bara.
 
emmzan
tillägg för spis med häll och skåp med inbyggnadsugn o micro är 42 000 i rostfritt och 30000 i vitt.
 
handbrake: Tack för bilderna, det fanns ju några att välja på iaf..där blev jag positivt överaskad! Snackade med säljaren i månags igen och han skulle skicka lite mer kataloger...väntar vid brevlådan varje dag nu ;-)

miramira: Oj vad dyrt, då äre nog nästan smartare att välja bort och köpa själv på typ Elgiganten eller nått?
 
Hej! Hafr möte med en säljare från Malmö och vi blev bara så säkra på Björklidenhus, allt verkar ju för bra för att vara sant?! Priser, bemötande osv.... Hur har resan varit för er innan vi skriver papper?
 
vi hade en fantastiskt försäljare som hjälpt oss jättemycket, när sedan projektet satt igång så har vi haft ständig kontakt med vår projektledare. Inga problem alls.
 
Hej Handbrake,

Kul att läsa din blogg och se alla bilder. Vi ska träffa en säljare från Björkliden på måndag...spännande!
Har en fråga. Vi funderar också på en 1 1/2 - plans kåk och vi tänkte väl också börja med spångolv och oisolerad. Nu frågan, (finns inga dumma frågor va?) hur är det när man går upp till övervåningen, är det en dörr där eller? Gäller att isolera ganska snabbt ,annars lär det bli kallt i hela huset....eller?
 
Jag kan svara på den. Väljer du trappa så gör dom "hålet" åxå då smiter värmen ut där om du inte isolerat taket såklart.
Standard är "vindslucka" med stege upp. Dessutom har du ju isolering i innertaket så sålänge du inte har "hålet" upp så så klarar du dig utan att det blir kallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.