Hej

Trotts skakig marknad gjorde vi en stadig vinst när vi sålde vår bostadsrätt. Vi flyttar till ett dyrare boende nu och kommer låna ungefär lika mycket pengar som innan flytten. Boendet är i behov av renovering och vi vill även kunna låna delvis till detta.

Men hur fungerar det när man har uppskov? Säg för enkelhetens skull att jag matar in all vinst som del i köpeskillingen. Sen vill jag låna med huset som säkerhet för att renovera. Innebär det att jag måste skatta eller ha avdrag för de pengar jag lånar?

Tack på förhand.
 
Nej. Uppskovet har inte med det att göra.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Puttelino Puttelino skrev:
Hej

Trotts skakig marknad gjorde vi en stadig vinst när vi sålde vår bostadsrätt. Vi flyttar till ett dyrare boende nu och kommer låna ungefär lika mycket pengar som innan flytten. Boendet är i behov av renovering och vi vill även kunna låna delvis till detta.

Men hur fungerar det när man har uppskov? Säg för enkelhetens skull att jag matar in all vinst som del i köpeskillingen. Sen vill jag låna med huset som säkerhet för att renovera. Innebär det att jag måste skatta eller ha avdrag för de pengar jag lånar?

Tack på förhand.
Uppskovet har bara med den vinst vs den köpepenning ni erlade för den nya fastigheten. Vad ni sen gör i den nya fastigheten kan påverka nästa vinst, eftersom man kan göra vissa avdrag (och sedan då ev uppskov när ni köper nästa bostad) men inte det ni har nu.

https://www.skatteverket.se/privat/....4.6d02084411db6e252fe80009532.html?q=uppskov
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej. Uppskovet har inte med det att göra.
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Uppskovet har bara med den vinst vs den köpepenning ni erlade för den nya fastigheten. Vad ni sen gör i den nya fastigheten kan påverka nästa vinst, eftersom man kan göra vissa avdrag (och sedan då ev uppskov när ni köper nästa bostad) men inte det ni har nu.

[länk]
Jag hörde av mig till skatteverket och fick samma svar. Dom bryr sig inte om vad man gör med vinsten/uppskovpengarna.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Sen får man väl tänka på hur länge man kan ha uppskov också.......inget kul att skjuta på skatt till ett senare tillfälle .
 
Det är väl hela syftet med uppskov.
 
jo det såklart men om uppskovet är tidsbegränsat så kanske det inte är så roligt att betala skatt på vinsten med pengar man inte har. Min poäng är ju att man redan här räknar med uppskov och hela vinsten plöjs in i nytt dyrare boende och mer ska lånas därtill. Sen ska ju uppskovet ändå betalas nån dag i framtiden på ett eller annat sätt......
Men det kanske inte är tidsbegränsat ? Jag vet inte.......
 
JUST NU är det fördelaktigt att skjuta upp reavinstbeskattningen eftersom det inte utgår någon ränta på beloppet. Det innebär att man i princip lånar räntefritt av staten.
Men vi vet inte om/när räntefriheten upphör.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nej, det är inte tidsbegränsat. Det hänger med tills du säljer nästa gång. Vad som händer då beror på hur nästa boende ser ut.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är väl hela syftet med uppskov.
Har för mig att jag läst att syftet skulle vara att minska bolånen. Men man kan ju köpa en Ferrari om man vill för pengarna. Första gången man kör den halveras värdet..
 
Jag skulle säga att det är vettigt att använda uppskovet till renovering. Då har man nån chans att få igen pengarna sen när man säljer.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.