Hej,

Håller för närvarande på med en större renovering av vårt hus som står på plintar. Tanken är att vi ska dra vattenburen golvvärme. Idag består bottenbjälklagets isolering av 120 mm mineralull + asfaboard vilket är på tok för lite. Jag hade en firma över som föreslog att sprutisolera hela undersidan med några cm PU isolering med stängd cell. Då jag tänkt lite mer på saken verkar detta inte korrekt sätt att göra det på. Jag är orolig för att man låser in fukt. Det blir ju i princip som att lägga en ångspärr närmast utesidan vilket man vanligtvis inte gör.

Jag funderar därför istället på om man ska göra någon liknande operation fast inifrån och då lämpligtvis med skivor istället för skum. Problemet är ju att det bygger på höjden om man först ska ha PIR skivor och sedan spårade spånskivor på detta, kanske kan man tvinga ner skivorna mellan reglarna istället? Hade en förhoppning om att hitta självbärande och spårade PIR skivor men detta verkar inte finnas, det närmaste jag hittar är "Uponor capsula" som tycks vara något EPS material som jag vet har sämre isolerings egenskaper. Ett annat alternativ är ju att lägga på mer mineralull på undersidan (det finns gott om plats).

Någon som kan guida en nybörjade som mig om vad som kan vara den bästa och kostnadseffektivaste lösningen?
 
surris
EPS cellplast har samma lambdavärde som mineralull. Men ska du få plats med lite mängd isolering så känns det som enda alternativet är att isolera från undersidan annars förlorar du väldigt mycket i höjd.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Kör ett lager med 100mm cellplast/XPS eller liknande underifrån om du kommer åt. Springor och vid ev. rörgenomföringar kan du täta med fogskum.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
surris surris skrev:
EPS cellplast har samma lambdavärde som mineralull. Men ska du få plats med lite mängd isolering så känns det som enda alternativet är att isolera från undersidan annars förlorar du väldigt mycket i höjd.
Intressant att mineralull och cellplast/XPS har samma lambdavärde. Jag trodde att cellplast hade bättre egenskaper. Vad är då anledningen till att välja cellplast framför mineralull, är det för att det är enklare att sätta dit i form av skivor? PU isolering känns som det går helt bort iaf (i princip lurendrejeri att marknadsföra detta som dessa företag gör)

Det finns gott om plats i plintgrunden. Som mest 2 m och som minst 0,8 m till mark. En annan sak jag läst mig till med denna grundtyp är problem med möss och andra djur. Vad jag förstår gillar möss att äta cellplast så jag funderar på om det är tillräckligt att sätta detta ytterst. Min tanke just nu är följande: riva bort befintlig blindbotten (asfaboard), klossa ner och sätta mineralull (typ 120 mm till) och sen någon form av skivmaterial på det som sista skydd som vind och djurskydd. Vad tror ni om det och har ni några förslag på lämplig skiva. Kan också jobba inifrån då befintlig golv ska bort. Tanken är att sen lägga vattenburen golvvärme.
 
Både cellplast och mineralull består till största delen av luft och det är den stillastående luften som ger isolervärdet. Så i praktiken är det ingen större skillnad och det går inte att göra något isolermaterial som är väsentligt bättre (om man inte byter luften mot vakuum, men det är dyrt och komplicerat).
Snarare kan det vara en nackdel i många fall med hårda skivor eftersom det är svårt att få dom att fylla upp alla utrymmen utan att det blir springor.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Bra fångat av dig med fuktkatastrofen som hade kunnat ske med sprayisoleringen.

Jag hade inte valt cellplast på grund av brandrisken. (Schwooooosh...)
 
surris
O Osg skrev:
Intressant att mineralull och cellplast/XPS har samma lambdavärde. Jag trodde att cellplast hade bättre egenskaper. Vad är då anledningen till att välja cellplast framför mineralull, är det för att det är enklare att sätta dit i form av skivor? PU isolering känns som det går helt bort iaf (i princip lurendrejeri att marknadsföra detta som dessa företag gör)

Det finns gott om plats i plintgrunden. Som mest 2 m och som minst 0,8 m till mark. En annan sak jag läst mig till med denna grundtyp är problem med möss och andra djur. Vad jag förstår gillar möss att äta cellplast så jag funderar på om det är tillräckligt att sätta detta ytterst. Min tanke just nu är följande: riva bort befintlig blindbotten (asfaboard), klossa ner och sätta mineralull (typ 120 mm till) och sen någon form av skivmaterial på det som sista skydd som vind och djurskydd. Vad tror ni om det och har ni några förslag på lämplig skiva. Kan också jobba inifrån då befintlig golv ska bort. Tanken är att sen lägga vattenburen golvvärme.
I ditt första inlägg skrev du att EPS cellplast hade sämre lambdavärde vilket jag sa att fallet inte var så. XPS är också cellplast men av hårdare variant som man oftast har i mark där högra tryckhållfasthet krävs.

Möss gillar att bo i mineralull. Du behöver inte ta bort boarden, bygg ett ramverk under, isolera och upp med en skiva.
 
surris surris skrev:
I ditt första inlägg skrev du att EPS cellplast hade sämre lambdavärde vilket jag sa att fallet inte var så. XPS är också cellplast men av hårdare variant som man oftast har i mark där högra tryckhållfasthet krävs.

Möss gillar att bo i mineralull. Du behöver inte ta bort boarden, bygg ett ramverk under, isolera och upp med en skiva.
Tack för svar! Något förslag på vad för typ av skiva man bör ha som yttersta lager? Nytt lager av asfaboard eller finns det bättre alternativ såhär 50 år senare?
 
surris
O Osg skrev:
Tack för svar! Något förslag på vad för typ av skiva man bör ha som yttersta lager? Nytt lager av asfaboard eller finns det bättre alternativ såhär 50 år senare?
Oljehärdad board. Om du reglar cc 600 bör du ha 6mm skiva, 3mm så behöver du klämma upp skivan med läkt så den in bågnar neråt. Jag hade även klämt dit några läkt med 6mm skivan också. Det finns även färdiga trossbottenskivor, men måtten på dem är anpassade efter att ligga emellan cc 600 bjälklag.

Den släta/oljehärdade sidan ska vara neråt.
 
  • Gilla
Osg
  • Laddar…
O Osg skrev:
Intressant att mineralull och cellplast/XPS har samma lambdavärde. Jag trodde att cellplast hade bättre egenskaper. Vad är då anledningen till att välja cellplast framför mineralull, är det för att det är enklare att sätta dit i form av skivor? PU isolering känns som det går helt bort iaf (i princip lurendrejeri att marknadsföra detta som dessa företag gör)

Det finns gott om plats i plintgrunden. Som mest 2 m och som minst 0,8 m till mark. En annan sak jag läst mig till med denna grundtyp är problem med möss och andra djur. Vad jag förstår gillar möss att äta cellplast så jag funderar på om det är tillräckligt att sätta detta ytterst. Min tanke just nu är följande: riva bort befintlig blindbotten (asfaboard), klossa ner och sätta mineralull (typ 120 mm till) och sen någon form av skivmaterial på det som sista skydd som vind och djurskydd. Vad tror ni om det och har ni några förslag på lämplig skiva. Kan också jobba inifrån då befintlig golv ska bort. Tanken är att sen lägga vattenburen golvvärme.
Jag har satt EPS underst....blir lite orolig om det är så att djur ganger på det - men det visar sig väl antar jag.Innan satt det 45mm glasull upphållet av masonit...men efter 20+ år var det väldigt hänagne/mögligt, och eftersom jag bara har ca 0,5m under mig krypgrund så är det svårt nog att skruva upp skivor av frigolit....trycka upp glasull + masonit vet jag inte hur dom lyckades med (uppenbarligen inte bra med tanke på hur det såg ut)
 
surris
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag har satt EPS underst....blir lite orolig om det är så att djur ganger på det - men det visar sig väl antar jag.Innan satt det 45mm glasull upphållet av masonit...men efter 20+ år var det väldigt hänagne/mögligt, och eftersom jag bara har ca 0,5m under mig krypgrund så är det svårt nog att skruva upp skivor av frigolit....trycka upp glasull + masonit vet jag inte hur dom lyckades med (uppenbarligen inte bra med tanke på hur det såg ut)
Bland de roligaste jobben man kan ha 😉
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
surris surris skrev:
Bland de roligaste jobben man kan ha 😉
Lägg därtill att det fanns gammal bråte och massa kattskit därunder i sanden :/
Skitigt var bara förnamnet ...
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.