Ska lägga på en massiv ekbänkskiva på mina skåp i garaget. Behöver jag lägga dit några lister eller liknande mellan skåp och skiva så att det blir en luftspalt eller kan jag lägga skivan direkt mot skåpet?

Svart verktygslåda med damm och handavtryck, stänger i metall, i ett inomhusutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, jösses.... Kör med oljebeständig Silicone, så slipper du oroa dig att skåpet blir smutsigt på baksidan, ifall du får för dig att oljebehandla verktygen i garaget.

Du kanske är orolig för att skåpen rostar på baksidan?
 
Redigerat:
H Hybro skrev:
Ja, jösses.... Kör med oljebeständig Silicone, så slipper du oroa dig att skåpet blir smutsigt på baksidan, ifall du får för dig att oljebehandla verktygen i garaget.
Vet inte om jag förstår ditt svar rätt men det är alltså inte glipan mot väggen jag undrar över utan om det blir dåligt om träskivan ligger dikt an skåpets ovansida. Typ att den slår sig eller nått pga fukt.

Så här skriver Ballingslöv t.ex:

”Om skäpet har en hel ovansida bör man, för att fa samma fuktighet pa bänkskivans under- och översida, montera dit avstandslister pa 3 mm och göra minst 4 st. lufthäl med en diameter pà 50 mm i ovansidan eller saga bort en del av ovansidan”

Instruktionsmanual för montering av bänkskivor i massivt trä på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vart kommer eventuella fukten ifrån?
 
Sen har väl de där med toleranser i en kök att göra. I ett garage lär de väl kvitta om något mot förmodan skulle röra sig en millimeter.
 
H Hybro skrev:
Vart kommer eventuella fukten ifrån?
Luften tänker jag?
 
P Patzie skrev:
Sen har väl de där med toleranser i en kök att göra. I ett garage lär de väl kvitta om något mot förmodan skulle röra sig en millimeter.
Jo det stämmer förstås, tänker mer om det kanske finns risk att skivan slår sig eller så. Sen har jag inrett ”garaget” i nära nog köksstandard. Mer hobbyrum än bilgarage.

Jag tolkar ändå ni två som svarat här i tråden som att svaret nog är nej. 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.