Hej! Jag undrar i vilket skede man beställer/köper/installerar en bidé i samband med husbygge som skall vara nyckelfärdigt. Jag såg inte att valet fanns att göra i beställningsskedet av själva huset och dess badrumsinredning. Fick ett intetsvar av företaget som handlade beställningen. Svedbergs är de som levererar badrumsinredning som exempelvis toalett.

Kontaktar man snickarna? Badrumsleverantören? Installeras de i efterhand när huset är färdigt?

Jag vill få möjlighet att få ett adekvat tryck i strålen och att få det installerat "snyggt" och inte som en tydlig separat bit man bara satt fast. Jag vill ha det så integrerat som möjligt i själva toaletten. När ser man till att göra det? Jag har aldrig haft eller installerat en sådan.

Bonusfråga: vart köper man en bra bidé? Någon som har något tips på en bra sådan? Pris är ingen större fara, såvida den inte är gjord av guld och kostar enligt sådant. 🤓
 
Bidé tillhör nog inte vanligheten för nybygge.
Men säkert en bra pryl😃
Jag har bara varit med om en kund som har installerat en bidé på mina 27år som snickare.
De bästa är att du nämner de så tidigt som möjligt, gärna när du beställer ditt hus.
Innan man gjuter eran betongplatta till huset vill man gärna ha med avlopp och vatten till bidén
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
T Timmermannen77 skrev:
Bidé tillhör nog inte vanligheten för nybygge.
Men säkert en bra pryl😃
Jag har bara varit med om en kund som har installerat en bidé på mina 27år som snickare.
De bästa är att du nämner de så tidigt som möjligt, gärna när du beställer ditt hus.
Innan man gjuter eran betongplatta till huset vill man gärna ha med avlopp och vatten till bidén
Tack för svar. Plattan är redan gjuten och jag nämnde det vid husbeställningen. Tydligen skulle man ta upp det senare men man sade aldrig när. Jag kanske får kontakta byggledaren för detta. Bidé är mycket bra att ha :)
 
  • Gilla
Timmermannen77 och 1 till
  • Laddar…
Bide är nice. Beroende på om man har avloppet som går upp i en vägg för att sedan in i en väggmonterad toalett eller direkt på rätt ställe i plattan där toaletten skall vara.

Annars allternativ är att ta en "japansk" toalett. Det har vi och gör typ samma som bide fast man slipper ett separat proslin. Då måste vatten och el förberedas. Men det kan man göra innan badrummet får på plyfa/gips
 
Ja gör de, kanske blivit en miss i kominikatoinen, mellan husäljaren och byggledaren.
De är inte så roligt att behöva bila upp hål i en ny betongplatta där de ligger golvämeslang som man inte vill bila sönder.
 
H Humsipums skrev:
Installeras de i efterhand när huset är färdigt?
Det är lika med att riva och bygga om hela badrummet.

Om det inte är odnat med avlopp för biden innan betongplattan gjöts, så är det i praktiken försent att ordna en bidé nu.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
BirgitS
H Humsipums skrev:
Jag undrar i vilket skede man beställer/köper/installerar en bidé i samband med husbygge som skall vara nyckelfärdigt.
Menar du en separat fristående bidé (vanligaste betydelsen) eller en toalett med inbyggt vattensprut?
Det verkar vara lite olika åsikt om det i tråden.
 
T
För sent för en bidé i och med plattan redan är gjuten men det du kan göra är att fixa så att du får ett duschmunstycke monterat bredvid toan så får du en bidé light-version!
 
BirgitS
H Humsipums skrev:
Jag vill ha det så integrerat som möjligt i själva toaletten.
För mig låter det ju inte som en separat bidé med eget avlopp.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Typ "japansk" toalett eller /duschtoalett är väl det TS är ute efter och det bör väl gå att få dit efter plattan är gjuten, borde väl finnas både som vägghängd och golvmonterad och gå att lösa? Lite mer prylar inuti väggen för fallet med vägghängd än vanligt så det kan ju slå på väggtjocklek och därmed handikappanpassningskrav så kanske bra att kolla med husfirmans arkitekt så det går att uppfylla, även golvmonterad blir större så samma problem, så börja med husfirman (så ni inte åker dit på det på slutbesitningen)

Modernt toalett med bidéfunktioner, öppet lock, kontrollpanel, på grått trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
MrJay
Köp en Grohe Sensia Arena, vi har 2st. Det är en s.k. smart japansk toalett som är vägghängd. Dina elektriker behöver dra fram el till den. Inte billigt men löser problemet, tror inte sådan standard erbjuds av hustillverkare i Sverige.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är lika med att riva och bygga om hela badrummet.

Om det inte är odnat med avlopp för biden innan betongplattan gjöts, så är det i praktiken försent att ordna en bidé nu
Det gör mig något irriterad då jag har pratat om det med husbyggarna sedan dag 1 när vi diskuterat badrum men att de inte nämnt något om det.
 
L Leif i Skåne skrev:
Jag har en tvättställsblandare med bidé dusch handhållen.
Den funkar perfekt, möjligen hade jag önskat en bättre vinkel mellan dusch och handtaget den jag har 90° borde varit 120° eller ställbart.

Kolla in filmen i denna posten #16

[länk]
Tack, denna ser lovande ut. Går den att installera separat eller är den helt kopplad till blandaren/kranen?
 
H Humsipums skrev:
Tack, denna ser lovande ut. Går den att installera separat eller är den helt kopplad till blandaren/kranen?
Vatten går att installera/ändra även när badrummet är klart. Så om en sådan toalett skulle behöva varmvattem, så är det inte försent.
Problemet hade varit om du velat ha en toalettstol och en bide' vid sidan om. Då det behövs ett extra avlopp i golvet. Ett nytt avlopp går inte att sätta i efterhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.