Hej.

Är okunnig på trädgårdshantering men vi köpt ett hus 2 år sedan och behövde hjälp med fixa varmkomposten. Fick mycket bra tips här i forumet så jag är tillbaks med problem på framsidan av huset.

Det finns en del stora odlingskragar.



Det växte lite slumpmässiga saker i den men det mesta såg ut som ogräs. I alla fall så ville jag plantera saker själv (kanske lite potatis, tomater, fina blommor, örter, salladslöv, etc). Så jag tog bort allt dvs drog ut det jag kunde med händer, rörde om jorden (bara ca 25 cm av topplagret) och testade med en tomat planta och 2 rader av salladsblad. Det enda som lyckades växa var 2 stycken salladsplantor, någon blomma som jag inte planterat själv och en massa ogräs.




Antar det är dumt att plantera ngt nu ändå men om jag ska plantera något till våren igen, räcker det med att dra ut allt som växt eller behöver jag byta ut all jord. Vad jag vet så ser jag inte Marktäckväv eller något så misstänker att det är omöjligt att undvika ogräs. Och jag känner om jag rensar längst upp och planterar något nytt igen så kommer det växa massa ogräs igen vilket kanske inte är optimalt.

Detta är på söder sidan så väldigt mycket solsken på morgon.

Har ni några tips?
 
B
Rensa bort ogräs och annat som inte ska vara där, toppa av med 3-5cm kompost ungefär och odla på nästa år. Mängden kompost är ju lite gissning, jag vet ju inte hur bra jord du har nu.

Tomater är lite känsliga, du lyckas nog bättre om du driver upp dem inomhus och planterar ut på en varm solig plats. Potatis är ett ganska säkert kort, dessutom så täcker de ogräs ganska hyggligt så ogräsbekämpningen blir inte riktigt lika kritisk.

Ogräs blir det alltid. Man får vara ihärdig och rensa.
 
  • Gilla
amukh och 4 till
  • Laddar…
@BSOD 's råd är både enkelt och effektivt. Iom kupningen och lättare lukning det första året får man fin jord till följande säsong. Men man kommer inte ifrån att rensa ogräs vid odling! Tycker man detta är en pina är det bättre att utvidga gräsmattan istället.
 
Täckodling funkar skapligt mot ogräs och lite ogräs gör inte heller något.
Jag har lagt på fallfrukt och träflis inklusive löv I tjocka lager i våra pallkragar. Till våren så lägger jag på ett lager från komposten och väntar ett tag innan plantering. I vanliga fall* är varmkomposten rik på kväve och skyndar på nedbrytningen av vinterns täckmaterial som har mycket kol.
Första klippningen av gräset till våren sker med uppsamlare för att få något att täcka med i kragarna. Gräset ger både täckning och näring.
Sen drar man upp de enstaka ogräset som står för nära det man har planterat.

*i år är det redan föt mycket kol så jag måste leta upp lite gödsel.
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Du har fått många bra tips redan. Vill du plantera något redan nu vill jag tipsa om vitlök. Skörda i juli!
 
  • Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Rensa bort ogräs och annat som inte ska vara där, toppa av med 3-5cm kompost ungefär och odla på nästa år. Mängden kompost är ju lite gissning, jag vet ju inte hur bra jord du har nu.

Tomater är lite känsliga, du lyckas nog bättre om du driver upp dem inomhus och planterar ut på en varm solig plats. Potatis är ett ganska säkert kort, dessutom så täcker de ogräs ganska hyggligt så ogräsbekämpningen blir inte riktigt lika kritisk.

Ogräs blir det alltid. Man får vara ihärdig och rensa.
Tackar så mycket.

Måste inte vara tomater. Något blandning av ätbart och blommor så det också ser fint ut större delen av året.

Några frågetecken jag hade var om det är ett problem att odlingskragar ligger nära den stora gröna häcken ni ser på bilden. Jag har märkt att även dessa växer i odlingskragar. Vet inte om det är frön som ramlar in i jorden eller om häcken sprider sig under marken.

Är det dumt att tömma all jord och lägga ner något marktäckningsväv eller ngt och sedan fylla tillbaks med samma jord och sedan lägga på ny eller kompost jord längst upp?
 
G Genomklok skrev:
Du har fått många bra tips redan. Vill du plantera något redan nu vill jag tipsa om vitlök. Skörda i juli!
Googlade lite hur man gör. Är ju toppen att det finns grejer man kan plantera så här sent på året också.

Tack för tipset.
 
B
@amukh ser ingen bild!

Du ser ju på rötterna när du rensar om det växt från frön som kommer från luften, eller underifrån.

Har man markduk hjälper det kanske lite mot ogräs underifrån, jag har både bäddar med och markduk och jag vet inte om det är så stor skillnad på ogräsmängder.

Tar du bort jorden och den ser rätt fin ut skulle jag absolut återanvända den och bara toppa på med ny gödsel/kompost.

Vissa har ju fått för sig att man förbrukar jorden, att man måste byta ut den. I takt med att man odlar försvinner visserligen vissa ämnen, men då är det ju snarare rätt jordförbättring man ska tillsätta för att återställa jorden kan jag tycka.

Sockerärtor, brytbönor, morötter, potatis, rädisor och plocksallad växer hos mig.

Jag blandar inte blomster och matodling, matodlingsdelarna ser kanske inte så fina ut under stora delar av året, det är väl kanske april till augusti som de ser hyggligt prydliga ut.
 
B BSOD skrev:
@amukh ser ingen bild!

Du ser ju på rötterna när du rensar om det växt från frön som kommer från luften, eller underifrån.

Har man markduk hjälper det kanske lite mot ogräs underifrån, jag har både bäddar med och markduk och jag vet inte om det är så stor skillnad på ogräsmängder.

Tar du bort jorden och den ser rätt fin ut skulle jag absolut återanvända den och bara toppa på med ny gödsel/kompost.

Vissa har ju fått för sig att man förbrukar jorden, att man måste byta ut den. I takt med att man odlar försvinner visserligen vissa ämnen, men då är det ju snarare rätt jordförbättring man ska tillsätta för att återställa jorden kan jag tycka.

Sockerärtor, brytbönor, morötter, potatis, rädisor och plocksallad växer hos mig.

Jag blandar inte blomster och matodling, matodlingsdelarna ser kanske inte så fina ut under stora delar av året, det är väl kanske april till augusti som de ser hyggligt prydliga ut.
Mycket bra tips. Jag märkte nu att något hänt med bilder jag laddade upp ursprungligen. Här kommer dem.

Jag tänkte inte att jag blandar de i samma låda utan olika lådor.

Hur är det blanda matodling. Det bör väl ändå gå bra eller finns det sorter som inte bör odlas i samma låda? Sedan har jag ju inte så många lådor heller. Så viss matodling kanske inte är vettig då man kanske inte får så mycket skörd av så lite plats. Rädisor och plocksallad och lite örter låter som något man inte behöver ha stor kvadratmetrar för att få en hyfsat mängd skörd av.
Träodlade planteringslådor med växter, en grön häck i bakgrunden, solljus, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsland med rosablommor, gröna blad, vält kruka, jord, ogräs, träsarg, ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsland med jord, några grönsaksväxter, trädplantor i solljus mot häckbakgrund. Träram och något ogräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag brukar hälla på 1-2 säckar köpejord typ ”naturgödsel” i varje pallkrage och blanda ner det i den gamla jorden. Ofta har jag i lite hönsgödsel också i de land som inte ska ha bönor eller potatis. Vi har sällan så mycket kompost att det räcker till att toppa upp alla pallkragar. Jorden sjunker ju en hel del varje år när man rensar bort ogräs. Ogräs får man alltid och det är bara att rensa på 😉

Något jag gillar att odla i pallkrage är störbrytbönornoch klättrande blomsterbönor. De växer på höjden och behöver stödpinnar på närmare två meter. De ger mycket skörd på liten yta, och färska brytbönor är så goda 😊 Mina favoriter är störbrytbönan Cobra och blomsterbönorna Prizewinner och Painted Lady. Blomsterbönorna används på samma sätt som brytbönor och plockas gärna innan själva bönorna har börjar svälla inne i baljan.

Potatis kan också ge bra skörd i pallkrage. Välj någon delikatesspotatis så är det verkligen värt besväret 😊

Om du gillar jordärtskocka så är det också väldigt lättodlat och ger stor skörd.

För mig är ändå vitlök det allra viktigaste att få ner i jorden. Det är sådan kvalitetsskillnad på egenodlad vitlök och på köpevitlök att det är värt det även om man ”misslyckas” och lökarna blir stora som pingisbollar (då har man vattnat och gödslat för lite). En pallkrage räcker för att man ska kunna vara ”självförsörjande” 😊
 
  • Gilla
amukh och 1 till
  • Laddar…
Det finns absolut lämpliga blandningar av växter. Lök och morot tillsammans lurar både lökflugan och morotsflugan. Sätt några tagetes här och där för att hålla rådjur borta. Odla inte tomater om du har potatis i närheten pga bladmögel. Det finns många varianter 🙂
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Det finns absolut lämpliga blandningar av växter. Lök och morot tillsammans lurar både lökflugan och morotsflugan. Sätt några tagetes här och där för att hålla rådjur borta. Odla inte tomater om du har potatis i närheten pga bladmögel. Det finns många varianter 🙂
Problemet med tagetes är att de istället lockar dit mördarsniglarna. Tagetes och basilika är riktiga snigelmagneter 🙁
 
M mrsnhp skrev:
Problemet med tagetes är att de istället lockar dit mördarsniglarna. Tagetes och basilika är riktiga snigelmagneter 🙁
Har inte haft problem med det faktiskt. Men de kanske skräms bort av löken, den får i huvudsak vara ifred för sniglarna.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Har inte haft problem med det faktiskt. Men de kanske skräms bort av löken, den får i huvudsak vara ifred för sniglarna.
Vi hade ett riktigt snigelår 2021, precis när jag bestämde mig för att prova tagetes igen. Det var bara snigelslem och söndergnagda ”skelett” kvar av tagetesarna efter en vecka 😢 Lejongap och nemesia som var i samma kruka var helt orörda.
 
  • Ledsen
Genomklok
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.