Hej,

Jag tänkte bygga ett rum till på min övervåning. Idag ligger det ett 14mm tjockt klick parkettgolv på hela övervåningen. Eftersom jag skall regla upp en vägg så måste jag göra en av följande saker:

a) Ta upp hela klickgolvet, bygga väggen och lägga om golvet. Inte interessant.
b) Bygga väggen över det flytande golvet, vilte resulterar i att jag ej kan fästa bottenreglarna. Inte interessant.
C) Såga ut spår i parketten där väggen skall stå för att kunna lägga reglarna mot golvspånet. Mycket interessant. Hur gör jag detta enklast? Kan man köra med cirkelsåg som man ställer till 13-14mm? ? Vet ni annars bättre redskap för detta?

Tacksam för svar!
 
Du skulle kunna borra ett hål i parketten där bottenregelns skruv ska fästas i spånet. Borra bara ett hål som medger att spångolvet kan röra sig. Vägens vikt lär knappast utgöra något problem, då det inte väger mycket mer än t.ex. en bokhylla.
Annars hade jag funderat på att fästa bottenregeln med dubbelhäftande tejp. Tejpen i kombination med väggens egentyngd kommer göra att det står stadigt på plats.
 
Håller med ACME. Men vill du såga ett spår för syllen så är detta lätt gjort med cirkelsåg, precis som du själv tänker.
 
  • Gilla
Brato
  • Laddar…
ACME skrev:
Du skulle kunna borra ett hål i parketten där bottenregelns skruv ska fästas i spånet. Borra bara ett hål som medger att spångolvet kan röra sig. Vägens vikt lär knappast utgöra något problem, då det inte väger mycket mer än t.ex. en bokhylla.
Annars hade jag funderat på att fästa bottenregeln med dubbelhäftande tejp. Tejpen i kombination med väggens egentyngd kommer göra att det står stadigt på plats.
Interessant idé. Du menar att golvet ändå kommer att kunna röra sig som det skall pga att väggen ej är tillräckligt tung? Det fina med denna idé är att man hyffsat lätt också kan ta bort väggen om man "pluggar" hålen lite snyggt. Kan du klargöra vad du menar angående hål i spångolvet? Räcker det inte med att borra i parketten?
 
Sorry, jag menade naturligtvis parketten.
 
Det är väl bra om du ska kunna ta bort väggen nån dag. Men om man nu skruvar trycks inte golvet fast så pass att det kan bli knarr vid temp växlingar? Om man inte ska skruva så hårt att det sitter fast så är det väl tillräckligt att bara kila fast med de stående reglarna.

Annars finns ju festool ts55.
 
Jag hade sågat. Vi lägger klinkers på en del av vårt vardagsrumsgolv nu (braskamin på gång), och jag sågar upp ett en fyrkant och bryter loss parketten där, precis som du tänkt.
Dels finns alltid risken att man tynger ner det flytande golvet och "låser det".
Dessutom, om man, som någon nämnde, vill ta bort väggen någon dag i framtiden, då kommer golvet ändå att ha olika färgnyanser på grund av ljus som blekt och allmän slitning. Så, då är det nog dags för ett nytt golv ändå.
 
Såga med vass cirkelsåg och skena/rak styrläkt på golvet och använd stämjärn eller en fein längst in mot väggen där klingan ej kommer åt, det tar inte lång tid i sammanhanget och du blir nöjd med resultatet, men du kanske tycker det räcker med tape eller sättlim för att sätta fast regeln i parketten - funkar nog bra det med.
 
Tack för fler bra tips.

Efter nogranna funderingar kommer jag nog göra som jag först tänkt, dvs sätta cirkelsågen i golvet. :)
 
Om Du reglar upp med plåt reglar kan Du fästa utlägget
i botten med korta montage skruv som bara skruvas i parketten.

Mvh Putte
 
Och tyngden av väggen om Du använder dubbel häftande
tape eller korta montage skruv blir inget
problem för golvet.

Mvh Putte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.