Hej kära Byggahusare! Jag har en fråga angående bygglov för ventilation.

Vi påbörjade i början av sommaren en lägenhetsrenovering där en del av arbetet innebar att vi flyttade köket från ett rum till ett annat. Ventilationen behövde därför ändras från det gamla köket, så att den kunde kopplas in där den nya fläkten skulle vara. Jag skickade in en bygganmälan för denna ändring till Stockholms Stad. De bad mig då komplettera med planritningar och en projektbeskrivning som ska vara fackmannamässigt utförd, m.m.

Renoveringen av lägenheten var redan i full gång, och ventilationsföretaget var bokat att påbörja sitt arbete bara någon vecka efter att jag skickade in ansökan. Kompletteringen hamnade i skymundan, och hela byggprojektet blev färdigt någon månad senare. Jag tänkte inte mer på ansökningen jag skickade in, men nu har jag fått hem ett brev där det står att ansökningen avslås eftersom jag inte skickade in de kompletterande uppgifterna som efterfrågades. Jag har nu ingen aning om hur detta påverkar vår situation, eftersom vi har ett utfört arbete, men inget bygglov för det. Det bör tilläggas att det var ett litet ingrepp, där ventilationskillarna i stort sett bara kopplade ventilationskanalen till ett nytt rum, men använde samma ventilationssystem.

Min fråga är nu: Hur bör jag hantera detta på bästa sätt? Ska jag skicka in en ny ansökan och hur utför jag de kompletterande uppgifterna som efterfrågas? Kan jag göra ritningen själv? Är det bäst att ignorera det hela, och kan det påverka vid en framtida försäljning av lägenheten?

Bugar och bockar för input och hjälp.
 
Claes Sörmland
Lite kort: Nej du ska inte söka om bygglov för en ändring av ventilation.

Ändring av ventilation kan istället kräva bygganmälan, ändringen ska då vara en s. k. väsentlig ändring.

Att bara förlänga en kanal t ex vid flytt av ett kök i en lägenhet räknas inte som en väsentlig ändring i Stockholm stad. Jag kollade för något år sedan med just denna kommun. Hur andra kommuner bedömer gränsen för väsentlig ändring kan variera även om lagkraven är desamma i alla kommuner.

Så min gissning är att du inte ska kontakta kommunen mer i ärendet.

(Sen undrar jag eftersom du skriver lägenhet. Finns det inte en BRF som äger byggnaden och ansvarar för ventilationssystemet? I så fall ska du ha styrelsens tillstånd för denna åtgärd. Det är lagkrav.)
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Ja som sagt har du fått föreningens tillstånd för detta?
 
Tack fö
H hempularen skrev:
Ja som sagt har du fått föreningens tillstånd för detta?
Föreningens tillstånd finns ja.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Då låter det ju som det bara är att köra, men ev. ta dit ngn som brukar göra OVK, för injustering av flödet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.