Hej! Har bytt plats på diskho och spis som ni ser på bilden och undrar hur jag ska göra med ventilationen. Jag har köpt en fläkt med både kolfilter och anslutning till ventilationsrör. Det ska dessutom vara överskåp på korta väggen som kommer täcka kanalen upp genom taket. Röda sträckan är ca 6 meter och anslutning till kanal och fläkt är 150mm.

1. Borra hål i skåpen och dra ut ventilationsrör som följer röda linjen. Kan jag använda böjbara ventilationsslangar eller bättre med spirorör? Läste nånstans att det blir sämre drag ju fler böjar som slangen får.

2. Borra hål i skåpen, kort rör och sätta ventil på sidan av skåpen på kortsidan för normal ventilering men låta köksfläkten klara sig med endast kolfiltret.

3. Skita i allt då jag har annan ventilation i huset också och bara sätta upp skåpen över hålet.


Tacksam för idéer och vilka material som är bäst! :)
 
  • Kök i hemmiljö med vit skåpinredning, spishäll, diskbänk, fönster och markerad fläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vart går kanalen?
Är det ett alternativ att borra rakt ut genom väggen?
 
Jag gjorde nåt liknande, minns att det fanns en hel del regler. Jag minns inte reglerna, men OM det tar eld i fläkten så är det bra om det är ett isolerat plåtrör. Jag köpte spirorör och isolerade med en mattta med nät. Har nåt med brandceller att göra också. Jag byggde in mitt rör i en trumma och över överskåpen. Men jag har 3m i takhöjd så man tänker inte på trumman.

Se till att göra det enligt regelboken i vilket fall. Reglerna var om jag minns rätt hyfsat lätttolkade...
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
O Odi et Amo skrev:
Vart går kanalen?
Är det ett alternativ att borra rakt ut genom väggen?
Då måste man "plåtklä" väggen. Det är mkt regler kring detta.
 
O Odi et Amo skrev:
Vart går kanalen?
Är det ett alternativ att borra rakt ut genom väggen?
Nja, utanför har vi altan/uteplats plus ingång så kommer de fult ut med lukt/ånga på vintern och lukt på sommarn
 
J JohanLun skrev:
Jag gjorde nåt liknande, minns att det fanns en hel del regler. Jag minns inte reglerna, men OM det tar eld i fläkten så är det bra om det är ett isolerat plåtrör. Jag köpte spirorör och isolerade med en mattta med nät. Har nåt med brandceller att göra också. Jag byggde in mitt rör i en trumma och över överskåpen. Men jag har 3m i takhöjd så man tänker inte på trumman.

Se till att göra det enligt regelboken i vilket fall. Reglerna var om jag minns rätt hyfsat lätttolkade...
Åfan, trodde det räckte att kolla att rören klarade ca 200gr och följde standardregler.

Har också tänkt klä in sen. Har hört att det ger avtagande effekt när det är så långa böjar?
 
Gå de inte dra i innetaket?
 
G guslar skrev:
Åfan, trodde det räckte att kolla att rören klarade ca 200gr och följde standardregler.

Har också tänkt klä in sen. Har hört att det ger avtagande effekt när det är så långa böjar?
Möjligt det räcker när det är i samma rum som fläkten. Men, OM det tar eld är det ju trevligt om det inte tar eld i taket, skåpen osv. Tror det stod om isolering eller dubbelgips...
 
boihus123 boihus123 skrev:
Gå de inte dra i innetaket?
Nej betongtak
 
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...rkets-byggregler/ventilation/koksventilation/

https://imkanal.se/

9.2.1 Brandklass och brandskyddsavstånd inom köket/brandcellenBrandklass och brandskyddsavstånd inom köket/brandcellenImkanaler i klass 3 kan utföras oisolerade inom det betjänade utrymmet inom brandcellen där köket inryms, förutsatt att ett erforderligt brandskyddsavstånd upprätthålls mellan kanalens utsida och brännbara byggnadsdelar eller brännbar fast inredningEtt anslutningsdon utgör en kort övergång mellan spiskåpa eller köksfläkt och imkanal, och det kan utgöras av till exempel en flexibel slang för avsett ändamål. Syftet med detta anslutningsdon är att kunna ta upp skillnader i höjd- och längdled i fasta och rörliga delar.Anslutningsdonets utbredning i vertikalled begränsas av tak respektive golv, och i horisontalled av matlagningsenhetens bredd och djup.Detta don får inte ses som en möjlighet att kunna undvika kraven för en imkanal rörande brandkrav, rensningskrav mm.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Möjligt det räcker när det är i samma rum som fläkten. Men, OM det tar eld är det ju trevligt om det inte tar eld i taket, skåpen osv. Tror det stod om isolering eller dubbelgips...
Okej ska kolla det såklart! Tror du annars det räcker med kolfilter så struntar man i ventilen? Har andra ventilationsröret i huset
 
J JohanLun skrev:
[länk]

[länk]
Ouff va jobbig text.. grekiska
 
BirgitS
G guslar skrev:
Okej ska kolla det såklart! Tror du annars det räcker med kolfilter så struntar man i ventilen? Har andra ventilationsröret i huset
Det behöver finnas frånluft i köket för att ta hand om den vattenånga som bildas när man t.ex. kokar pasta. Det är inte så bra om den kondenserar på en massa olämpliga ställen. Typ som i ditt alternativ 2.

Men kolfilterfläktar är alltid sämre än en bra köksfläkt som blåser ut luften.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det behöver finnas frånluft i köket för att ta hand om den vattenånga som bildas när man t.ex. kokar pasta. Det är inte så bra om den kondenserar på en massa olämpliga ställen. Typ som i ditt alternativ 2.

Men kolfilterfläktar är alltid sämre än en bra köksfläkt som blåser ut luften.
Vad hade du för ventilations system i övrigt?
 
BirgitS
boihus123 boihus123 skrev:
Vad hade du för ventilations system i övrigt?
Du citerade mig. Är din fråga riktad till mig eller till guslar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.