För min del har det inte fungerat. Jag bor i ett område som är en "vit fläck" på Teracoms täckningskarta, så tydligen går det inte att med normala medel få in någon av de stora sändarna. Därför har man satt upp en lite slavsändare, bara ett par km från där jag bor. Den ger jättebra bild. Men - den sänder bara TV1 och TV2! Inte ens den vanliga fyran kan man se. Jag lyckades få in nåt sånt där naturprogram, Animal Planet eller nåt. Men bilden var frusen ungefär en halvminut i stöten, sen hoppade den till och bytte. Det var ungefär som att titta på en gammal diabildsvisning.
Så kontentan är att denna digitala övergång, som skulle bli så bra för alla, för min del har inneburit en betydande försämring. Vad gäller utbudet har jag flyttats tillbaka till 70-talet.
 
Ja, går det inte med en rejält dimensionerad antenn, tio meter över markplanet så är väl parabol den enda vägen. Som jag uppfattar det så har både Viasat och Canal Digital riktigt enkla basutbud (= de fria svenska kanalerna) för en låg peng, men det är inget de basunerar ut i reklamen.

TV via bredbandet kanske kan vara en möjlighet?

Att nå 100% täckning med det marksända nätet tror jag inte är rimligt ur kostnadssynpunkt.

Vi bor själva i en välkänd gråzon. Så här hänger antennen på ett rejält maströr ovanför nocken, med en förstärkare på vinden. Det skall väl också sägas att olika boxar är väldigt olika känsliga för dåliga signaler. Jag kan rekommendera Samsungs.
 
JAg har också lite småsvåra förhpllanden men har antennen ca 6.5 meter upp och då går det hyffsat
 
Bor också på en vit fläck. Den lokala handlaren har rekommenderat parabol till grannarna eftersom han påstår att det inte går att få bra mottagning med antenn. Tänkte, vafan. Testar att sätta upp en gitterantenn på väggen och rikta den mot Göteborgssändaren ganska exakt 3 mil bort. Skall ju inte kunna bli bra. Men det blev det. Efter en hel del injustering fungerar det i stort sett klockrent med en billig antennförstärkare från Kjell (gitterantennen är dock en kvalitetsanten inköpt på Elfa). :)

Kan vara lite problem med muxarna på de högre frekvensbanden ibland, men där ligger ändå inga kanaler vi tittar på. Har haft antennen i över ett år nu.

Tur? Vet inte. Finns en markbunden antenn till i området vad jag sett och även det är en gitterantenn. Vet inte om han har mottagning eller ej men den har i.a.f. suttit där ett tag nu. Gitterantennen har ju en mycket större lob än de traditionella antennerna så jag misstänker att det fungerar p.g.a. att jag får in signalen "på studs" från flera håll. Med analog TV skulle jag troligen haft en väldigt suddig bild men så blir det ju inte med digital TV.
 
Vad ska man säga, sitter o blickar ut över masten på Billingen. Kan ha antenn på vinden för öv och på bv går det med inomhusantenn. Världen är orättvis ibland.

Fast jag tänker sätta upp parabolen också, missade uppsägningen med tre dar så nu får jag dras med det ett år till. Och nej, jag sitter inte bara framför TVn.

Kjell G

PS. vi har även Telias bredbandsTV (gratis ett år) men lånade ut boxen till en barnfamilj längre bort på gatan som behövde den bättre.
 
Tja, jag har gett upp antenner och Boxerkort. Kommer att göra ett försök med Telias bredbandsTV, även om det verkar strula på sitt sätt. Nu har jag väntat en vecka på någons slags fullmaktshandlingar jag ska skriva på. Telia skickade dem inte till adressen som hör till telefonabonnemanget, utan till den adress jag bodde på för 10 år sen när jag tecknade abonnemanget. Fast de har lyckats skicka räkningen till rätt adress hela tiden.

Och nej, Telia har ingen möjlighet att mejla eller faxa de här handlingarna, de måste skickas med snailmail. Det märks att 60-talet är inne igen.

Kjell_G, hur kan du låna ut din bredbandsbox? (Eller snarare, vad har barnfamiljen för nytta av din box?) Är inte din bredbandsTV knuten till ditt telefonnummer?
 
Själv har jag slängt TV:n, men föräldrarna bor i en notorisk radioskugga och där drog vi upp en två meter lång Hirchmann på den befintliga treochenhalvmetersmasten på skorstenen och tillsammans med en förstärkare av god kvalité och nya koaxer funkar det utmärkt.
 
andersmc skrev:
Tja, jag har gett upp antenner och Boxerkort. Kommer att göra ett försök med Telias bredbandsTV, även om det verkar strula på sitt sätt. Nu har jag väntat en vecka på någons slags fullmaktshandlingar jag ska skriva på. Telia skickade dem inte till adressen som hör till telefonabonnemanget, utan till den adress jag bodde på för 10 år sen när jag tecknade abonnemanget. Fast de har lyckats skicka räkningen till rätt adress hela tiden.

Och nej, Telia har ingen möjlighet att mejla eller faxa de här handlingarna, de måste skickas med snailmail. Det märks att 60-talet är inne igen.

Kjell_G, hur kan du låna ut din bredbandsbox? (Eller snarare, vad har barnfamiljen för nytta av din box?) Är inte din bredbandsTV knuten till ditt telefonnummer?

Var lite skeptisk och trodde att boxen var knuten till mitt abonnemang, men grannen kunde använda sina uppgifter utan vidare (eller också kör han på mina inställningar eftersom jag provade och loggade in på prov). Exakt hur det fungerar vet jag inte men grannen är rätt nöjd. Däremot var ju tanken att jag skulle få tillbaks den så fort han fick sin från Telia, men så fort har det ännu inte gått:)

Kjell G
 
Är det generellt så finurligt att slavsändarna bara sänder SVT-kanalerna?
I stugan har vi änligen fått liv i tv:n i och med digital-tv-övergången.
TV4 lyser med sin frånvaro. Skall vi ställa in oss på att det skall vara så?

David
 
De flesta slavar sänder bara mux1 dvs bara statens röst
 
Var ligger stugan? Om ni tidigare har använt slavsändaren måste ni rikta om antennen mot huvudsändaren, och förmodligen skaffa en eller alla av följande: större antenn/längre mast/ny kabel/antennförstärkare
 
dadid skrev:
Är det generellt så finurligt att slavsändarna bara sänder SVT-kanalerna?
I stugan har vi änligen fått liv i tv:n i och med digital-tv-övergången.
TV4 lyser med sin frånvaro. Skall vi ställa in oss på att det skall vara så?

David
Det är tydligen så att de olika operatörerna "hyr in sig" på de olika masterna. Så om TV4 tycker att underlaget är för litet runt en slavsändare så struntar de helt enkelt i att sända från den.
 
Stugan ligger strax norr om Strömstad.
Vi har ingem mottagning från huvudsändaren, varför vi nu riktat in oss mot den återupplivade slavsändaren istället.
Bilden är glädjande nog perfekt, men utbudet lite klent:)
 
Söder om Strömstad får vi bara in TV4 ibland med nuvarande antenn. Sätter vi i våran antennförstärkare och gör en omsökning trillar fyran in allt som oftast. Fin stuga för övrigt!
 
Fast TV som sänder via bredband/fiber, kommer att börja sända HD-TV under första kvartalet 2008, enligt e-post från deras kundtjänst till undertecknad...

;) Vika
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.