Jag har en fråga gällande koppling av en enfas häll (230V) till ett trefas uttag med en trefas stickkontakt.

Hällen var tidigare ansluten till enfas. Men efter renoveringen valde elektrikern, av någon anledning, att installera ett nytt vägguttag för spisen som trefas. Jag kopplade därför in hällen enligt följande (se bild): blå sladd till (N), grön/gul sladd till jord och brun sladd till en av faserna (L1). Allting fungerar när jag testade att koppla in. Dock undrar jag om det är säkert att ha det så här? Kan det innebära någon säkerhetsrisk? Är det kanske inte rekommenderat att koppla på detta sätt? Bör jag istället överväga att byta ut hällen till en trefashäll, eller möjligen koppla om den så den kan ta emot trefas med en grövre trefas-kabel?
 
  • Vit Schuko-kontakt med jordning, anmärkningar om ledare L1 och N.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Nä det ska inte vara någon fara. Det enda man brukar säga är att uttag ska vara fullkopplade. Själva kabeln och stickkontakten använder ju bara det som kopplats till hällen.

Om din häll går att koppla om till 2 eller 3-fas så går det kanske att göra det för att få ut mer effekt.

Men normalt är ugnen kanske 2-fas och då hamnar hällen på den 3:e kvarvarande fasen så det behöver kontrolleras.

Här finns lite mer bra information du kanske är intresserad av: https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
 
Redigerat:
Du har förväxlat nolla och fas på bilden över din stickpropp. Det är viktigt att nollan hamnar på rätt plats även om det inte spelar någon roll just nu med hällen inkopplad på en enda fas.

Givetvis ska du koppla om hällen så att den använder två faser. Det är en fullt normal ändring som elektrikern har gjort. Det är detta uttag vi använder i Sverige.
 
Jag skulle kontrollera uttaget först med en spänningsprovare så nollan är på rätt plats.
 
BirgitS
A avh67f skrev:
Men normalt är ugnen kanske 2-fas och då hamnar hällen på den 3:e kvarvarande fasen så det behöver kontrolleras.
Tvärtom brukar det nog vara, 2 faser till hällen och 1 till ugnen. Men visst förekommer det andra varianter.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har förväxlat nolla och fas på bilden över din stickpropp. Det är viktigt att nollan hamnar på rätt plats även om det inte spelar någon roll just nu med hällen inkopplad på en enda fas.

Givetvis ska du koppla om hällen så att den använder två faser. Det är en fullt normal ändring som elektrikern har gjort. Det är detta uttag vi använder i Sverige.
Kan vara så att jag har förväxlat nollan med fasen på bilden jag bifogade. Jag kopplade i alla fall nollan (den blå) till (N) i stickkontakten och ledaren till den första fasen (L1).

Om jag vill koppla om hällen så att den kan användas på två faser, måste jag köpa en ny kabel. Jag kan självklart göra det om det behövs. Men just nu fungerar hällen utan problem när den är kopplad till enbart en fas. Som det ser ut nu så verkar den dra tillräckligt med effekt för att fungera korrekt. Mitt huvudfokus med frågan var om det är tillåtet att koppla som jag har gjort. Finns det specifika regler som förbjuder sådan koppling? Är det ett krav att använda minst två faser i ett trefas-uttag?
 
BirgitS
M MickePersson1 skrev:
Är det ett krav att använda minst två faser i ett trefas-uttag?
Nej
 
Att den "fungerar" beror på spisvanorna. Du kanske inte gör mer än mig, kokar ägg, och framför allt inte försöker dig på någon simultanövning genom att använda två eller tre kokzoner samtidigt. Bara fruntimmer klarar sånt.

Men så fort du drar igång två kokzoner på max, då överbelastar du 16 A-säkringen. Det går till en viss gräns men ska undvikas. Man får inte medvetet överbelasta säkringar. Så om du hittar någon som kan laga mat åt dig så kan det vara bra att ordna lite mer effekt till hällen genom att mata den tvåfasigt.

Men du får kolla först att de öht går genom att titta på anslutningsterminalen under hällen och inkopplingsanvisningen som finns där. Det finns hällar som inte kan kopplas om.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.