Efter många diskussioner med leverantörer, som tyvärr inte verkar speciellt intresserade, då de inte har både takfrånluftsfläkt och köksfläkt i sitt program.
Bakgrund:
I mitt nybygge av gäststuga/ generationsboende vid mitt fritidshus, kräver den lokala myndigheten att frånluftsfläkt anordnas genom köksfläkt respektive i duschrum. I duschrummet blir det en Pax260.
Problemet är att detaljplanen medger bara, med vald husbredd, en vägghöjd vid yttervägg och spis på 195cm. Det medger alltså inte en Essvent eller motsvarande kryddhyllefläkt. Plats finns helt enkelt inte i skåpet över spisen.
Alltså tänkte jag en köksfläkt Franke Futurum 260. Men den går inte att köra på mindre än 50volt vilket ger för stor luftomsättning ur energisynpunkt när stugan står tom.
Nästa steg blev att se på Vilpe takfläktar som kan styras ner till 0% luftflöde, vilket man ju i praktiken inte gör.
Vilken köksfläkt passar då ihop. En Franke Futurum Alliance 240, vilken användes i lägenheter med centralventilation där köksfläkten kan forcera centralfläkten vid användning av köksfläkten.
Frågan:: Men hur kopplar och styr man detta?? Tyristorstyrning avrådes ifrån då fläktmotorerna inte mår bra i de fall när leverantören inte levererar både takfläkt OCH köksfläkt. Anledningen är svårigheten att anpassa tyristorn till de båda fläktarna.
En styrbar transformator? med förbikoppling?? - eller. Hjälp ge mig förslag
 
Måste du ha takfläkt, är det uteslutet att ha en fläkt över spisen? Östberg har en bra kryddhyllefläkt som är mindre än de riktiga kryddhylleaggregaten och du kan ansluta badrumsventilationen på den samt varvtalsstyra den. Nu är det så att man inte kan länka sidan så vi får ta det den gamla goda vägen:

ostberg.com->välj svenska uppe till höger->produkter->Frånluftsfläktar->IFK

Det är som sagt fläktar man kan varvtalsstyra via kåpan, och om du väljer att ansluta badrummet får du ett bättre klimat där då PAX bara går när den får signal på nått sätt?

Annars finns det ju även takfläktar hos Östberg som heter TKS,TKK,TKC som också går att varvtalsstyra.
 
Kan du inte välja att sätta en vanlig köksfläkt och sedan lösa grundventilation med fläkt + frånluftsdon i kök och bad/toal. ?
Förstår inte varför kommunen skulle kräva att grundflödet sugs genom köksfläkten.

Tänk på att vissa tak/kanal-fläkter (åtminstone Östberg och Systemair) inte fungerar med spänning under 80V (vissa kräver minst 100V).
Får dom lägre spänning har dom en tendens att stanna och bara stå och brumma (blir varma).

Sedan är det väll så om jag inte minns fel att när du inte använder stugan kan du reducera flödet mer.
Stäng av köksfläkten (om du väljer en Franke 260 och monterar ett backspjäll i imkanalen) och kör bara Paxen sakta.
 
Betr. takfläkt så måste jag inte ha en sådan. Däremot var det den lösningen jag kunde finna eftersom jag inte hittade en köksfläkt med konstantflöde som gick att ställa ner till tillräckligt lågt flöde när huset står tomt.
Östbergs lilla verkar intressant. Jag skall ta en diskussion med dom. En fråga för bra styrning blir om denna kryddhyllefläkt (som kanske får plats) har styrbar likströmsmotor. Likströmsmotorer har fördelar med styrning, låg energiförbrukning och ljud. De som inte går att ställa ner tillräckligt är nästan alltid växelströmsmotorer.
Franke 260 har för stort flöde även när man vistas där med bara 34m2/ 75m3 totalt i denna min "minivilla" (minivilla sett ur energi/ isolering och utrustningsstandard)
Annars är jag åter på styrbar takfläkt (t.ex. Vilpe) om jag kan få den att forcera flödet vid sammankoppling med en Franke 240 eller 250. Jag är inte kunnig tillräckligt inom elektrisk styrning för att kunna se hur man måste koppla samman en Vilpe och en Franke för denna funktion.
Grundproblemet i detta lilla hus är att takhöjden över spisen begränsar mig rill kryddhyllekonstruktioner som går in i höjd c:a 500mm (specialanpassade IKEA-överskåp med dörrar till överskåp över kyl/frysar). Ytterväggshöjd insida vid spis är bara 190-195cm.
 
Kan säga att idag finns det inga kryddhylle/tak/kanal-fläktar med likströmsmotor, åtminstone inte bland dom större tillverkarna.
Finns iheller inga köksfläktar som direkt kan styra en likströmsmotor.

Undrar varför du vill köra köksfläkten hela tiden?
Går det inte att lösa grundfrånluftsflödet i köket på annat sätt?

Nyfiken, vilken Vilpe fläkt tänker du på som man kan styra ner till 0%?
 
Anledningen till att jag vill ha en köksfläkt som frånluftsfläkt är just att plats saknas. En frånluftsfläkt i duschrum finns också som skall installeras dvs. en Pax260.
Men om det inte går att hitta en tillräckligt "långsam" köksfläkt (och inte heller en kryddhyllefläkt får plats) så är ju möjligheten att ha en takfläkt för den "normala" frånluftsventilationen. Men eftersom plqats inte finns för både takfläkt och köksfläkt så måste lösningen vara en takfläkt med grundventilation och möjlighet till forcering genom inkoppling (sätta på) köksfläkten. Dvs. på samma sätt som centralventilation fungerar i villor med takfläkt och sammankopplad köksfläkt eller fläktkåpa.
Problemet är fortfarande platsen som finns för fläktfunktionen i detta lilla hus (dvs. köksfläktsplats+kryddskåp+yttertaket samt badrumsfläkt) och kraven/ önskemålen från den lokala byggmyndigheten på ventilationsutrustning/ funktion..
 
Enligt mina kontakter bör det vara en Vilpe E120P eller jag undrar - varför inte en E80P
 
Varför vill dom att ni ska sätta en sån superful fläkt när det finns snyggare, tystare och bättre?
 
scenic46 skrev:
Enligt mina kontakter bör det vara en Vilpe E120P eller jag undrar - varför inte en E80P
Tänk på att båda dessa fläktar minst måste ha 80V, alltså dom går inte att dra ner helt till noll i flöde men rätt nära.

Kanske jag som var lite otydlig med var jag menade utsug.
Går det inte att sätta en takfläkt ovanför badrum och sedan dra kanal till kök och badrum.
Donet i köket behöver inte vara alldelles intill köksfläkten.
På detta sättet får du grundflöde i köket och kan välja vilken köksfläkt du vill.

För jag tror din lokala myndighet är fel på det när dom säger att du måste ha ständig ventilation genom köksfläkten, det man skall ha är ett grundflöde i köket även om köksfläkten inte används.
 
Även om badrum och kök ligger bredvid varandra så med den låga höjden vid yttervägg blir det inte plats eller praktiskt att sammnabinda dessa flödesbehov.
Myndigheten kräver inte att det går genom köksfläkten men ett grunddrag från köket. Och när plats inte finns (tyvärr finns ritningen inte digitalt) så är lösningen med en kanal mellan spis och tak det enklaste (enda möjliga praktiskt). Sedan är då knepet rätt grundflöde för rätt "befolkningsbehov" - vid användning som bostad respektive står tomt - plus en köksfläktfunktion.
Huset blir närmast en "minivilla" standardmässigt varför frågan har ett intresse i vilket fall både för mig och andra som vill bygga ett något mindre huvudhus (t.ex. c:a 100m2 BYA) samt som detta min minivilla som gästhus/ generationsboende för gäster och besökande barn/ barnbarn.
I mitt fall skall jag upplysningsvis bo på fritiden i denna minivilla 2år medan jag river den gamla halvruttna stugan (som fanns på tomten vid fastighetsköpet 2003) och bygger en ny fullvärdig fritidshus á 100m2 BYA med full villastandard dvs. med vattenburen golvvärme etc.. Troligen får då också det mindre huset en konvektorinstallation genom kulvert med vattenburen värme till konvektorn.
Mitt intresse är kanske lite speciellt då jag, som nybliven pensionär (60år) och gammal byggnadsingenjör med byggnation som hobby genom livet (trots arbetet som inköpare/ inköpschef 35år inom näringsliv/ offentlig sektor),har en projektidé för dessa hus. Idéen är att med mätinstrument (stationära elförbrukningsenheter bl.a.) kunna påvisa att med konventionell byggteknik men med eftertänksamhet och kvalitetsmedvetande kunna få ner energibehoven till mycket låga nivåer. Mycket handlar då om styrning efter behov. T.ex. idag står detta 40m2 BYA (34m2 boyta) hus med färdig isolering ( ej inmonterade ventiler - dock ännu vissa otätheter runt fönsttren m.m. - men med bara en luftavfuktare så håller huset den sista veckan +15 grader utan övrig tillsatsvärme. Ganska OK tycker jag.
 
Med lite, men min tanke var mer att vända på det.
Sätta fläkten vid/ovan badrum och sedan sätta frånluftsdon i badrummetsvägg mot köket (om du är med mig).

Kommer inte ihåg exakt texten i normerna, men med dom nya reglerna skall du kunna reducera luftflödet rätt rejält när huset är tomt.
 
Du har en idé att prova där. Ett ventildon mellan kökstaket och badrummet varefter fläkten (köpt Pax 260) får dra ventilationslasset vid tomt hus med sitt ställbara flöde - borde räcka. Så sätter jag in en bef. fläkt i köket för dess behov. Sedan får jag mäta hur luften blir vid boende nästa år för vidare beslut.
Östbergs lilla fläkt 140B verkar inte var en lösning då de vid samtal rekommenderar en fläktkonsult för sammanfogning av en Futurum 251 och Östbergs fläkt. ???!!!???!!! :confused:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.